• Thu 14 Oct 2021 08:55
    631 visningar
    5 svar
    5
    631

    Mens 6 dagar efter ÄL?

    Hej!

    Min cykel har inte riktigt dragit igång efter förlossningen än men då jag gärna vill ha ett till barn tätt så har jag testat med äl-stickor för att upptäcka eventuell ägglossning.

    För en vecka sedan så fick jag utslag på testet och det fick jag i tre dagar för att sen få ?tom cirkel? igen.

    Nu till det märkliga, igår började jag blöda. Kan man få mens 6 dagar efter äl?

    Eller kan det varit fel på testet? Kan det reagera på annat än LH?

    Tror INTE att det är en nidblödning då jag blöder ganska mycket och jag har aldrig haft en sådan tidigare (varit gravid 3 gånger tidigare).

  • Svar på tråden Mens 6 dagar efter ÄL?
  • Thu 14 Oct 2021 13:34
    #1

    Nej, man kan inte få mens 6 dagar efter äl. Äl-test är inget bevis på att ett ägg verkligen kommer släppa utan de visar bara på att hormonet finns där. Det kan ta ett tag för kroppen att komma igång igen efter en förlossning.

  • Thu 14 Oct 2021 13:41
    #2
    Jag är bara jag skrev 2021-10-14 13:34:51 följande:

    Nej, man kan inte få mens 6 dagar efter äl. Äl-test är inget bevis på att ett ägg verkligen kommer släppa utan de visar bara på att hormonet finns där. Det kan ta ett tag för kroppen att komma igång igen efter en förlossning.


    Okej, men jag undrar hur det kommer sig att det just blev en sådan markant ökning i LH under just tre dagar för att sedan försvinna? Kan det bli så om man har PCO? Inte för att jag tror att jag har det, men...

    Jag blöder mycket just nu, så som sagt, nidblödning är det inte. Jag blöder som en ganska riklig mens.

    Tack snälla du för svaret, förresten :)
  • Thu 14 Oct 2021 13:49
    #3
    Flygaren skrev 2021-10-14 13:41:16 följande:
    Okej, men jag undrar hur det kommer sig att det just blev en sådan markant ökning i LH under just tre dagar för att sedan försvinna? Kan det bli så om man har PCO? Inte för att jag tror att jag har det, men...
    Jag blöder mycket just nu, så som sagt, nidblödning är det inte. Jag blöder som en ganska riklig mens.

    Tack snälla du för svaret, förresten :)
    Som sagt, hormonet stiger, men ingen äl sker. Jättevanligt vid PCO som du antyder, men har du inga andra skäl att misstänka PCO är det mest troligt pga att du nyligen fått barn. Ammar du förresten? Det kan också ställa till det. Ge kroppen lite tid du så löser det sig nog. Glad
  • Sat 16 Oct 2021 08:26
    #4

    Ja, jag ammar men ger ersättning en gång om dagen ca. Nu varade blödningen bara ett och ett halvt dygnet så det var nog inte mens heller. Vette katten vad som händer, men det är väl inte så konstigt att allt fortfarande är lite bananas.

    Min dotter är 3 1/2 månad ( mitt andra barn) så jag tycker väl att avslaget borde vara över iallafall :)

    Tack igen för svaret!

  • Sat 16 Oct 2021 15:15
    #5
    +1

    Om man inte haft äl så får man mens ändå, men den kan vara sparsam. Det är helt enkelt bara gammal slemhinna som lossnar till slut. Troligen det som hänt dig. Och både den korta tiden sen du födde barn + det faktum att du ammar rätt mycket är trolig orsak. Det ordnar sig till slut. 

Svar på tråden Mens 6 dagar efter ÄL?