• Anonym (Hm)

    Varför rättegång om jag godtagit strafföreläggande?

    Jag blev tillfrågad om strafföreläggande vilket min advokat rådde mig att säga ja till och att man då slipper rättegång.

    Nu blir det rättegång ändå av nån anledning. Kan jag bli ?friad? trots att jag erkänt? Eller vad syftar rättegången till nu?

    Straffet kan oavsett ändå inte överstiga böter eller villkorlig dom. Någon som har koll på detta?

  • Svar på tråden Varför rättegång om jag godtagit strafföreläggande?
  • Anonym (R)
    Anonym (Hm) skrev 2021-10-14 10:58:36 följande:

    Jag blev tillfrågad om strafföreläggande vilket min advokat rådde mig att säga ja till och att man då slipper rättegång.

    Nu blir det rättegång ändå av nån anledning. Kan jag bli ?friad? trots att jag erkänt? Eller vad syftar rättegången till nu?

    Straffet kan oavsett ändå inte överstiga böter eller villkorlig dom. Någon som har koll på detta?


    Handlar det här om stölden på Ikea?
  • Anonym (Hm)

    Där har jag aldrig blivit tagen handlar om misshandel!

  • Anonym (Överklagan)
    Anonym (Hm) skrev 2021-10-14 15:05:07 följande:

    Där har jag aldrig blivit tagen handlar om misshandel!


    Offret kanske har överklagat, kolla med din advokat
  • Anonym (nämndeman)
    Anonym (Överklagan) skrev 2021-10-14 17:25:57 följande:
    Offret kanske har överklagat, kolla med din advokat

    Nu var det längesedan jag var nämndeman (15+ år sedan). DÅ var i alla fall problemet att nyutexade åklagare körde på och försökte och kämpade så att domaren blev helt matt, så det "kan" bero på det.


    Troligen har åklagaren här hittat att du antingen har tidigare varit straffad eller att hen kanske tror att det går att driva åtalet längre.

    Det kan också vara så att du är inblandad i någon form av gänguppgörelse (jag vet inte alls säkert att det fungerar så nu för tiden) men att man tar det säkra före det osäkra (så var det förr - t.ex. om du har misshandlat en person som är i ett gäng. Då kör man det i en rättegång och sedan kan du bli kallad som vittne i nästa rättegång, eftersom du ändå blir fälld.) Men då blev det två rättegångar, typ.


    Som sagt. Jag har ingen som helst aning om varför du blir kallad till rättegång. Troligen är det för att du är insyltad i någonting som du redan vet eller som du kommer att få reda på.


    Alternativet är att personen som du misshandlade har fått värre skador än vad du tror, så att åklagaren tror på straffskärpning.


     

Svar på tråden Varför rättegång om jag godtagit strafföreläggande?