• Hgtx3

    Jobbigt att börja förskoleklass

    Hej! Med mitt inlägg hoppas jag hitta andra som befinner sig i samma situation eller har varit i liknande situationer i samband med start i förskoleklass.

    Min dotter som är 6 år började i förskoleklass i augusti. Hon såg fram emot det mycket under den sista terminen på förskolan och under sommaren men kunde förstås inte förstå vad det innebär att gå i skolan. De första veckorna gick det bra och hon var glad och sen var det som att smekmånadsfasen gick över. Hon började få utbrott i skolan, kunde inte sitta still på samlingen och behövde ibland ha hörselkåpor. Hon har alltid haft svårt att sitta still och trivs inte i sammanhang såsom samling, på förskolan fick hon sitta utanför ringen och rita samtidigt eller liknande. Hon har alltid haft mycket rörelse i kroppen och svårt att hantera och reglera känslor, kan lätt bli ångestfylld i samband med förändringar. På förskolan trivdes hon väldigt bra och det fungerade bra under dagarna. Nu har det gått ungefär 2 månader sedan hon började i förskoleklass och hon säger i stort sett varje morgon att hon inte vill gå dit, utbrotten har minskat men varje måndag är en katastrof med stora utbrott. Det visar sig också att hon, precis som i förskolan, sitter och ritar under samlingen och att läraren är orolig för att hon inte är inkluderad i gemenskapen. Hon säger också att hon tycker att lektionerna är tråkiga och jag vet inte hur mycket hon deltar. Vi får vissa uppdateringar av skolpersonalen som för det mesta säger att det går bra men vi är förstås oroliga och det känns jobbigt att det verkar vara mycket ångest kring skolan för henne. Värt att tillägga är att hon aldrig har haft svårt att få kompisar och just den biten verkar inte vara något problem.

    Är det någon som gått igenom samma sak? Hur gick/går det för er? Vad hjälpte?

    Vi föräldrar känner oss så ensamma i den här situationen då det verkar fungera bra för många andra vi pratar med..

  • Svar på tråden Jobbigt att börja förskoleklass
  • Anonym (Sol)

    Hej.

    Vet ej hur mkt jag hinner skriva nu. Men återkommer annars senare.

    Först och främst vill jag säga. Det är sällan endast ett barn i varje klass som har det svårt med övergången från förskola till f klass. Det är också sällan bara ett barn som tycker samlingar är jobbiga och får göra annat under tiden.

    Detta säger jag utifrån att jag under lång period jobbat inom skolan. Ej längre dock.

    Sen vill jag säga att vi känner igenom oss. Vår son säger också varje dag att han vill vara hemma. Han har förvisso inga utbrott, varken hemma eller skolan, men lite svårt att koncentrera sig i skolan, svårt att hejda sina impulser (och då är det hejda impulsen att busa. Triggas lätt igång). Är ibland inte med vid samling. Men det där är lite fram

    Och tillbaka.

    Är samtidigt väldigt framåt och knäckte läskoden strax efter 4 års ålder. Kan basic matte och gör det han ska (som jag förstått det) men har stunder under dagen då han går igång med småbus och har svårt att stoppa sig.

    Och sen då det eviga pratet kvällen innan och på morgonen om att inte vilja gå till skolan.

    Vi har ett möte inplanerat med skolan för att delvis prata om detta. Se hur vi kan stötta honom. Kanske även ni borde ha det? Också för er föräldrar, så ni får chans ställa era frågor lugnt och utan avbrott. Man får ju inte lika mkt info som man fick på förskolan vid hämtning.

    Just de. Han hade liknande svårigheter på förskolan.

    Ni är inte ensamma.

Svar på tråden Jobbigt att börja förskoleklass