• Ninni9091

    Högt blodtryck redan i första trimestern

    Hej,

    Jag är i v. 9 och mitt blodtryck är redan förhöjt (var förmodligen de redan innan graviditeten) och ligger på 140/80. Jag känner mig nedstämd pga detta, känns som de redan blir komplikationer såhär tidigt i graviditeten. Någon mer som haft högt i tidig graviditet och kan ge lite lugnande besked hur det gick för er?

  • Svar på tråden Högt blodtryck redan i första trimestern
  • Äpplu

    Jag var i ungefär samma situation, men inte riktigt lika tidigt. Jag fick ta två olika mediciner flera gånger per dygn. Det var inte roligt att behöva ställa väckarklockan på 02 för att svälja en tablett, och att aldrig få sova mer än max sex timmar i sträck, men allt gick bra! Jag blev inlagd en vecka när medicin två sattes in för att de skulle kunna ha ordentlig koll.

  • Ellifant

    Dit övertryckt är något förhöjt.. men 140/80 är ju fortfarande normalt.. var du stressad så kan det bero på det..

    Jag har högt blodtryck sen innan. Och har gått igenom två helt normala graviditeter.. det ända jag fick gör är att byta medicin till Trandate som inte är så stark där av kan man behöva är den fler gånger per dag. Jag hade morgon. middag, kväll.. när blodtrycket senare blev lite högre öka de dosen till 2 istället för 1 per tillfälle. Inga problem allas. Två frisk barn

  • Ninni9091
    Ellifant skrev 2021-10-16 01:56:48 följande:

    Dit övertryckt är något förhöjt.. men 140/80 är ju fortfarande normalt.. var du stressad så kan det bero på det..

    Jag har högt blodtryck sen innan. Och har gått igenom två helt normala graviditeter.. det ända jag fick gör är att byta medicin till Trandate som inte är så stark där av kan man behöva är den fler gånger per dag. Jag hade morgon. middag, kväll.. när blodtrycket senare blev lite högre öka de dosen till 2 istället för 1 per tillfälle. Inga problem allas. Två frisk barn


    Tack snälla för ditt svar! Det lugnar mig :) finns en möjlighet till att jag har högre just hos läkaren för att jag stressar upp mig, så har köpt hem en mätare nu så får vi se om den visar lite lägre i hemmamiljö. Men de låter som att dina graviditeter inte påverkades alltför mycket av ditt blodtryck :)
Svar på tråden Högt blodtryck redan i första trimestern