• Anonym (I)

    Klaustrofobi och gravid

    Är gravid i vecka 37 och går snart in i vecka 38. Har sen vecka 27 haft klaustrofobi dygnet runt. I min egna kropp hur sjukt det än låter. Började med att jag hade gravidnästäppa, fick panik och paniken försvann aldrig. Har hyfsat normalt blodtryck, men paniken är inom mig och syns inte på mig så mycket. Känns som jag är instängd i en liten hiss fast jag inte är det, eller som att jag har på mig en dykardräkt som jag försöker få av fast jag egentligen inte har kläder på mig. Har sökt hjälp hos både psyk, kurator, läkare, barnmorska. Det enda hjälpen jag fått är lergigan och atarax men det funkar inte. Även fått prata av mig och dom säger att jag ska acceptera ångesten och inte jobba mot den. Men svårt när den är här hela tiden? Dom har även sagt att jag ska tänka positiva tankar då det är tankarna som får mig att må dåligt. Har klaustrofobi sen 10 år tillbaka, men bara för trånga utrymmen. Aldrig haft panik i min kropp elelr när jag är hemma i mitt hus eller utomhus? Förstår inte vad felet är och hittar knappt info på nätet. Nån som känner igen sig? Kan de vara kopplat till graviditeten?? Så tacksam för svar. Har gjort inlägg om det här tidigare men känner ändå att jag behöver skriva av mig!

  • Svar på tråden Klaustrofobi och gravid
  • Anonym (K)

    Känner igen lite samma sak, sista veckorna där började jag känna som klaustrofobi vissa dagar. Ta några djupa andetag och försök fokusera på något annat när tankarna drar igång. Det är lätt att dras med in i panik annars. Snart kommer bebisen ut :)

  • Anonym (Hej)

    Nu är jag bara i veckan 20 men detta är min största rädsla just nu. Jag har också klaustrofobi men mitt sitter mer i att jag har fobi för att inte kunna röra mina armar och ben som jag vill. Typ som om någon håller fast mig. Lägger mannen sitt ben över mitt ben får jag panik direkt och likadant om han kramar mig över mina armar för länge. Jag sa direkt när jag blev gravid att jag fick denna känslan bara av tanken att ha bebisen där inne. Då är det bebisen jag har panik för att den kan ju omöjligt röra sig som den vill liksom. Men paniken känns likadan som om det är jag som inge kan röra mig. Än så länge har det gått ok men de dagar magen är extra spänd av olika anledningar kommer ångesten krypande. Det brukar hjälpa för mig att gå ut och gå och få andas in frisk luft!!! Så jag förstår dig!!! Har ju tyvärr inget botemedel men du är inte ensam!

Svar på tråden Klaustrofobi och gravid