• Anonym (Orkar inte)
    Fri 15 Oct 2021 12:20
    910 visningar
    3 svar
    3
    910

    Skabb? Mår så dåligt

    Har sen 3 år tillbaka haft kraftig klåda i underlivet. Gått till gyn säkert 10 gånger men får alltid svaret att jag är torr och behöver smörja in mig med nån kräm eller olja. Tydligen har jag inte svamp enligt gyn. Det känns typ som att det kryper där nere och killas väldigt mycket på mitt underliv. Har sett svarta prickar i mitt underliv och det fjällar väldigt mycket. Har rivit upp och kliat sönder och enligt gyn är det eksem men hon kollade knappt sist jag var där. Har börjat se visa gångar i huden och salvan jag fick hjälper inte alls. Har börjat plocka med nål och pincett i underlivet och får bort massa svarta/mörka prickar. Jag är nästan säker på att jag har skabb eller flatlöss. Har köpt och behandlat mig flera gånger med tenutex. Ändå försvinner det inte? Misstänker att jag blivit immun mot den eller har gått med denna infektion för länge så det inte hjälper. Men har endast klåda i underlivet, och om det vore skabb borde jag väl ha skabbgångar på fingrarna eller klåda nån annanstans? Kan det vara flatlöss då jag bara har klådan i underlivet. Är rätt säker på att jag inte har eksem eller svamp då jag haft det tidigare och känner skillnaden. Försökt att raka bort allt hår där nere men hjälper inte då hårstråna börjat växa under huden... vill så gärna få hjälp av vården men får ingen hjälp alls. Är de kanske bättre att uppsöka en hudläkare direkt istället då gyn knappt bryr sig?? Känner mig så himla äcklig och ledsen

    Orkar inte höra varför jag väntat så länge med att söka vård eller hur jag låtit de gå så långt. :( jag försöker verkligen men får ingen hjälp

  • Svar på tråden Skabb? Mår så dåligt
  • Anonym (Sjjwj­s)
    Fri 15 Oct 2021 13:20
    #1

    Fy vad jobbigt!!

    Läste upp för min sambo som är läkare, som säger: det är iaf inte flatlöss, dom lever bara i håret. Att stråna blir inåtväxta spelar ingen roll, lössen är i håret utanpå huden. Skabb låter också osannolikt, det borde ha spritt sig. Hen säger att du borde (efter rådgörande med gyn eller liknande) prova en kort behandling med kortison (alltså inte på eget bevåg). Dom svarta prickarna kan var skräp från porerna efter salvor osv. Låt huden vara, sluta plocka!

  • Anonym (S)
    Fri 15 Oct 2021 13:21
    #2
    Anonym (Orkar inte) skrev 2021-10-15 12:20:05 följande:

    Har sen 3 år tillbaka haft kraftig klåda i underlivet. Gått till gyn säkert 10 gånger men får alltid svaret att jag är torr och behöver smörja in mig med nån kräm eller olja. Tydligen har jag inte svamp enligt gyn. Det känns typ som att det kryper där nere och killas väldigt mycket på mitt underliv. Har sett svarta prickar i mitt underliv och det fjällar väldigt mycket. Har rivit upp och kliat sönder och enligt gyn är det eksem men hon kollade knappt sist jag var där. Har börjat se visa gångar i huden och salvan jag fick hjälper inte alls. Har börjat plocka med nål och pincett i underlivet och får bort massa svarta/mörka prickar. Jag är nästan säker på att jag har skabb eller flatlöss. Har köpt och behandlat mig flera gånger med tenutex. Ändå försvinner det inte? Misstänker att jag blivit immun mot den eller har gått med denna infektion för länge så det inte hjälper. Men har endast klåda i underlivet, och om det vore skabb borde jag väl ha skabbgångar på fingrarna eller klåda nån annanstans? Kan det vara flatlöss då jag bara har klådan i underlivet. Är rätt säker på att jag inte har eksem eller svamp då jag haft det tidigare och känner skillnaden. Försökt att raka bort allt hår där nere men hjälper inte då hårstråna börjat växa under huden... vill så gärna få hjälp av vården men får ingen hjälp alls. Är de kanske bättre att uppsöka en hudläkare direkt istället då gyn knappt bryr sig?? Känner mig så himla äcklig och ledsen

    Orkar inte höra varför jag väntat så länge med att söka vård eller hur jag låtit de gå så långt. :( jag försöker verkligen men får ingen hjälp


    Jag tycker du ska uppsöka en hudläkare istället. Hoppas du får rätsida på dina problem, det låter jättejobbigt. Tråkigt att gyn inte tar dig på allvar. Jag förstår att man i början får testa lite olika, men eftersom inget har blivit bättre på 3 år så borde de förstå att du behöver mer hjälp. 
  • Anonym (Liche­n)
    Fri 15 Oct 2021 14:13
    #3

    Det kan vara nåt som heter Lichen sclerosus, det orsaker klåda, sprickor och typ som vita fläckar i underlivet. Men man behöver inte ha fläckarna utan det kan bara vara klåda och sprickor. Jag tycker du ska uppsöka hudläkare där dom har en vulvamottagning. Många gynekologer vet inte att den här sjukdomen finns eller så tror dom (eller i mitt fall var det en manlig gyn som sa att det bara var gamla tanter som fick det när jag frågade om det kunde vara lichen men några år sedan fick jag bekräftat att jag hade lichen som 34 åring och efter haft besvär i nästan 10 år?) att det bara drabbar äldre människor. Men du ska verkligen smörja dig med mjukgörande t.ex vitt vaselin. Uttorkning gör klåda och sprickbildningen värre. Bara tvätt med olja och vatten, ingen tvål alls. Lycka till pch stå på dig för att få hjälp!

Svar på tråden Skabb? Mår så dåligt