• Anonym (....)

    Har ett sår i underlivet

    Har ett sår i underlivet en liten bit från själva hålet. Liksom mellan hålet och rumpan. Ibland är det som en liten skinbit lossnar å det blöder. Sen könns det inte på ett tag. Upplever inte något kliande eller liknade utan mest svider det vid såret.

    Vad kan de bero på?

  • Svar på tråden Har ett sår i underlivet
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (....) skrev 2021-10-15 17:31:11 följande:

    Har ett sår i underlivet en liten bit från själva hålet. Liksom mellan hålet och rumpan. Ibland är det som en liten skinbit lossnar å det blöder. Sen könns det inte på ett tag. Upplever inte något kliande eller liknade utan mest svider det vid såret.

    Vad kan de bero på?


    Ett forum är bra till mycket. Men i det här fallet riskerar du att få galna svar och funderingar vilka bara ger oro men inga lösningar. Det är inte alltid roligt att besöka gynekologen, tro mig, jag vet. Men i det här fallet rekommenderar jag det verkligen. Om du dessutom har ett öppet sår så nära ett väldigt bakterierikt område så ökar risken för infektioner markant. Lycka till, hoppas det blir bättre snart!
  • Anonym (söm/hål i trosan.)

    antagligen skavsår från en dumt placerad söm i underkläderna, eller ett litet hål i trosan som skavt. String? Om du "måste" använda det så hellre rund elastisk spaghettstring än ett platt tygsnöre.

  • Anonym (....)

    Har precis haft mens och då haft binda. Upplever att det kliar endel när jag har det. Som art jag inte tål den.

  • Anonym (Koppen)
    Anonym (....) skrev 2021-10-15 17:56:19 följande:

    Har precis haft mens och då haft binda. Upplever att det kliar endel när jag har det. Som art jag inte tål den.


    Jag fick ofta sårig och öm hud när jag använde engångsbindor. Försvann helt när jag bytte till tygbindor. Men det var ett par decennier sedan, så det var nog andra material i engångsbindorna då. Har nu menskopp sedan typ 15 år tillbaka. Numera finns ju menstrosor också. Det hade jag nog provat om inte kopp passat mig.
  • MallaL

    Jag har med åren blivit känslig för kemikalier i schampo, hudkrämer etc. Kör numera alltid parfymfritt.

    Jag hade besvär med klåda och insåg att bindor och trosskydd är fulla med kemikalier jag inte tål, när jag slutade med dem försvann klådan och såren!

    Så sluta med parfymerat tvätt- och sköljmedel och engångsbindor etc är mitt tips!

  • Anonym (....)

    Funderar på om det kansle ändå har med tex bindor att göra. För jag har haft mens i en vecka nu och haft bindor varje dag. Har märkt under mens och efter att det kliar nåt kopiöst på själva klitoris. Precis som att jag reagerar på det. Håller i i nån dag efter och sen är det bra.

    Kanske ska testa med andra bindor och smörja underlivet med krämer för det.

  • McIris
    Anonym (....) skrev 2021-10-15 19:55:26 följande:

    Funderar på om det kansle ändå har med tex bindor att göra. För jag har haft mens i en vecka nu och haft bindor varje dag. Har märkt under mens och efter att det kliar nåt kopiöst på själva klitoris. Precis som att jag reagerar på det. Håller i i nån dag efter och sen är det bra.

    Kanske ska testa med andra bindor och smörja underlivet med krämer för det.


    Men hur länge har du haft såret? Sår som inte läker på ett tag bör kollas upp. Vitt vaselin är annars superbra!
  • Anonym (....)

    Har inte det hela tiden. Har inte haft det på ett bra tag men nu kom det idag. Så det är inte ett sår hela tiden. Inte ett jag märker av iallafall.

  • Anonym (Carro)

    Har haft likadant. Sköljer nu rent underlivet morgon och kväll vid mens (bara med vatten), baddar torrt med handduk och byter binda oftare för att försöka undvika ständig fukt. Upplever att det blivit lite bättre för mig.

  • Anonym (Snäckan)

    Tänk på att det kan vara en könssjukdom om du har haft sex (kanske tillfälligt eller med ny person) eller med fast partner som kanske strular..

    Kanske är inget men annars börjar syfilis som ett sår..är ganska lång inkubationstid!

  • Anonym (....)

    Jag är tillsammans med samma man sen 16 år. Jag har inte varit med någon annan men jag kan ju inte svara på om han varit otrogen. Dock kollade jag symtomen och inget av dem stämmer för mig. Har inget utav dessa som står som vanliga symtom. Men har hört av mig till gynmottagning för att kolla såret för säkerhets skulle så hoppas få tid i veckan men det är kvar. Men kanske ska be dem kolla könssjukdomar med. Skulle det va så att jag har det åker mannen ut med huvudet före.

    feber

    svullna lymfkörtlar

    utslag som kan vara utspridda på kroppen och likna hudsjukdomar

    trötthet

    ont i lederna

    huvudvärk

  • Anonym (....)

    Blev så orolig nu att min man skulle varit otrogen mot mig. Hoppas verkligen inte det är något sådant utan bara att jag inte tål mina bindor å det blir för fuktigt i underlivet.

  • Anonym (trew)
    Anonym (....) skrev 2021-10-16 20:05:23 följande:

    Blev så orolig nu att min man skulle varit otrogen mot mig. Hoppas verkligen inte det är något sådant utan bara att jag inte tål mina bindor å det blir för fuktigt i underlivet.


    Men... har du anledning att misstänka att han skulle ha varit otrogen? Jag menar, du kan ju inte börja noja över en sån sak enbart pga ett sår?
  • Anonym (Lichen)

    Du ska genast ta sig till en gynekolog.

    Det låter som att du kan ha drabbats av en autoimmun sjukdom som heter lichen et sclerosus.

    Den måste du mota med stark kortisonkräm.

    Ta en spegel och titta hur det ser ut. Jag har det själv och det är precis som du beskriver.

    Att det spricker eller lossnar hud är inte normalt. Det gör det inte av s k vanliga anledningar.

    Gå till gyn och återkom gärna hit för att antingen bekräfta att det är det eller att jag hade fel!

    Ta hand om dig!

  • Anonym (....)

    Har sökt på det tillståndet med men jag har ju ingen klåda hela tiden eller sår. Det har varit lugnt i flera veckor. Borde jag inte jha det hela tiden då.

  • Anonym (LS)
    Anonym (....) skrev 2021-10-17 07:29:56 följande:

    Har sökt på det tillståndet med men jag har ju ingen klåda hela tiden eller sår. Det har varit lugnt i flera veckor. Borde jag inte jha det hela tiden då.


    Nä lichen går i skov, man har inte problem hela tiden. Med kortison och mjukgörande kan man bli helt symtomfri.
  • Anonym (....)

    Okej, har skickat till två ställen i stan och se om jag får tid så får de kika på det.

  • Anonym (....)

    Mejlade två ställen i stan men de hänvisade till min vårdcentral. Trodde detta hade med underlivet att göra å typ nån gynekolog skulle titta. Men ska dit med en annan sak på tisdag så får ta upp mitt sår då

Svar på tråden Har ett sår i underlivet