• Anonym tipsare

    Uppsägningstid under provanställning

    Hej!

    Jag har idag en provanställning till och med 10 december, därefter övergår den till en tillsvidareanställning.

    Under provanställningen har jag 1 månads uppsägningstid, därefter 2 månader.

    Såhär står det i kollektivavtalet: ?Den provanställde ska senast en månad före provanställningens slut erhålla underrättelse om att anställningen ska upphöra eller övergå i en tillsvidareanställning. En provanställning kan även avbrytas före prövotidens slut med iakttagande av en månads underrättelsetid.?

    Jag förstår att arbetsgivaren behöver meddela mig senast 10 november om provanställningen avbryts. Innebär det också att jag behöver säga till senast 10 november om jag bara vill ha en månads uppsägningstid? Om jag säger upp mig t.ex. 1 december - hur lång uppsägningstid har jag då? 1 eller 2 månader?

  • Svar på tråden Uppsägningstid under provanställning
  • Anonym (S)

    Nej, under din provanställning kan du säga till så sent som 9 december ifall du vill säga upp dig, om det inte står något annat i avtalet. Då har du en månads uppsägningstid. Om du säger till den 11 december, då du gått över till tills vidare, har du två månader.

  • Anonym tipsare
    Anonym (S) skrev 2021-10-15 22:40:50 följande:

    Nej, under din provanställning kan du säga till så sent som 9 december ifall du vill säga upp dig, om det inte står något annat i avtalet. Då har du en månads uppsägningstid. Om du säger till den 11 december, då du gått över till tills vidare, har du två månader.


    Okej, vad bra! Står såhär bara i avtalet ?Endera parten kan under prövotiden säga upp anställningen med en månads uppsägningstid?.
  • Anonym (S)
    Anonym tipsare skrev 2021-10-15 23:20:59 följande:
    Okej, vad bra! Står såhär bara i avtalet ?Endera parten kan under prövotiden säga upp anställningen med en månads uppsägningstid?.
    Det betyder att oavsett om du eller ag är den som initierar att avsluta provanställningen så är det en månad som gäller.
  • Anonym tipsare
    Anonym (S) skrev 2021-10-15 23:30:26 följande:

    Det betyder att oavsett om du eller ag är den som initierar att avsluta provanställningen så är det en månad som gäller.


    Precis, med skillnaden att ag måste göra det senast 10 november, men jag senast 9 december. ?
  • Anonym (S)
    Anonym tipsare skrev 2021-10-16 00:05:34 följande:
    Precis, med skillnaden att ag måste göra det senast 10 november, men jag senast 9 december. ?
    I praktiken blir det ju så eftersom de måste meddela dig om de vill erbjuda dig en tills vidare-tjänst. Men det vore väl enklast för alla parter om du meddelar runt samma tid om du ens vill fortsätta. Att vänta till sista sekunden med att säga upp sig, särskilt om du först tackar ja till fortsatt tjänst, garanterar att du får en dålig referens till senare jobb.
  • Anonym tipsare
    Anonym (S) skrev 2021-10-16 06:16:06 följande:

    I praktiken blir det ju så eftersom de måste meddela dig om de vill erbjuda dig en tills vidare-tjänst. Men det vore väl enklast för alla parter om du meddelar runt samma tid om du ens vill fortsätta. Att vänta till sista sekunden med att säga upp sig, särskilt om du först tackar ja till fortsatt tjänst, garanterar att du får en dålig referens till senare jobb.


    Jo jag hoppas att jag inte behöver vänta till sista sekund. Är ju inte så att jag vill sätta dem i skiten med mening, men det här jobbet blev bara helt fel för mig.

    Har sökt ett annat jobb och allt beror ju på om jag får det jobbet och när jag får besked. Kommer ju inte säga upp mig om jag inte får det andra jobbet liksom..

    Kommer nog oavsett inte lämna detta jobb som referens då jag bara jobbat här några månader, men har gott om referenser från tidigare arbeten.
Svar på tråden Uppsägningstid under provanställning