• Sat 16 Oct 2021 07:55
    13243 visningar
    16 svar
    16
    13243

    Någon som gjort sen abort?

    Kommer behöva göra en sen abort i v14+6.

    Läkaren säger att medicinsk är enda alternativet, tycker det låter så konstigt.

    Skrapning borde väll vara ett alternativ.

    Någon som har erfarenheter av sen abort?

    Vilken vecka var du i? Tillvägagångssätt? Ont? När blev du gravid igen?

  • Svar på tråden Någon som gjort sen abort?
  • Anonym (Jag)
    Sat 16 Oct 2021 08:05
    #1

    Gjorde abort i v. 16 (fick inte göra i vecka 13-15), vet inte vad den kallades men "födde" ut fostret. Självklart gjorde det väldigt ont, jag blev igångsatt med mediciner och det blir tydligen kraftigare verkar av det. Fick smärtstillande sprutor (morfin tror jag) men det hjälpte inte mycket och jag störtkräktes efter varje. Det här var länge sen (snart 25 år sen) så man kanske kan erbjudas annat nu, lustgas borde t ex vara en av de saker man kan be om. Efter det tog det 12 år till min nästa graviditet, även den av misstag och en abort till, men då lyckades jag fånga upp det så pass tidigt att jag kunde ta ett piller, v 5-6 då. Åtta år senare skaffade jag barn.

    Jag tror att fostret är för långt gånget för en skrapning, annars hade de inte sagt att det bara fanns ett enda alternativ.

  • Anonym (Mmmm)
    Sat 16 Oct 2021 09:18
    #2

    En sen abort innebär "medicinsk", dvs du får föda fram det.

    Efter en viss vecka är fostret för stort för att kunna tas kirurgiskt.

  • Sat 16 Oct 2021 09:57
    #3

    Föda ut det låter lite väl dramatiskt, det stämmer absolut inte.

    Fostret är 5cm å man får tabletter som stöter ut fostret ur kroppen sen får man sitta på toa då å då tills allt kommer ut under tiden får man morfin så man inte har ont.

  • Sat 16 Oct 2021 10:04
    #4

    Jag gjorde abort 13 13+0 i augusti. Hade endast lätt mensvärk tog bara alvedon och ipren. Men det tog 11 timmar.

    Får du bara trevligt bemötande så kommer det att gå bra. Det fick inte jag tyvärr.

  • Anonym (Jag)
    Sat 16 Oct 2021 10:08
    #5
    humlan00 skrev 2021-10-16 09:57:51 följande:

    Föda ut det låter lite väl dramatiskt, det stämmer absolut inte.

    Fostret är 5cm å man får tabletter som stöter ut fostret ur kroppen sen får man sitta på toa då å då tills allt kommer ut under tiden får man morfin så man inte har ont.


    I vecka 14 är fostret 7-8 cm långt och föda ut är exakt vad man gör. Man blir igångsatt som en vanlig förlossning och för min del tog det åtta timmar. Jag kunde inte alls sitta på toa eller ens gå eftersom jag hade såna smärtor pga sammandragningarna. Morfinet hjälpte knappt heller och på det stora hela var det en fruktansvärd upplevelse. Det enda som gick smidigt var när jag fick gå in i ett annat rum och ta ut moderkakan.

    Du kanske har upplevt det annorlunda men du får det att låta som om det går lekande lätt, och så är det inte alltid.
  • Tue 19 Oct 2021 20:28
    #6

    Hur har det gått ts?

  • Anonym (S)
    Tue 19 Oct 2021 20:53
    #7

    Jag gjorde en abort i v 16, pga kromosomfel. Jag fick föda ut. Kom kl 8 på morgonen fick andra tabletten (första fick jag 2 dgr innan). Sen började väntan. Man fick ett eget rum jag å min sambo. Fick morfin så fort sammandragningar satte igång. Fick även någon grej som var som en bedövning. Runt 16 var det över och vi fick vänta och se hur mycket jag blödde, åkte hem runt 18. Man får välja om man vill se eller inte. Jag valde att titta och säga hejdå ordentligt. Du gör vad som känns bäst för dig. Nu är jag gravid igen, tog 1,5 år, men jag är snart 40 så det behöver såklart inte ta så lång tid. Va med i en tråd där de flesta blev gravida inom 6 månader. Lycka till och håller tummarna för att det blir så bra det kan.

  • Anonym (A)
    Wed 20 Oct 2021 03:15
    #8

    Jag har gjort sen abort i v15. Gjorde medicinsk. Allt gick hur bra som helst, behövde inte skrapas. Moderkaka och foster kom ut i ett och var hela. Mens kom igång som vanligt en månad senare.

    Däremot ångrade jag aborten när jag fick se fostret. Man sätter sig på en toa med en typ skål i, allt som kommer ut hamnar där. Så tittar man ner ser man ju ett foster med armar och ben.

    Mådde dåligt efteråt. Aborten gjorde j-vligt ont så fick mycket smärtstillande. Alla symtom började försvinna efter några dagar och kände mig jätte tom. Sen då jag och sambon ångrade oss efteråt så försökte vi på nytt sen, blev gravid 7 mån senare.

    Fundera verkligen igenom aborten om det är nödvändigt. Det är otroligt tufft efteråt.

  • Anonym (A)
    Wed 20 Oct 2021 03:20
    #9
    humlan00 skrev 2021-10-16 09:57:51 följande:

    Föda ut det låter lite väl dramatiskt, det stämmer absolut inte.

    Fostret är 5cm å man får tabletter som stöter ut fostret ur kroppen sen får man sitta på toa då å då tills allt kommer ut under tiden får man morfin så man inte har ont.


    Det där stämmer absolut inte. Föda ut fostret är precis vad du gör. Ont gör det med kan jag tala om. Värkar får du också, om än mindre än när fostret är i v39 men det är definitivt inte smärtfritt.

    Ursäkta men var får du 5 cm ifrån? Det är i vecka 12 fostret är 5 cm från huvud till stjärt.

    Du har aldrig gjort en sen abort med de där påståendena, ditt inlägg är ju totalt meningslöst.
  • Anonym (Gina)
    Wed 20 Oct 2021 07:32
    #10
    humlan00 skrev 2021-10-16 09:57:51 följande:

    Föda ut det låter lite väl dramatiskt, det stämmer absolut inte.

    Fostret är 5cm å man får tabletter som stöter ut fostret ur kroppen sen får man sitta på toa då å då tills allt kommer ut under tiden får man morfin så man inte har ont.


    Men vännen? Du får nog läsa på lite.

    Ja kroppen stöter ut fostret men vet du hur den gör det? Livmodern drar ihop sig precis som vid vilken förlossning som helst och skapar värkar. Du kommer få gå igenom ett värkarbete och till och med eventuell krysta för att få ut det. Det trillar inte magiskt ut ur dig för att du får tabletter som gör att kroppen inte vill behålla det.

    Det kan ta allt från några få timmar till ett dygn.

    Fostret är 5 cm när man v 12+ i v 14+ är den som nämnt 8-9 cm.

    Hoppas du får en bra upplevelse av aborten med mycket stöd och att morfinet hjälper.
  • Anonym (A)
    Wed 20 Oct 2021 09:05
    #11

    Skrapning får du om något blir kvar, dvs bitar av moderkaka eller fostret. Detta kollar de direkt på plats med ultraljud efter man fött ut fostret vid sen abort.

    Man vill helst undvika skrapning.

  • Mon 25 Oct 2021 15:24
    #12
    +1

    Kom in kl8, fick tabletter och morfin spruta..

    kl 11 kom allt när jag ställde mig upp å skulle gå på toa.. smärtfritt och absolut inget krystnings arbete eller smärta

  • Anonym (Lili)
    Wed 27 Oct 2021 23:47
    #13

    Jag har gjort abort i vecka 14, och det var inte jämförbart med en förlossning på något sätt.

    Det tog ca 3-4 timmar och gjorde inte mer ont än mensvärk.

  • Wed 3 Nov 2021 14:17
    #14

    Ja det är väldigt olika. Men framför allt kanske det är väldigt olika beroende på vad som hänt, om man tex har ett upptäckt MA i vecka 14 så kanske fostret är dött sen länge och inte alls stort. Jag hade ett MA i vecka 14 där fostret dött max en vecka tidigare.

  • Anonym (Hondä­r)
    Thu 18 Nov 2021 14:40
    #15

    Jag gjorde medicinsk abort idag (13+0). Gjorde faktiskt inte alls ont. Fostret kom ut i hinnsäcken ca 2h efter första tabletterna helt utan förvarning. Moderkakan tog lite längre tid och fick va med och lirka lite men gjorde inte alls ont. Hoppas det kan lugna nån där ute :)

  • Thu 9 Dec 2021 08:49
    #16

    Läste denna tråd då jag ska göra sen medicinsk abort nästa vecka då jag är i vecka 14-15, gör pga fick värsta tänkbara besked på kubtest, hjärtfel, extremt bred nackspalt, vätska i huvudet och hela kroppen, tänkbart att bebis kanske dör i magen. Vi har valt att avbryta graviditeten.

    Har gjort abort tidigare så vet hur en sådan går till men då har det varit långt tidigare i graviditeten.

    Hoppas innerligt att det går så snabbt som möjligt och att jag får ordentligt med smärtlindring.

    Ska göra på gynmott. på Huddinge, någon mer som gjort där?

Svar på tråden Någon som gjort sen abort?