• Sat 16 Oct 2021 09:38
    492 visningar
    3 svar
    3
    492

    Hjälp att tyda ägglossning eller gravid?

    Hej, jag behöver lite hjälp.

    Jag och min man hade sex när jag hade ägglossning, och 10 dagar senare fick jag flytningar och tog ägglossningstest och då visade det positivt igen, det var starkt i 3 dagar, och idag är den det ljusaste,

    Började såklart hoppas på att jag var gravid (som äl kan visa)

    Men idag var det mycket ljusare, skall jag ge upp hoppet denna månaden? Skall ha mens om 5 dagar?

  • Svar på tråden Hjälp att tyda ägglossning eller gravid?
  • Bella 89
    Sat 16 Oct 2021 09:40
    #1
    +1

    Har du inte tagit något gravidetetstest?

    Ägglossningstest kan man inte alls lita på i det syftet.

  • Sat 16 Oct 2021 09:46
    #2

    Du tog fel test. ÄL-tester mäter LH-nivåer medan grav-test mäter hcg-nivåer. Ta ett riktigt istället. Du hade ingen ägglossning då iaf och om du är gravid vet du ju inte förrän du gör ett sånt test.

    Om du fortfarande har fem dagar till mens är det stor risk att det inte visar något ändå, så vänta till BIM. Om jag räknar rätt har du 18-19 dagar mellan äl och mens, det är lite längre lutealfas än vanligt, även om det inte är onormalt långt. Brukar det vara så? Eller kan det vara så att du missbedömde när du skulle ha äl?

  • Sun 17 Oct 2021 12:08
    #3

    Fanns det något skäl till att du tog ett ägglossningstest flera dagar efter din ägglossning? Och tog du ägglossningstest första gången också för att konstatera din ägglossning? Det är ju möjligt att ha ägglossning mer än en gång per cykel så det kan ju vara fullt möjligt att få utslag på ägglossningstest två gånger med flera dagars mellanrum. Och oavsett finns det ju en anledning till att det är olika test för att detektera ägglossning kontra graviditet. Vänta några dagar och ta ett cb digital så vet du säkert.

Svar på tråden Hjälp att tyda ägglossning eller gravid?