• Anonym (Blubb)

    Vattenförlossning?

    Har läst att vattenförlossning verkar bli mer och mer vanligt nu på svenska förlossningsavdelningar.

    Någon som fött i vatten? Hur funkade det rent smärtlindrande? Med lustgas? Annan bedövning?

    Det lockar lite, just att man liksom blir lite mer som i sin egen bubbla på något vis genom att man sitter i vatten...

  • Svar på tråden Vattenförlossning?
  • Anonym (M)
    Anonym (Blubb) skrev 2021-10-16 20:24:54 följande:

    Har läst att vattenförlossning verkar bli mer och mer vanligt nu på svenska förlossningsavdelningar.

    Någon som fött i vatten? Hur funkade det rent smärtlindrande? Med lustgas? Annan bedövning?

    Det lockar lite, just att man liksom blir lite mer som i sin egen bubbla på något vis genom att man sitter i vatten...


    Har du kollat så att just ditt sjukhus jobbar med vattenförlossningar?
  • Anonym (Blubb)
    Anonym (M) skrev 2021-10-16 20:45:23 följande:

    Har du kollat så att just ditt sjukhus jobbar med vattenförlossningar?


    Japp och det gör de.
  • Anonym (55)

    Jag badade i början av värksrbeter, hemma.

    Vattnet var helt värdelöst som smärtlindrande o jag kände mig begränsad att inte kunna röra mig som jag ville i badet , dessutom blöt o naken. Inget som hjälpte mig.

  • Anonym (Blubb)
    Anonym (55) skrev 2021-10-16 21:03:33 följande:

    Jag badade i början av värksrbeter, hemma.

    Vattnet var helt värdelöst som smärtlindrande o jag kände mig begränsad att inte kunna röra mig som jag ville i badet , dessutom blöt o naken. Inget som hjälpte mig.


    Intressant. Vatten har alltid funkat för mig när jag haft ont på olika vis, rejäl mensvärk eller brutal värk i rygg och så. I vatten försvinner det.

    Blöt gör mig inget och naken är man ju typ mer eller mindre oavsett när man föder barn; tänker att man ju kan ha på sig BH/linne även i badet?
  • Anonym (Badankan)

    Jag låg i badkar ett par timmar innan det blev dags för krystning - gick upp då och födde barnet som vanligt, så ingen vattenförlossning i dess rätta bemärkelse, men jag har i alla fall testat badkonceptet.

    För mig var det under den smärtsammaste delen av förlossningen så det är svårt att jämföra och säga om det faktiskt hjälpte som smärtlindring, men det var i alla fall skönt med variationen. Det kändes bra att ha något annat att "ta till", så att säga. Hade bara lustgas annars och det blev ju rätt enformigt efter några timmar att bara ligga i sängen och vänta på nästa värk och huffa lustgas. Badet blev som en liten utflykt som distraherade och fick tiden att gå.

    På minussidan minns jag att jag kände mig rätt ful och utblottad när jag låg i badet (mer än i sängen), men det kan ju också haft att göra med att det var den tuffaste delen av förlossningen.

  • Anonym (Blubb)
    Anonym (Badankan) skrev 2021-10-19 23:18:39 följande:

    Jag låg i badkar ett par timmar innan det blev dags för krystning - gick upp då och födde barnet som vanligt, så ingen vattenförlossning i dess rätta bemärkelse, men jag har i alla fall testat badkonceptet.

    För mig var det under den smärtsammaste delen av förlossningen så det är svårt att jämföra och säga om det faktiskt hjälpte som smärtlindring, men det var i alla fall skönt med variationen. Det kändes bra att ha något annat att "ta till", så att säga. Hade bara lustgas annars och det blev ju rätt enformigt efter några timmar att bara ligga i sängen och vänta på nästa värk och huffa lustgas. Badet blev som en liten utflykt som distraherade och fick tiden att gå.

    På minussidan minns jag att jag kände mig rätt ful och utblottad när jag låg i badet (mer än i sängen), men det kan ju också haft att göra med att det var den tuffaste delen av förlossningen.


    Intressant, jag tänker att om man ligger i bad med typ bh/linne på så är man som i sin egen lilla vattenbubbla? Det skapar ju ett visst avstånd till andra, jämfört med hur lätt tillgänglig man är i en säng?
  • Anonym (.)

    Jag badade i samband med bägge förlossningarna.

    #1 hjälpte det en del hemma men när vi väl kom så långt som att åka in gjorde det varken till eller från smärtmässigt. Stå på knä var skönast men i badkaret gjorde det ont i knäna så gav upp rätt snabbt. Var mest jobbigt att ta sig ur badkaret och torka sig sen.

    #2 hade vi inget badkar hemma (och hade inte direkt kunnat ligga i det oavsett med en 2,5åring hemma). Den gången var det skönt och jag hade gärna stannat kvar längre. Vattnet gick i badkaret.

Svar på tråden Vattenförlossning?