• Mecros

Sorg vid byte av jobb

Hej,

Pga långa arbetsdagar och mycket arbetstid har jag nytt arbete, jag slutade i fredags.

Jag ska nu börja på ett arbete ca 2 minuter från där jag bor och det kommer ge mycket mer tid med min familj. På gamla jobbet satt jag i bilen 1,5h per dag.

Men jag kan inte sluta grina efter jag slutade i fredags. Det känns som om jag har gjort slut med någon. Är detta vanligt? Har aldrig känt såhär för ett jobb/kollegor på det gamla jobbet.

Jag kommer sakna dem något otroligt och det är tack vare dem jag mitt förra jobb var så roligt.

Har någon varit med om liknande? Hur hanterade du det?

• Svar på tråden Sorg vid byte av jobb
  • Anonym (H)

Inte så konstigt. Det var en stor del av ditt liv.
    Men det kommer säkert gå över när du kommer tillrätta på nya jobbet 

• Anonym (Eva)
    Mecros skrev 2021-10-17 11:57:38 följande:

Hej,

Pga långa arbetsdagar och mycket arbetstid har jag nytt arbete, jag slutade i fredags.

Jag ska nu börja på ett arbete ca 2 minuter från där jag bor och det kommer ge mycket mer tid med min familj. På gamla jobbet satt jag i bilen 1,5h per dag.

Men jag kan inte sluta grina efter jag slutade i fredags. Det känns som om jag har gjort slut med någon. Är detta vanligt? Har aldrig känt såhär för ett jobb/kollegor på det gamla jobbet.

Jag kommer sakna dem något otroligt och det är tack vare dem jag mitt förra jobb var så roligt.

Har någon varit med om liknande? Hur hanterade du det?

Jag har inte varit så ledsen som du är, men även om jag slutat frivilligt så har det varit sorgligt. Det går att känna både sorg och glädje över samma sak, t ex vid ett jobbyte. Din sorg kommer att gå över, sedan kan du ändå ha kvar kontakten.
  • Anonym (-)

Självklart kan man vara ledsen av att sluta på ett jobb, speciellt ett man trivts på. Det kommer gå över efter en period av sorg. 

Stora förändringar är ju ofta jobbiga. 

• Marie7

Inget konstigt alls! När jag slutade på mitt gamla jobb efter 17 år där kunde jag inte ens åka och hälsa på förrän ett bra tag efter. Tog mig lång tid att komma över.

• Anonym (Been there - done that)

Jodå, jag började till och med grina på förra jobbet, den sista dagen alltså. Men nu, 2 år senare är allt bra. Nu stortrivs jag på mitt nya jobb. Och de personer som verkligen betydde något för mej håller jag kontakten med. Kram!

• Mecros
    Anonym (H) skrev 2021-10-17 12:04:31 följande:

Inte så konstigt. Det var en stor del av ditt liv.

Men det kommer säkert gå över när du kommer tillrätta på nya jobbet 

Tack, ja det har det varit. Vi startade upp en ny grej i Sverige så vi har blivit super tighta av att jobba med varandra 24/7. Tack för ditt svar!
  • Mecros
    Anonym (Been there - done that) skrev 2021-10-17 15:24:40 följande:

Jodå, jag började till och med grina på förra jobbet, den sista dagen alltså. Men nu, 2 år senare är allt bra. Nu stortrivs jag på mitt nya jobb. Och de personer som verkligen betydde något för mej håller jag kontakten med. Kram!

Okej, skönt bara att höra att man inte är ensam om det. Jag kunde knappt säga hejdå för att jag hade brutit ihop totalt. Det är de jag mer tänker att vi får se vilka som jag kommer hålla kontakten med ?på riktigt? om man säger så.
  • Mecros
    Marie7 skrev 2021-10-17 15:17:06 följande:

Inget konstigt alls! När jag slutade på mitt gamla jobb efter 17 år där kunde jag inte ens åka och hälsa på förrän ett bra tag efter. Tog mig lång tid att komma över.

Jag har aldrig varit med om eller hört att något känt såhär så det är så skönt att se här inne att det är flera som känt samma.

Jag har sagt att jag vill ställa upp att arbeta på årets stressigaste dag för dem, de blev jätteglada. Så det känns bra att jag får vara med och hjälpa till en gång till. En liten tröst i det stora hela.
  • Mecros
    Anonym (Eva) skrev 2021-10-17 12:31:15 följande:

Jag har inte varit så ledsen som du är, men även om jag slutat frivilligt så har det varit sorgligt. Det går att känna både sorg och glädje över samma sak, t ex vid ett jobbyte. Din sorg kommer att gå över, sedan kan du ändå ha kvar kontakten.

Ja det är sant, man kan känna sorg utan att må dåligt och det är väl där jag är just nu.

Tänker att jag vill tillåta mig att känna sorgen.

Ja jag hoppas att jg håller kontakten med några av dem.
Svar på tråden Sorg vid byte av jobb