• Anonym (Tvätterska)

    Tvättmedel som stannar i kläderna???

    Finns det nån mer än jag som har problem med att tvättmedlet inte sköljs ur ordentligt när ni tvättar? Hur gör ni? Tar mindre mängd tvättmedel? Kör med extra sköljningar? Nåt anat? Vill ha alla tips och trix jag kan få!

  • Svar på tråden Tvättmedel som stannar i kläderna???
  • Anonym (Känslig hud)

    Jag har samma problem. Moderna maskiner är gjorda för att använda minimalt med vatten så de sköljer ofta inte riktigt ut allt. Sådant jag ska bära nära kroppen kör jag ett extra tvättprogram (med kallt vatten) och annat kör jag ett extra sköljprogram efter tvätt. Jag är lite snål med tvättmedlet också.

  • Anonym (Hu)

    Hur mycket tvättmedel lägger du i maskinen? Man behöver inte lägga i så mycket.

    En tvättmaskin ska klara av att skölja ur tvättmedlet om man använder den mängd man ska och alltså inte överdoserar.

  • Anonym (Tvätterska)
    Anonym (Känslig hud) skrev 2021-10-17 13:36:38 följande:

    Jag har samma problem. Moderna maskiner är gjorda för att använda minimalt med vatten så de sköljer ofta inte riktigt ut allt. Sådant jag ska bära nära kroppen kör jag ett extra tvättprogram (med kallt vatten) och annat kör jag ett extra sköljprogram efter tvätt. Jag är lite snål med tvättmedlet också.


    Och det räcker? Att köra ett extra program? När du säger att du är lite snål med tvättmedlet, hur snål då? Tar du typ hälften av vad du ska enligt tabellen, eller bara lite knappt det du ska ta?
  • Anonym (Tvätterska)
    Anonym (Hu) skrev 2021-10-17 13:39:15 följande:

    Hur mycket tvättmedel lägger du i maskinen? Man behöver inte lägga i så mycket.

    En tvättmaskin ska klara av att skölja ur tvättmedlet om man använder den mängd man ska och alltså inte överdoserar.


    Jag har tagit mindre och mindre, men fortfarande inte löst problemet. Nu är jag nere på strax över hälften av den dos jag ska ta enligt tabellen för min maskinstorlek och den typ av vatten vi har... Jag tror att tvättmedelstillverkarna kanske gärna överdriver lite hur mycket man behöver ta också (för att få sålt mer), men man kan ju inte ta hur lite som helst, känns ju inte som att det kommer att bli rent då.
  • Anonym (Hu)
    Anonym (Känslig hud) skrev 2021-10-17 13:36:38 följande:

    Jag har samma problem. Moderna maskiner är gjorda för att använda minimalt med vatten så de sköljer ofta inte riktigt ut allt. Sådant jag ska bära nära kroppen kör jag ett extra tvättprogram (med kallt vatten) och annat kör jag ett extra sköljprogram efter tvätt. Jag är lite snål med tvättmedlet också.


    Du kanske tycker du är snål med medlet men det är ju meningen att man inte ska ta så mycket tvättmedel.

    Har aldrig haft det problemet med att det inte varit ursköljt och då har man tvättat i alla möjliga maskiner både privat och genom jobbet..
  • Anonym (Känslig hud)
    Anonym (Tvätterska) skrev 2021-10-17 13:39:36 följande:
    Och det räcker? Att köra ett extra program?

    Ja, det räcker för mig.
    Anonym (Tvätterska) skrev 2021-10-17 13:39:36 följande:
    När du säger att du är lite snål med tvättmedlet, hur snål då? Tar du typ hälften av vad du ska enligt tabellen, eller bara lite knappt det du ska ta?

    Ja, typ så. Beror lite på hur smutsiga saker jag ska tvätta.
  • Anonym (Känslig hud)
    Anonym (Hu) skrev 2021-10-17 13:43:13 följande:
    Du kanske tycker du är snål med medlet men det är ju meningen att man inte ska ta så mycket tvättmedel. Har aldrig haft det problemet med att det inte varit ursköljt och då har man tvättat i alla möjliga maskiner både privat och genom jobbet..

    Men hur kan du veta det? Har man inte hud som är väldigt känslig för tvättmedelsrester så märker man naturligtvis inget.
  • Kråkungen
    Anonym (Tvätterska) skrev 2021-10-17 13:28:02 följande:

    Finns det nån mer än jag som har problem med att tvättmedlet inte sköljs ur ordentligt när ni tvättar? Hur gör ni? Tar mindre mängd tvättmedel? Kör med extra sköljningar? Nåt anat? Vill ha alla tips och trix jag kan få!


    Jag har exakt samma problem! Sjukt störigt! Min lösning är att

    1) bara fylla maskinen till hälften (detta gör dock bara skillnad med maskiner som har fast vattenmängd - har du en maskin som anpassar vattenmängden till mängden tvätt kan du lika gärna fylla den)

    2) ta halva mängden tvättmedel

    3) köra en sjuhelvetes massa extra sköljprogram - det brukar bli så där en 15-20 ggr á 20 minuter innan vattnet är fritt från skum...
    Anonym (Känslig hud) skrev 2021-10-17 13:36:38 följande:

     Moderna maskiner är gjorda för att använda minimalt med vatten så de sköljer ofta inte riktigt ut allt. 


    Mm, jag undrar hur tanken är där. Det drar ju fan så mycket mer både energi och vatten att behöva köra med halv maskin och en massa extra gånger...
  • Anonym (Hu)
    Anonym (Tvätterska) skrev 2021-10-17 13:42:12 följande:

    Jag har tagit mindre och mindre, men fortfarande inte löst problemet. Nu är jag nere på strax över hälften av den dos jag ska ta enligt tabellen för min maskinstorlek och den typ av vatten vi har... Jag tror att tvättmedelstillverkarna kanske gärna överdriver lite hur mycket man behöver ta också (för att få sålt mer), men man kan ju inte ta hur lite som helst, känns ju inte som att det kommer att bli rent då.


    Vart lite nyfiken på tvättmedlet jag har här hemma och enligt den ska jag ta 70 ml till full maskin men tar så mycket. Max 1/2 dl. Oftast kör jag heller inte fullmaskin så då blir det ju betydligt mindre.
  • Kråkungen
    Anonym (Hu) skrev 2021-10-17 13:43:13 följande:
    Du kanske tycker du är snål med medlet men det är ju meningen att man inte ska ta så mycket tvättmedel.

    Har aldrig haft det problemet med att det inte varit ursköljt och då har man tvättat i alla möjliga maskiner både privat och genom jobbet..
    Vad har du använt för maskiner då? För jag är beredd att lägga en hel del extra på en maskin som faktiskt sköljer rent... Och (och nu får du inte ta det som att jag dumförklarar dig) du vet att de sköljt ur allt tvättmedel? Du har alltså sett att vattnet är helt klart vid sista sköljningen?
Svar på tråden Tvättmedel som stannar i kläderna???