• potatisfjollan

    Kan man kräva skadestånd från sina föräldrar för att de skapade mig?

    Jag har aldrig bett om att bli född. Mina föräldrar satte mig till världen utan mitt samtycke. Mitt liv är ganska kasst för tillfället och det är ju i grund och botten mina föräldrars fel. Hade de varit mer noga med att skydda dig vid sex så hade jag aldrig funnits och därmed inte mått så dåligt.

    Finns det någon juridisk möjligt att begära ut skadestånd från sina föräldrar för sveda och värk för att de födde mig? Hur ser lagstiftningen ut i ärenden som dessa?

  • Svar på tråden Kan man kräva skadestånd från sina föräldrar för att de skapade mig?
  • Embla twopointoh
    potatisfjollan skrev 2021-10-17 15:14:25 följande:

    Jag har aldrig bett om att bli född. Mina föräldrar satte mig till världen utan mitt samtycke. Mitt liv är ganska kasst för tillfället och det är ju i grund och botten mina föräldrars fel. Hade de varit mer noga med att skydda dig vid sex så hade jag aldrig funnits och därmed inte mått så dåligt.

    Finns det någon juridisk möjligt att begära ut skadestånd från sina föräldrar för sveda och värk för att de födde mig? Hur ser lagstiftningen ut i ärenden som dessa?


    Att försöka hitta syndabockar för att du mår dåligt kommer inte få dig att må bättre.

    Det ligger liksom i sakens natur att man inte kan ge sitt samtycke till att bli född, och det är rätt ologiskt att försöka stämma sina föräldrar för det.

    Sluta fokusera på saker som är utanför din kontroll, och börja jobba på de saker som är inom din kontroll istället. Du ska inte behöva må dåligt och det finns hjälp att få, så sök denna hjälp.
  • Jonnynilsson
    potatisfjollan skrev 2021-10-17 15:14:25 följande:

    Jag har aldrig bett om att bli född. Mina föräldrar satte mig till världen utan mitt samtycke. Mitt liv är ganska kasst för tillfället och det är ju i grund och botten mina föräldrars fel. Hade de varit mer noga med att skydda dig vid sex så hade jag aldrig funnits och därmed inte mått så dåligt.

    Finns det någon juridisk möjligt att begära ut skadestånd från sina föräldrar för sveda och värk för att de födde mig? Hur ser lagstiftningen ut i ärenden som dessa?


    Ta tag i ditt liv och sluta skylla dina misslyckande på andra.
  • enmamma

    Min fråga blir motsatt.
    Ska föräldrar kunna kräva skadestånd om deras barn inte växer upp till deras ideal?

  • Johan70

    Nej.

    De har nog gjort mycket för dig ändå och så mycket de har förmått. De har givit dig mat, kläder och husrum under de första två decennierna av ditt liv, de har uppfostrat dig och varit där för dig. Det är nog inte deras fel att du mår dåligt och du kommer hur som helst inte att kunna bevisa ett sådant samband i domstol.

  • Drottningen1970

    Är det en filosofisk fråga så kan det vara intressant att diskutera.

    Om du på allvar ställer frågan ur juridisk aspekt så är du superkorkad vilket antagligen är skälet till att ditt liv är svårt.

Svar på tråden Kan man kräva skadestånd från sina föräldrar för att de skapade mig?