• Anonym (Varför?)

    Säga upp vårdnad av tonåring frivilligt?

    Vad är anledningen till att en del mammor säger upp vördnaden frivilligt?

  • Svar på tråden Säga upp vårdnad av tonåring frivilligt?
  • Anonym (?)

    Antar att det är du som vill flytta utomlands utan din dotter igen?

  • Anonym (Maja)

    Nu blir jag väldigt nyfiken, varför ställer du frågan så? Är det någon trend att just mammor avsäger sig den juridiska vårdnaden om sina tonårsbarn?

    Jag trodde det var jätteovanligt och att det j de fall det skedde handlade om föräldrar som har mycket lite kontakt med sina barn och därför kommit fram till att den som faktiskt har praktiskt ansvar för barnen också bör ha den juridiska vårdnaden. Så det är vad jag tror är svaret på din fråga. Att det handlar om föräldrar som inte är aktiva närvarande föräldrar ochsom därför anser attden förälder som är det också ska ha vårdnaden.

  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Maja) skrev 2021-10-17 19:56:42 följande:

    Nu blir jag väldigt nyfiken, varför ställer du frågan så? Är det någon trend att just mammor avsäger sig den juridiska vårdnaden om sina tonårsbarn?

    Jag trodde det var jätteovanligt och att det j de fall det skedde handlade om föräldrar som har mycket lite kontakt med sina barn och därför kommit fram till att den som faktiskt har praktiskt ansvar för barnen också bör ha den juridiska vårdnaden. Så det är vad jag tror är svaret på din fråga. Att det handlar om föräldrar som inte är aktiva närvarande föräldrar ochsom därför anser attden förälder som är det också ska ha vårdnaden.


    Det finns många situationer i världen där mammor inte har något val trots mycket fin kontakt med sitt barn anknytning.

    Det kan vara på grund av mental abuse från pappan och en flykt från allt.

    Det kan vi jobbmöjligheter utomlands.
  • Anonym (ppp)
    Anonym (Varför?) skrev 2021-10-17 19:51:18 följande:

    Vad är anledningen till att en del mammor säger upp vördnaden frivilligt?


    Vet ingen som gjort det frivilligt. Jag vet en mamma som förlorade i tingsrätten och blev av med vårdnaden. 

    Om det nu är vårdnad du menar - eller tänker du mer på var ungdomen bor? Många i tex gymnasieålder bor kanske bara hos en förälder men de har ändå gemensam vårdnad. 
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (ppp) skrev 2021-10-17 20:00:25 följande:

    Vet ingen som gjort det frivilligt. Jag vet en mamma som förlorade i tingsrätten och blev av med vårdnaden. 

    Om det nu är vårdnad du menar - eller tänker du mer på var ungdomen bor? Många i tex gymnasieålder bor kanske bara hos en förälder men de har ändå gemensam vårdnad. 


    Men om mamman bosätter sig utomlands.

    Kan sitt barn då pendla till mamman på loven eller kan pappan motsätta sig detta?
  • Anonym (?)
    Anonym (Varför?) skrev 2021-10-17 20:05:17 följande:
    Men om mamman bosätter sig utomlands.
    Kan sitt barn då pendla till mamman på loven eller kan pappan motsätta sig detta?
    Och där kom det!
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Varför?) skrev 2021-10-17 19:59:48 följande:

    Det finns många situationer i världen där mammor inte har något val trots mycket fin kontakt med sitt barn anknytning.

    Det kan vara på grund av mental abuse från pappan och en flykt från allt.

    Det kan vi jobbmöjligheter utomlands.


    Så nu svarar du på din egen fråga? Dels att orsaken kan vara att det egntligen inte alls är frivilligt och dels på grund av att hon vill flytta utomlands.

    Detta att man väljer att avsäga sig den juridiska vårdnaden av sitt barn för att flytta utomlands kan väl ändå i te vara särskilt vanligt?
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Maja) skrev 2021-10-17 21:17:30 följande:

    Så nu svarar du på din egen fråga? Dels att orsaken kan vara att det egntligen inte alls är frivilligt och dels på grund av att hon vill flytta utomlands.

    Detta att man väljer att avsäga sig den juridiska vårdnaden av sitt barn för att flytta utomlands kan väl ändå i te vara särskilt vanligt?


    Det

    Kan det bli så eftersom pappan till sitt barn vill vara elak och då ta ensam vårdnad om sitt barn där barnet växer upp och går i skolan för att förminska mamman..då hon tagit beslut om att bo utomlands med bra jobb? Allt för att jävlas med mamman.

    Gemensam vårdnad går att ha ändå trots att en föräldrarna bot utomlands.
  • Fiona M

    Flyttar man utomlands mot barnets vilja har man ingen fin relation, så där har du svaret till varför man ger upp vårdnaden.

Svar på tråden Säga upp vårdnad av tonåring frivilligt?