• splitter

    Hashimotos (höga tpo ak) graviditet som håller?

    Jag blev gravid för ett år sedan. En efterlängtad graviditet där det i rutinkontroll hos barnmorskan upptäckts att jag hade Hypotyreos. Jag fick starta Levaxinbehandling på en gång men tyvärr hjälpte inte det. I v 10 fick jag reda på att fostret hade dött i magen i v 8. En vecka senare stötte kroppen ut graviditeten. Efter denna händelse har jag haft två till graviditeter som även de har slutat i missfall. Jag har haft kontakt med gyn som sagt att anledningen till missfallen beror på min Hashimotos. Det vill säga att jag har höga värden antikroppar mot min sköldkörtel. Enligt min gynläkare har kvinnor med tpo ak en 8 gånger högre risk att få missfall. Mitt TSH, T4 och T3 ligger bra och har så gjort de senaste månaderna. Men mina antikroppar är inte alls bra. Senaste värdet låg på 351.

    Så nu till min fundering. Finns det där ute några som har hypotyreos OCH med höga antikroppar som har lyckats få igenom en graviditet?

    Eller har ni behövt få ner era antikroppar först?

    Jag har slutat med gluten då jag förstått att gluten kan trigga tpo antikropparna. Vad mer kan jag göra?

  • Svar på tråden Hashimotos (höga tpo ak) graviditet som håller?
  • Jollan86

    Hur har det gått för dig? Befinner mig i en liknande situation och letar med ljus och lykta efter solskenshistorier!

  • Anonym (B)
    Jollan86 skrev 2023-09-26 19:50:41 följande:

    Hur har det gått för dig? Befinner mig i en liknande situation och letar med ljus och lykta efter solskenshistorier!


    Har Hashimoto med helt tokiga värden, men ingen koll på vad de är. Har en dotter och noll missfall. Har en vän med Hashimoto också, samma sak, ett barn och inga missfall. Så omöjligt verkar det inte vara. 
  • Anonym (X)

    Fick Hashimotos post partum efter min första graviditet. Har efter den haft två missfall och är nu tidigt gravid igen? Håller tummar och tår att det går vägen denna gång, inte tagit mina TPO ännu men antar att jag får göra det vid inskrivning. De har tidigare legat på 1300 och 360? Har ätit extra D-vitamin sen förra missfallet då jag läst att det ska va bra om man vill få ner sina TPO?. 


    Att man har en högre risk för missfall visste jag, men upp till 8 ggr? Ouch, det va ingen rolig läsning 😢

  • Jollan86
    Anonym (B) skrev 2023-09-26 19:58:13 följande:
    Har Hashimoto med helt tokiga värden, men ingen koll på vad de är. Har en dotter och noll missfall. Har en vän med Hashimoto också, samma sak, ett barn och inga missfall. Så omöjligt verkar det inte vara. 
    Skönt att höra att det fungerat! Tack för att du delade med dig, uppskattar det verkligen!
  • Jollan86

    Usch vad jobbigt, jag beklagar verkligen Anonym (X)! Hoppas det går vägen för dig den här gången!💕 Om jag får fråga, dina TSH/T4/T3 har sätt bra ut trots allt? Jag har också haft tpo-ak på ca 300 och TSH över lag under 2 (dock uppe och tangerade vid 2 vid ett tillfälle) och allt annat inom referens.

    Själv väntar jag på en utredning efter 3 missfall på raken på 15 månader (1a MA i vecka 12, 2a MF i vecka 7 och 3 MF i v6). Har sedan långt innan vi ens började försöka vetat att jag har haft förhöjda tpo-ak, börjar bli orolig att detta är anledning till varför jag har alla missfall... 

  • Anonym (X)

    Ja det hoppas jag med, men man har ju en konstant oro över det här!
    Klart du får fråga, mina TSH värden har varierat en hel del, och då har T3 och T4 i regel stuckit iväg också. Min läkare på VC tar i regel bara TSH och ordinerar mitt Levaxin efter det? Och jag är lite svårinställd, har bara små dosor om 25 och 50 i Levaxin fördelat på olika dagar och ändå har mitt TSH hoppat mellan 0,01 och 8,0 det senaste året. 


    Men jag vet att de kommer kolla alla värden (TSH, T3, T4, TPO) hos BM sen, så just nu vet jag bara att jag ligger pressat i TSH 0,1 (har precis minskat Levaxin igen, så hoppas de stiger tills nästa kontroll). Dock låg mina värden perfekt vid första missfall i vecka 12 (TSH 1,6) och aningen högre i mitt missfall i vecka 7 (TSH 2,7) och i alla graviditeter har T3 och T4 legat bra, men ja, TPO har ju alltid vara där och förhöjda.  
    Ska iaf vara tydlig på inskrivningen hos BM att jag vill att de är generösa med provtagning, eftersom mina värden hoppar mkt (relaterat till stress tror min läkare på VC?). 🤷?♀️

  • Jollan86
    Anonym (X) skrev 2023-09-27 07:54:06 följande:

    Ja det hoppas jag med, men man har ju en konstant oro över det här!
    Klart du får fråga, mina TSH värden har varierat en hel del, och då har T3 och T4 i regel stuckit iväg också. Min läkare på VC tar i regel bara TSH och ordinerar mitt Levaxin efter det? Och jag är lite svårinställd, har bara små dosor om 25 och 50 i Levaxin fördelat på olika dagar och ändå har mitt TSH hoppat mellan 0,01 och 8,0 det senaste året. 


    Men jag vet att de kommer kolla alla värden (TSH, T3, T4, TPO) hos BM sen, så just nu vet jag bara att jag ligger pressat i TSH 0,1 (har precis minskat Levaxin igen, så hoppas de stiger tills nästa kontroll). Dock låg mina värden perfekt vid första missfall i vecka 12 (TSH 1,6) och aningen högre i mitt missfall i vecka 7 (TSH 2,7) och i alla graviditeter har T3 och T4 legat bra, men ja, TPO har ju alltid vara där och förhöjda.  
    Ska iaf vara tydlig på inskrivningen hos BM att jag vill att de är generösa med provtagning, eftersom mina värden hoppar mkt (relaterat till stress tror min läkare på VC?). 🤷?♀️


    Okej, jobbigt att inte ha hittat rätt dos! Förstår att det måste upplevas som stressigt! Har de gett en förklaring till varför det är svårt att hitta en dos som passar dig? Förutom stress?

    När jag fick diagnosen så fick jag en förklaring att kroppen försöker parera inflammationen. Så om antikropparna skadar körteln, så försöker körteln parera dessa skador genom att överkompensera produktionen av hormon. Detta skulle då vara en förklaring till att man kan gå upp och vara hypertyroid tills körteln förlorar så pass mycket funktion att den går ner och man blir hypotyroid. Jag har dock inte hittat denna info någon annan stans, men tycker att det verkar väldigt rimlig då kroppen alltid försöker eftersträva att upprätthålla sina funktioner i den mån möjligt som den kan. Jag har funderat själv på om detta kan vara fallet för mig då jag vid senaste missfallet svettades något kopiöst och kände mig superflåsig och ovanligt energisk (vilket typ ingen känner sig, alla är ju supertrötta). Men detta är ju bara rena spekulationer från min sida, men ska se till att ta upp detta med gynekologen på utredningen. 

    Det tycker jag absolut att du ska göra - viktigt att få insikt och känna ändå att man får lite ro i själen också! 💕
  • Anonym (X)

    Så pedagogiskt har jag absolut inte fått det förklarat för mig och tycker som du att det är svårt att hitta information! Tack 🙏 Tycker det låter både logiskt och rimligt ♥️

    Hoppas det går bra på din utredning! När ska du göra den?

  • Jollan86
    Anonym (X) skrev 2023-09-27 13:36:49 följande:

    Så pedagogiskt har jag absolut inte fått det förklarat för mig och tycker som du att det är svårt att hitta information! Tack 🙏 Tycker det låter både logiskt och rimligt ♥️

    Hoppas det går bra på din utredning! När ska du göra den?


    Inga peoblem alls 💕 men som sagt, vet je vad som stämmer. Hoppad du kan diskutera och gå bra svar på inskrivningen ☺️ 

    Nästa tisdag, den 3/10, räknar ner timmarna nästan nu!!
  • Anonym (X)
    Rosen3 skrev 2024-04-16 12:33:55 följande:

    Hut har det gått för er? Har höga TPO och 5 missfall :(


    För mig har det gått bra, är i v. 35 Hjärta  
    TPO låg på drygt 450 vid inskrivningen och sen kollade de inte det nåt mer. TSH har dock hoppat mellan 0,03-4,6 under graviditeten, så fått ta extra täta prover och justerat Levaxin dosen en hel del. 


    Men är så tacksam och lycklig, tredje gången gillt! 

  • Rosen3
    Anonym (X) skrev 2024-04-16 14:19:25 följande:

    För mig har det gått bra, är i v. 35  // Hjärta  
    TPO låg på drygt 450 vid inskrivningen och sen kollade de inte det nåt mer. TSH har dock hoppat mellan 0,03-4,6 under graviditeten, så fått ta extra täta prover och justerat Levaxin dosen en hel del. 


    Men är så tacksam och lycklig, tredje gången gillt! 


    Åh så skönt! Härligt att höra att det kan gå bra oxå. Är rädd att jag aldrig kommer få barn, så orolig över det. Känns ju som att antikropparna påverkar fast jag ge bra TSH. Har testat olika mediciner (utom levaxin men ska få det vid nästa graviditet) men inget har funkat. Något är ju fel, känns konstigt om 5 missfall vore slumpen. 


    Får väldigt tidiga missfall med så hade velat få levaxin tidigare men får inte det av läkaren :( Får försöka få ner mina TPO-antikroppar själv så gott som det går, har lyckats få ner dem från 185 till 108. Finns inte så mycket mer att göra. 

  • Anonym (Hmm)

    Jag har över 10'000 i TPO, blir skärrad när jag läser om era erfarenheter. Beklagar alla missfall ni gått igenom. Jag är singel, men vill ha barn i framtiden. Jag har ingen aning om hur jag ska få ner mina antikroppar. Får panik här när jag läser att ni tycker era värden är höga också har ni typ 350 eller 180.

  • Anonym (Anonym)

    Hej! 


    Jag befinner mig i en liknande situation, har fått 4 missfall på raken senaste 2 åren. Alla graviditeter verkar avstanna i v 6 eller tidigare. Har två barn sen tidigare där jag inte haft dessa problem. Jag äter levaxin sen februari pga något förhöjt TSH (4,2 som högst, nu ca 2,75) och har Tpo-ak på över 1000. Jag misstänker att det är Tpo-ak som orsakar mina missfall. Ni som tagit högdos D-vitamin och fått ner tpo-ak, vilken dos D-vitamin har ni tagit? Tänker att jag ska testa det samt pressa ner Tsh till ca 1-2 innan vi försöker på nytt.


    Skönt att läsa att det verkar gå bra för vissa, det ger hopp Hjärta

  • Anonym (X)

    Jag har ätit 5000 IE D-vitamin extra per dag, om det var det som fick ner mina TPO-ak vet jag såklart inte. Har även försökt tänka mkt på vad jag äter.

    Låter bra att försöka få ner ditt TSH, min läkare menar att 1-2 är att föredra när det kommer till fertilitet. Sen vad ens missfall berott på får man väl egentligen aldrig reda på, men jag tror också att det var TPO-ak som var orsaken till mina missfall. 


    Lycka Till Hjärta

  • Rosen3
    Anonym (Anonym) skrev 2024-04-19 14:51:33 följande:

    Hej! 


    Jag befinner mig i en liknande situation, har fått 4 missfall på raken senaste 2 åren. Alla graviditeter verkar avstanna i v 6 eller tidigare. Har två barn sen tidigare där jag inte haft dessa problem. Jag äter levaxin sen februari pga något förhöjt TSH (4,2 som högst, nu ca 2,75) och har Tpo-ak på över 1000. Jag misstänker att det är Tpo-ak som orsakar mina missfall. Ni som tagit högdos D-vitamin och fått ner tpo-ak, vilken dos D-vitamin har ni tagit? Tänker att jag ska testa det samt pressa ner Tsh till ca 1-2 innan vi försöker på nytt.


    Skönt att läsa att det verkar gå bra för vissa, det ger hopp Hjärta


    Beklagar :( Får oxå tidiga missfall så tror att antikropparna påverkar. Jag har ätit selen och lyckats få ner mina antikroppar en del sedan förra året :)
  • Anonym (Anonym)

    Tack för ditt svar Anonym(X)! :) Jag ska också försöka tänka mer på vad jag äter, mindre gluten t ex. Känns som man vill testa allt som kan få ner dessa antikroppar. Tack och lycka till med resterande graviditet Hjärta


    Rosen3 beklagar också dina missfall, det är så otroligt tufft när det händer gång på gång :( Tack för tipset om selen, ska testa det också. Hoppas det går vägen för dig Glad

Svar på tråden Hashimotos (höga tpo ak) graviditet som håller?