• ekonomiplugg

    För gammal för plugg, ångest!

    Hej familjeliv. Jag registrerade mig precis här för att kunna få lite input i en fråga jag har som gör mig lite orolig.

    Jag vill börja studera ekonomprogrammet i Uppsala, en kandidat på 3 år. Jag kommer vara 28 år när jag börjar studera. Jag har förstått att det är många ungdomar som läser i Uppsala, detta har jag insett då jag läst på diverse forum och facebookgrupper där studenter skriver vilka dom är/vad dom studerar.

    Jag är jätteorolig över att bli utfryst eller att folk ska tycka jag är gammal och konstig som börjar plugga när jag är 28, medan många av mina klasskamrater är runt 20 år. Denna ångest får mig nästan att vilja skippa plugget trots att jag verkligen vill det här. Jag planerar även att skaffa barn direkt efter studierna och är orolig över att mina klasskamrater tycker jag är för gammal och tråkig om jag berättar det.

    Så min fråga är, har någon här pluggat i Uppsala och upplevt att det är svårt att plugga med yngre människor eller att man känner sig utfryst? Eller till er som studerar/studerade i yngre ålder, hur hade ni sett på en person som börjar studera när den är 28 år gammal? Tror ni att jag kommer bli helt utfryst och ensam pga min ålder?

    Tack på förhand för era svar!

  • Svar på tråden För gammal för plugg, ångest!
  • Anonym (KTH)

    Under mina år på universitetet var det väldigt blandade åldrar, alltifrån de som precis tagit studenten och upp till 40 år och kanske till och med äldre. Vissa hade hoppat av eller tagit en paus för att sedan återuppta studierna medan vissa var färska. Någon var gravid, några hade familj och var gifta medan andra bodde hemma fortfarande. Det är inte alls som på gymnasiet och folk är fokuserade på sina studier först och främst.

  • Anonym (Anonym)

    Så min fråga är, har någon här pluggat i Uppsala och upplevt att det är svårt att plugga med yngre människor eller att man känner sig utfryst? Eller till er som studerar/studerade i yngre ålder, hur hade ni sett på en person som börjar studera när den är 28 år gammal? Tror ni att jag kommer bli helt utfryst och ensam pga min ålder?

    Tack på förhand för era svar!


    Alltså, jag tror inte att du kommer bli utfryst. Det är alla möjliga åldrar på de som studerar på universitet, även om de lite yngre kanske lättare skaffar vänner än de lite äldre. För några år sedan läste jag en kurs och var typ 20 när andra i klassen var till och med över 30. 

    Det är alla möjliga åldrar på universitet, så oroa dig inte för det.
  • Anonym (KTH)
    SweeneyToad skrev 2021-10-18 16:20:41 följande:

    Du är absolut inte för gammal! 


    Håller med
  • Anonym (B)

    Min farbror läser till läkare och han är 38 ..

  • moaguuun

    är väl Ej ovanligt att plugga som vuxen. Bara för många gör det direkt efter gymnasiet betyder det inte att man är ?gammal? eller konstig för man gör det senare.

  • Anonym (Uppsalastudent)

    Jag var 28 när jag började plugga en femårig masterutbildning och jag låg lite över medel i åldern. De flesta var 21-26 år och sedan var vi ett helt gäng som var runt 30. De äldsta tre var lite drygt 40 år när vi började.

    Den som snarare blev, ja inte utfryst såklart men var lite udda, var en späd liten tjej som kom direkt från gymnasiet, hon var den enda. Hon kändes lite som ett barn jämfört med alla andra, ingen livserfarenhet och hade inte gjort något annat innan studierna. Många hade pluggat en annan utbildning först och sedan ångrat sig, andra hade rest och jobbat. Flera hade barn.

    Jag tyckte att jag bara hade fördelar av att vara lite "äldre", man fick lätt kontakt med lärarna och alla som fick extrajobb på institutionen eller andra hedersuppdrag var nog faktiskt lite äldre. De yngre var mer upptagna med studentlivet, det brydde inte vi som var lite äldre och hade barn oss så mycket om.

  • Anonym (Ellen)

    Nu läser jag på distans så det är inte 100% jämförbart för jag VET ju inte med säkerhet hur gamla mina kursare är
    Men du är yngre än jag, jag är nyligen förbi 40 och det är inga problem. Jag är kanske i det äldre spannet av dem som läser samma kurser men so? Det är bara givande att vi har olika erfarenheter och tar olika saker med oss till seminarier och diskussioner.
    Vänd på det - varför skulle någon annan få bestämma när det vore läge för DIG att byta bana i livet? Vem har sagt att inte just DU får börja läsa till ekonom? Och vem skulle gett någon annan den rätten?
    Snarare är det väl så att om vi alla ska hålla längre i arbetslivet så måste var och en vara beredd att byta arbetsplats och kanske till och med inriktning både en och kanske tom två gånger. Märker man att någonting sliter extra, antingen pga stress eller fysiskt på kroppen så får man ha en plan B i bakhuvudet och röra på sig innan man helt kör sönder sig själv.

  • Anonym (pluggis)

    Ekonomi kan man läsa lite när som helst, det kommer att vara en grupp där som är i din ålder också så oroa dig inte.

    Och du, passa på att lära känna folk som pluggar andra saker än du själv gör också- det kan vara de som kanske har nyckeln till drömjobbet senare.

    Jag började plugga vid 18 för min huvudexamen men har läst diverse intressekurser bredvid jobbet fram till 30.
    Vid 32 fick jag barn och klippte 15 p som föräldraledig. Vid 42 gick jag en kurs som jag hade nytta av i jobbet och nu vid 49 är jag delvis tjänstledig för att läsa en kurs som gränsar till ett hobbyintresse.

    Lärande är för livet. Låt dig aldrig hindras av ålder, varken nu eller om 30 år.

  • Anonym (L)

    Jag är nyss fyllda 46 och går första terminen på förskollärarprogrammet? 

Svar på tråden För gammal för plugg, ångest!