Inom våra verksamheter brukar det se ut så här.
2v innan start skickas ett välkomstmail ut. Vi har privata e-postadresser sparade sen man sökte tjänsten i rekryteringsverktyget så den använder vi med förhoppning om att man använder den fortfarande förstås.
I det mailet finns en länk till intranätet om man vill ta en titt samt att det finns ett "kit" som kort presenterar verksamheterna, viktiga personer pratar några sekunder osv.
1v innan tar ansvarig chef kontakt och meddelar tid för när och var man ses på första arbetsdagen. Oftast brukar man sätta av hela dag 1 med individen. Inte så att man måste hänga ihop som tvillingar men som chef lägger man inte andra viktiga möten den dagen som gör att man inte blir tillgänglig för sin nya kollega. Man ses vid 9 och börjar med ett kort möte. Sen lämnar man över dator, telefon, går igenom inloggning mm. Därefter visning av lokaler samt gemensam fika med arbetsgruppen.
Medarbetaren brukar sen få resten av förmiddagen för sig själv, för att lära känna dator, system, intranät mm.
Chefen tar med medarbetaren på lunch.
Efter lunch börjar man prata lite mer uppgifter och upplägg för de första två veckorna. Beroende på tjänst så kan chefen redan på förhand ha bokat upp den nya kollegan på möten med strategiskt viktiga personer. Typ att imorgon kl 9 träffar du xx på ekonomi och sen hakar du på mig på ett ledarforum på eftermiddagen. Onsdag är vi med som back-up på en förhandling och hela torsdagen har jag bokat in dig på kurs i ekonomisystemet. Osv.
Så att det finns en plan för de första två veckorna. Chef + ny kollega har också regelbundna möten inbokade med någon veckas mellanrum. Det finns manualer och lathundar på vårt interna nät hur man gör en introduktion så bra som möjligt för inblandade så det är relativt enkelt för en chef att bara följa.
Det kommer gå jättebra, det är jag säker på!