• Anonym (A)

Första jobbdagen, går man bara dit?

Har jobbat på samma firma i 15 år och börjar nytt jobb om en vecka. Hur går det till? Går man bara dit dagen man börjar & säger tjenatjena och börjar jobba? Blir man runtvisad? Får man en "fadder"? Ska man bestämma träff med chefen i förväg? Som ni förstår var det länge sen jag var i den situationen & minns inte hur det gjordes.

Hur var det för er?

Ni som är chefer får gärna svara också. Hur gör ni med ny personal? Vad förväntar ni er av dom?

• Svar på tråden Första jobbdagen, går man bara dit?
  • Anonym (V)

Hade varit gulligt om alla fått en fadder 

nä men tror de lär visa dig runt och så iaf

• Anonym (W)
    Anonym (A) skrev 2021-10-18 18:08:21 följande:

Har jobbat på samma firma i 15 år och börjar nytt jobb om en vecka. Hur går det till? Går man bara dit dagen man börjar & säger tjenatjena och börjar jobba? Blir man runtvisad? Får man en "fadder"? Ska man bestämma träff med chefen i förväg? Som ni förstår var det länge sen jag var i den situationen & minns inte hur det gjordes.

Hur var det för er?

Ni som är chefer får gärna svara också. Hur gör ni med ny personal? Vad förväntar ni er av dom?

Har ni inte gått igenom detta innan? 

Men ja, du går naturligtvis dit, sedan får du väl se vad som händer.

• Anonym (E)

Ja du går dit och säger till i receptionen eller liknande vem du är och att det är din första dag. Du får ingen "fadder" men nån kommer så klart visa dig runt på stället och var du ska vara, berätta vad du ska göra osv. Varför behöver du prata med chefen, redan...? Låt hen vara om du inte har problem, och försök isf lösa dem själv först.

• Anonym (Ellen)

Inom våra verksamheter brukar det se ut så här.
    2v innan start skickas ett välkomstmail ut. Vi har privata e-postadresser sparade sen man sökte tjänsten i rekryteringsverktyget så den använder vi med förhoppning om att man använder den fortfarande förstås.
    I det mailet finns en länk till intranätet om man vill ta en titt samt att det finns ett "kit" som kort presenterar verksamheterna, viktiga personer pratar några sekunder osv.

1v innan tar ansvarig chef kontakt och meddelar tid för när och var man ses på första arbetsdagen. Oftast brukar man sätta av hela dag 1 med individen. Inte så att man måste hänga ihop som tvillingar men som chef lägger man inte andra viktiga möten den dagen som gör att man inte blir tillgänglig för sin nya kollega. Man ses vid 9 och börjar med ett kort möte. Sen lämnar man över dator, telefon, går igenom inloggning mm. Därefter visning av lokaler samt gemensam fika med arbetsgruppen.
    Medarbetaren brukar sen få resten av förmiddagen för sig själv, för att lära känna dator, system, intranät mm.
    Chefen tar med medarbetaren på lunch.
    Efter lunch börjar man prata lite mer uppgifter och upplägg för de första två veckorna. Beroende på tjänst så kan chefen redan på förhand ha bokat upp den nya  kollegan på möten med strategiskt viktiga personer. Typ att imorgon kl 9 träffar du xx på ekonomi och sen hakar du på mig på ett ledarforum på eftermiddagen. Onsdag är vi med som back-up på en förhandling och hela torsdagen har jag bokat in dig på kurs i ekonomisystemet. Osv.
    Så att det finns en plan för de första två veckorna. Chef + ny kollega har också regelbundna möten inbokade med någon veckas mellanrum. Det finns manualer och lathundar på vårt interna nät hur man gör en introduktion så bra som möjligt för inblandade så det är relativt enkelt för en chef att bara följa. 
    Det kommer gå jättebra, det är jag säker på!

• Fjäril kär

Du går dit enligt avtalad tid, anmäler att du är där för din första dag. Sen blir du visad ditt omklädningsrum/fikarum/arbetshörna eller vad det nu är och blir sen insatt i dina arbetsuppgifter.

Om du behöver träffa chefen beror väl helt på vilken typ av jobb du ska göra och om det är chefen som ska introducera dig. Annars är det någon kollega som är vidtalad och som ska göra det med dig.

• CitronTulo

Kan vara väldigt olika på olika arbetsplatser, hur bra uppstyrt det är kring nyanställda. Men bara du har fått en tid då du ska börja den första dagen, så ger sig resten sen!
    Lycka till och grattis till ditt nya jobb!

• Anonym (MH)

Jag jobbar på ett stort företag och det skiljer sig extremt mycket kring hur folk tas om hand om när de börjar. Så du kan nog inte förutsätta något. Mycket beror på chefen och dina närmaste kollegor.

• Anonym (ooo)

Men den som anställde dig måste väl ha prata med dig innan om vad som gäller? 

• Anonym (Arbetsledare)

Någon vecka innan en ny ska börja mejlar eller ringer jag bestämmer tid och plats som vi träffas på första dagen. Jag visar var den nya kan hänga sina kläder och vi tittar på arbetslokalen. Där småpratar vi med de närmsta kollegorna och jag berättar vad jag tänkt att vi ska göra under dagen.

Nycklar/passérkort, telefon och dator hämtas hos vaktmästeri och IT-avd.

Jag visar hela byggnaden vi jobbar i och presenterar den nya för de vi möter. Vi stannar en längre stund i chefens rum och pratar med denne. Jag visar var lunchrum, toa och vilrum finns. Den nya blir visad intranätet och hur man hittar information där.

Sen har jag en tydlig och enkel uppgift som den nya kan börja med som jag är 100% säker på att hen klarar utan problem. Det är skönt att få börja med något lätt när man är ny. :)

Sammanfattningsvis handlar första dagen hos oss om att introduceras i praktikaliteter och den sociala gemenskapen. De första dagarna ser jag till att ha mycket kontakt med den nya och stämmer av ofta så att allt är ok och att hen får svar på eventuella frågor. För mig som arbetsledare är det viktigt att den nya känner sig välkomnad och uppskattad.

Sen fortsätter introduktionen ett bra tag framöver med att den nya blir mer och mer insatt i rutiner och arbetsuppgifter. Jag har huvudansvaret för det men delegerar olika moment till den i arbetslaget som passar bäst.

• Anonym (RingaLena)

Om du inte fått en tid så skulle jag ringa chefen/arbetsledaren nu i veckan för att avtala när det är lämpligt att du kommer på måndag.

Det beror på vilken typ av jobb du har vem du ska ringa. Jag har kontorsarbete och kontaktade således chefen. Däremot var chefen på semester och svarade inte veckan innan jag skulle starta. När jag kom till kontoret stötte jag ihop med henne och hennes reaktion var ?oj, börjar du idag. Det hade jag glömt?. Ingen dator på plats, inget passerkort, inget kontor eller plats. Mindre kul. Därför är mitt råd att ringa dit nu innan och avtala och ?påminna? dem om att du startar på måndag.

Grattis till nya jobbet och lycka till på måndag!

Svar på tråden Första jobbdagen, går man bara dit?