• Sandra13

    Kejsarsnitt, hur mycket röra på sig?

    Hej!

    Undrar med er andra som genomgått kejsarsnitt, hur mycket rörde ni på er första veckorna? Vad för typ av vardagssysslor gjorde ni?

    2 veckor sen jag blev snittad, fick inte jätte mycket information om hur mycket man får röra på sig och vad man får göra mer än att inte lyfta för tungt på 3 månader. Hur lång tid tog det för er innan ni blev helt återställda?

  • Svar på tråden Kejsarsnitt, hur mycket röra på sig?
  • Anonym (2)

    Jag har nog förträngt lite hur jag mådde och hur länge. Det gick betydligt bättre efter första snittet i alla fall. Då repade jag mig fortare. Det andra var katastrofsnitt pga brusten livmoder, jag fick en stor blodförlust och därmed blodbrist, magbråck, sprucket sår och allt under värsta värmeböljan -18.

    Promenader i sakta mak är ingen begränsning alls. Bada- typ 2-3 veckor? Lyfta- jag lyfte barnet, men inte mycket mer under några veckor.

  • Anonym (L)

    Fick inte lyfta tyngre än min bebis under den första månaden och inte träna magen, men promenader i den takt du klarar av är bra, det är bra att röra på sig

  • Ebo88
    Sandra13 skrev 2021-10-18 18:10:59 följande:

    Hej!

    Undrar med er andra som genomgått kejsarsnitt, hur mycket rörde ni på er första veckorna? Vad för typ av vardagssysslor gjorde ni?

    2 veckor sen jag blev snittad, fick inte jätte mycket information om hur mycket man får röra på sig och vad man får göra mer än att inte lyfta för tungt på 3 månader. Hur lång tid tog det för er innan ni blev helt återställda?


    Jag har gjort 2 snitt och har läkt hyfsat bra efteråt. Andra snittet så fick jag akutopereras efteråt så det tog lite tid att komma till aka efter det, men efter 2 veckor så var jag ute och gick varje dag och levde normalt.

    Sen tränade jag inte mer än mammaövningar framför tvn, att andas rätt och koppla ihop magmuskler men inga sit-ups eller liksom träning på så sätt.

    Bar väl mest på Stella och någon enstaka matkasse .

    Jag rörde rätt mycket på mig, just promenader för jag tyckte det var skönt att komma igång och mina läkare uppmuntrade till det också. Var ju inga powerwalks men nog allt var jag ute någon timme och strosade runt.
  • Anonym (snitt)

    Jag återställdes ganska fort efter mitt snitt. Dag fyra var jag ute på promenad med vagnen, gick långsamt men det gick hur bra som helst. Efter några veckor levde jag som vanligt vilket innebär promenader varje dag och enklare hemmasysslor. Fick enbart bära min bebis och jag lyssnade på läkarnas råd. Man får lyssna på sin kropp och göra så mycket man känner att man klarar.

  • Anonym (C)

    Lyssna på kroppen vad det gäller normala vardagsrörelser och gör inget som gör ont.  Lyft inte tyngre än bebisen första 2-3 månaderna. Knipövningar och hålla in magen är bra övningar att köra i början, för att långsamt stärka musklerna.

    Efter första snittet började jag gå ut på promenader inom 1 vecka och kunde göra det mesta hemma inom 2-3 veckor. 

  • Anonym (Boken)

    Läs boken: "Snittkoll och mammaroll". Där står det mycket bra som hjälpte mig efter mitt snitt. Jag var ganska snabbt uppe på benen och gick någon km med vagn efter knappt en vecka. Lyssna på kroppen.

  • Sandra13
    Anonym (Boken) skrev 2021-10-18 22:58:04 följande:

    Läs boken: "Snittkoll och mammaroll". Där står det mycket bra som hjälpte mig efter mitt snitt. Jag var ganska snabbt uppe på benen och gick någon km med vagn efter knappt en vecka. Lyssna på kroppen.


    Tack för tipset! Ska kollas upp
Svar på tråden Kejsarsnitt, hur mycket röra på sig?