• Anonym (Oroli­g)
    Tue 19 Oct 2021 09:59
    2472 visningar
    3 svar
    3
    2472

    Gravid och ovaccinerad?

    Många gravida vill/vågar inte vaccinera sig mot covid, men det finns ju en del risker med att få covid som gravid, från v 20 klassas man som riskgrupp. Hur tänker ni som är gravida och ovaccinerade kring det? Har ni vidtagit några åtgärder för att minska smittorisken? Hur ser er hem-situation och vardag ut? Jobb, äldre barn som går i skola/förskola, sambo, sociala kontakter osv?

    Är själv just gravid och ovaccinerad, och gick in i v 20 ungefär samtidigt som restriktionerna släppte. Har bonusbarn varannan vecka i lågstadieåldern som går i skolan och har fritidsaktiviteter, och en man som numera är på jobbet flera dagar i veckan på olika möten. I övrigt är vi mest hemma och träffar inte så mycket folk, men jag och barnet som jag fortfarande är hemma med har valt att mer eller mindre isolera oss och bosätta oss i själva ett tag för att minska smittorisken, vet inte hur länge.

    (Är inte intresserad av en debatt om för/emot vaccin, bara intresserad av hur andra gravida och ovaccinerade tänker kring detta)

  • Svar på tråden Gravid och ovaccinerad?
  • Anonym (S)
    Tue 19 Oct 2021 13:46
    #2

    Jag är inte heller vaccinerad och går in i v30 nu. Har graviditetspenning så jobbar inte. Är mest hemma bortsett från promenader. Handlar på nätet och behöver jag något enstaka så handlar jag tidig morgon el förmiddag när det inte är så mkt kunder. På kvällarna skickar jag min sambo. Han jobbar hemifrån och är vaccinerad. Barnen är i skolan så det kommer jag tyvärr inte ifrån. Håller avstånd och spritar mig. Behöver jag åka buss har jag munskydd. Har velat fram och tillbaka med vaccinet men de slutar alltid med att min magkänsla tycker jag ska vänta till efter förlossningen.

  • Anonym (kvinn­a)
    Tue 19 Oct 2021 17:50
    #4

    Jag blev förbjuden att arbeta i vecka 20. Vi räknas ju fortfarande som riksgrupp så just det ligger ju kvar.

    Efter det har jag och sambon varit sparsam med sociala aktiviteter. Inte träffat stora grupper människor osv. Han har även jobbat hemma hela tiden. Ingen av oss har ens haft en förkylning sen dess.

    Nu är jag inne i vecka 40 och har isolerat mig helt.

    Kommer vaccinera mig efter hon är född.

  • Anonym (Risk)
    Tue 19 Oct 2021 21:00
    #5

    Både jag och sambon jobbar hemma 100% fram till förlossningen (är också i vecka 20).

    Har ett barn på förskola och träffar även andra småbarnsfamiljer ibland, fast vi bor ute på landet långt från alla så det blir inte så ofta, haha.

    Har inte tänkt så mycket på det faktiskt. Har inte haft minsta förkylning sedan jag började jobba hemifrån för 1,5 år sedan.

Svar på tråden Gravid och ovaccinerad?