• Bonusmamma29

    Bruten fot- fick inget gips?

    Hej!

    I helgen vrickade jag till foten i mina högklackade skor och bröt det yttersta benet som går från lilltån ner mot hälen.

    Jag åkte till akuten där de röntgade och kunde konstatera en fraktur. Jag låg länge i ett gipsrum och väntade på läkaren som tillslut kom och förklarade att benbrottet låg på ett fixerat ställe och därför behövdes inget gips. Jag blev omlindad och hemskickad med kryckor.

    Nu till frågan- varför gipsades jag inte när ett ben i foten gått av?

    Gör man inte det som rutin?

    Jag har väldigt ont och kan inte stödja på foten och blir lite orolig om jag verkligen fått rätt vård?

  • Svar på tråden Bruten fot- fick inget gips?
  • FtS70

    Du har fått korrekt behandling, frakturer på metatarsalben gipsas inte rutinmässigt. Läkningen brukar vara god.

  • Anonym (gg)
    FtS70 skrev 2021-10-19 12:26:13 följande:

    Du har fått korrekt behandling, frakturer på metatarsalben gipsas inte rutinmässigt. Läkningen brukar vara god.


    Jag lyckades få en felläkning trots en veckas gips där. Felläkningen kom efter det att gipset tagits av.

    Det var en stabil fraktur också.
  • Anonym ((L))
    Bonusmamma29 skrev 2021-10-19 11:50:36 följande:

    Hej!

    I helgen vrickade jag till foten i mina högklackade skor och bröt det yttersta benet som går från lilltån ner mot hälen.

    Jag åkte till akuten där de röntgade och kunde konstatera en fraktur. Jag låg länge i ett gipsrum och väntade på läkaren som tillslut kom och förklarade att benbrottet låg på ett fixerat ställe och därför behövdes inget gips. Jag blev omlindad och hemskickad med kryckor.

    Nu till frågan- varför gipsades jag inte när ett ben i foten gått av?

    Gör man inte det som rutin?

    Jag har väldigt ont och kan inte stödja på foten och blir lite orolig om jag verkligen fått rätt vård?


    Har råkat ut för exakt samma sak, blev inte heller gipsad. Fick kryckor och stödförband. Tydligen är det inte så stor "idé" att gipsa för det läker ändå. Men jag hade väldigt ont och fick knapra citodon i veckor. Känner fortfarande precis var benet var av, det är 6 år sedan nu.
  • Bonusmamma29

    Tack för era svar!

    Nu känner jag mig lugnare.

    Jättetråkigt med felläkningen och att fortfarande känna brottet efter 6 år????????????

  • Anonym (gg)
    Bonusmamma29 skrev 2021-10-19 13:15:06 följande:

    Tack för era svar!

    Nu känner jag mig lugnare.

    Jättetråkigt med felläkningen och att fortfarande känna brottet efter 6 år????????????


    Min felläkning har gjort som en pålagring av ben som sticker ut ganska mycket, inte helt skönt i skor. Men får du en sådan så märker du det garanterat.
  • felix le chat

    Tycker det låter jävligt snålt ärligt talat.

    Hur mycket kan det kosta typ ?

    Bryter jag foten kommer jag kräva gips. Garanterat.
    Jajamensan.

  • Bonusmamma29

    Satan så träligt det låter!

    Ja, i ärlighetens namn kan jag känna likadant- att det är lite snålt om nu folk råkar ut för felläkningar osv.. Varför vill man ens riskera det.

    Jag blev inte kallad till någon slags rehab eller yttligare röntgen om en tid heller. Och bara 2 veckors sjukskrivning. Räcker det ens?

  • felix le chat
    Bonusmamma29 skrev 2021-10-19 13:53:30 följande:

    Satan så träligt det låter!

    Ja, i ärlighetens namn kan jag känna likadant- att det är lite snålt om nu folk råkar ut för felläkningar osv.. Varför vill man ens riskera det.

    Jag blev inte kallad till någon slags rehab eller yttligare röntgen om en tid heller. Och bara 2 veckors sjukskrivning. Räcker det ens?


    Hur kul är det om det läker snett och dom måste öppna/operera för all
    läggas rätt ?  Kommer du få ny röntgen så dom kan kolla att det ligger
    rätt ?
  • Anonym (gg)
    felix le chat skrev 2021-10-19 14:39:17 följande:
    Hur kul är det om det läker snett och dom måste öppna/operera för all
    läggas rätt ?  Kommer du få ny röntgen så dom kan kolla att det ligger
    rätt ?
    För mig låg dte rätt vid uppföljande röntgen (fortfarande i gips) felläkningen kom mycket senare, benet drogs isär så det blev krokigt..

    Tror teorin är att ben läker snabbare med lite belastning och utan gips.
  • Bonusmamma29
    felix le chat skrev 2021-10-19 14:39:17 följande:

    Hur kul är det om det läker snett och dom måste öppna/operera för all

    läggas rätt ?  Kommer du få ny röntgen så dom kan kolla att det ligger

    rätt ?


    Nej jag verkar inte få göra någon uppföljande röntgen eller återbesök. Det kändes väldigt märkligt.. Bör man inte ha någon slags efterkontroll på sådana skador?
  • Mantrasina

    Långt ifrån alla frakturer gipsas. Om det inte behövs brukar det vara en fördel att slippa gipset, eftersom gips brukar innebära stor förlust av muskler och större rehab-behov efteråt. Bara för att du inte har fått ett gips betyder det inte att det inte kommer att läka bra. Du kommer säkert att bli kallad för uppföljning så småningom, det är ju sällan man följer upp på akuten så det brukar inte vara där de bokar in sånt utan den kommer efter. Och om du är orolig för rehab är det bara att höra av dig till vårdcentralen och sjukgymnasten där. De kommer hjälpa dig. 

  • sextiotalist
    Bonusmamma29 skrev 2021-10-19 11:50:36 följande:

    Hej!

    I helgen vrickade jag till foten i mina högklackade skor och bröt det yttersta benet som går från lilltån ner mot hälen.

    Jag åkte till akuten där de röntgade och kunde konstatera en fraktur. Jag låg länge i ett gipsrum och väntade på läkaren som tillslut kom och förklarade att benbrottet låg på ett fixerat ställe och därför behövdes inget gips. Jag blev omlindad och hemskickad med kryckor.

    Nu till frågan- varför gipsades jag inte när ett ben i foten gått av?

    Gör man inte det som rutin?

    Jag har väldigt ont och kan inte stödja på foten och blir lite orolig om jag verkligen fått rätt vård?


    Jag fick en ortos efter en vecka, pga stabilt brott. Kolla om du kan få det. Det är smidigt och man kan börja tidigt med sina rehabövningar.
  • Anonym (ooo)
    felix le chat skrev 2021-10-19 13:50:12 följande:

    Tycker det låter jävligt snålt ärligt talat.

    Hur mycket kan det kosta typ ?

    Bryter jag foten kommer jag kräva gips. Garanterat.
    Jajamensan.


    Va? Gips i sig innebär väl inte automatiskt att det blir bättre? Varför tror du att du vet bättre än läkaren? 
  • Anonym (Både och)

    Jag har läkt benbrott i foten både med gips och utan, jag föredrar helt klart utan om det är möjligt. Gips är så attans jobbigt när man tex ska duscha osv och herregud klådan. Höll på att bli galen som det kliade. Som någon skrev tidigare så slipper man tappa så mycket muskler. Visst gjorde det gipsade benbrottet mindre ont men föredrar ändå utan

  • Anonym (röntgensjuksköterska)

    Gips är inget mirakel som är till för alla frakturer. Det finns massa olika sorters metoder för olika sorters frakturer och vissa kräver inget alls förutom immobilisering. Du kan skatta dig lycklig att du slapp gipset och lita på att läkaren vet vad hen gör. Din fraktur kommer inte läka sämre. 

  • zz22zz

    Använd skor med stabila sulor. Var glad att du slapp gips, det kan inte vara särskilt skönt. Frakturen borde läka inom 4-6 veckor. Vid kvarstående besvär så kan du vända dig till sjukgymnasten på vårdcentralen. Som tidigare skrivits så brysts muskler ned om de inte kan användas pga gipsert och det finsn även en ökad risk för blodproppar om man gipsas  då muskelrörelserna inte kan hjälpa till att pumpa upp blodet. Troligen behövs ingen uppföljning. Om de skulle misstänka att det fanns någon större risk för att frakturen skulle glida isär skulle du kallas för en kontrollröntgen. 

Svar på tråden Bruten fot- fick inget gips?