• Tue 19 Oct 2021 22:25
    13460 visningar
    8 svar
    8
    13460

    Varför blir vi inte gravida?

    Tänkte kolla om någon kan ge sig på en gissning, många här inne är extremt pålästa.

    Jag 29, man 34, ingen övervikt eller rökning.

    Jag blev gravid mellan byte av preventivmedel i en annan relation för 11 år sedan, abort v6. Efter det kopparspiral pga ?oj du har så lätt att bli gravid? från barnmorskan.

    2 kopparspiraler senare vill jag och min man få barn. Blir gravid på första försöket får barn 2019.

    Sätter in ny spiral 3 månader efter födsel pga får tillbaka mens trots helamning. Tar ut spiral januari 2020, vi försöker varje månad, får ett X mars 2021 och får ta bort vä äggledare.

    Fortsätter försöka, gör utredning sept 2021 som visar full passage på kvarvarande äggledare och U.A på allt annat.

    Vi har nu försökt med barn 2 i nästan 2 år och enda framgången var ett X.

    100% regelbunden mens. Ägglossningsstickor, koll på sekret och ÄL känningar. Får mensvärk varje månad ca 4-5 dagar efter ÄL + PMS som håller i sig fram till mens.

    Era bästa gissningar. Varför går det inte?

  • Svar på tråden Varför blir vi inte gravida?
  • Wed 20 Oct 2021 08:50
    #1

    Ni har kontrollerat mannens spermier också då antar jag?

  • Wed 20 Oct 2021 17:29
    #2
    Mortiscia80 skrev 2021-10-20 08:50:57 följande:

    Ni har kontrollerat mannens spermier också då antar jag?


    Japp! Dom är i toppskick enligt läkaren! Och mina ägg, kvarvarande äggledare och livmoder. Men har ju bara EN äggledare kvar så det påverkar såklart.
  • Wed 20 Oct 2021 20:24
    #3
    BL190325 skrev 2021-10-20 17:29:48 följande:
    Japp! Dom är i toppskick enligt läkaren! Och mina ägg, kvarvarande äggledare och livmoder. Men har ju bara EN äggledare kvar så det påverkar såklart.
    Ja med bara en äggledare så blir det krångligare, du vet ju aldrig från vilken sida ägget släpper per månad, och det är säkert inte varannan månad mellan sidorna heller utan lite mer random.

    Hur är det med kaffe och alkohol? Även om det bara har en liten inverkan så kan man vilja maxa sina chanser.
  • Wed 20 Oct 2021 22:19
    #4
    Mortiscia80 skrev 2021-10-20 20:24:43 följande:

    Ja med bara en äggledare så blir det krångligare, du vet ju aldrig från vilken sida ägget släpper per månad, och det är säkert inte varannan månad mellan sidorna heller utan lite mer random.

    Hur är det med kaffe och alkohol? Även om det bara har en liten inverkan så kan man vilja maxa sina chanser.


    Tack förresten för svar :)

    Ja och troligtvis kan det vara så att det är just en äggledare som är problemet. Iof var det bekräftat via ultraljud att rätt sida skulle ägglossa 2 gånger men sen vet vi ju såklart inte OM ägget släppte.

    Alkohol måttligt, kaffe?..mycket. Men provade vara utan koffein och maxade D-vitamin utan framgång ett par månader men kanske värt det igen.

    Sista två månaderna har jag fått plus på grav test mellan 4-6 dagar innan mens men sen har mensen kommit iallafall. Så hopplöst??
  • Thu 21 Oct 2021 08:14
    #5
    BL190325 skrev 2021-10-20 22:19:20 följande:

    Sista två månaderna har jag fått plus på grav test mellan 4-6 dagar innan mens men sen har mensen kommit iallafall. Så hopplöst??


    Då borde det vara två tidiga missfall? Plus är ju plus. Du kanske ska kontakta kliniken där ni gjorde utredning och fråga angående det?

    En kompis har en äggledare, hon blev inte gravid utan var tvungen att göra IVF. Men det verkar vara väldigt olika det där.
  • Thu 21 Oct 2021 08:35
    #6
    BL190325 skrev 2021-10-20 22:19:20 följande:
    Tack förresten för svar :)

    Ja och troligtvis kan det vara så att det är just en äggledare som är problemet. Iof var det bekräftat via ultraljud att rätt sida skulle ägglossa 2 gånger men sen vet vi ju såklart inte OM ägget släppte.

    Alkohol måttligt, kaffe?..mycket. Men provade vara utan koffein och maxade D-vitamin utan framgång ett par månader men kanske värt det igen.

    Sista två månaderna har jag fått plus på grav test mellan 4-6 dagar innan mens men sen har mensen kommit iallafall. Så hopplöst??
    Förstår att det känns tufft att inte komma vidare efter plus, men det betyder åtminstone att ni kan bli gravida :)
  • Thu 21 Oct 2021 19:06
    #7
    Mandelskorpan skrev 2021-10-21 08:14:51 följande:

    Då borde det vara två tidiga missfall? Plus är ju plus. Du kanske ska kontakta kliniken där ni gjorde utredning och fråga angående det?

    En kompis har en äggledare, hon blev inte gravid utan var tvungen att göra IVF. Men det verkar vara väldigt olika det där.


    Frågade min läkare på kliniken som sa ungefär att skulle hundra kvinnor göra tidiga gravtest skulle flera få positivt men flera också få mens och att ägget kan blivit befruktat men kanske inte ens tagit sig till livmodern. Och det räknas inte som missfall innan eller i samband med mens, typ :)

    Ja vi lär väl få bekosta IVF tillslut!
  • Sun 26 Feb 2023 11:57
    #8

    Hittade hit så här sent för läser lite på sekundär barnlöshet. Hur gick det för er till slut?


    BL190325 skrev 2021-10-21 19:06:42 följande:
    Frågade min läkare på kliniken som sa ungefär att skulle hundra kvinnor göra tidiga gravtest skulle flera få positivt men flera också få mens och att ägget kan blivit befruktat men kanske inte ens tagit sig till livmodern. Och det räknas inte som missfall innan eller i samband med mens, typ :)

    Ja vi lär väl få bekosta IVF tillslut!
Svar på tråden Varför blir vi inte gravida?