• Anonym (Hanne)

Munsvamp, BVC hävdar farligt.

Min dotter är 3 år. Hon har haft problem med återkommande svamp i munnen sen i våras. Det försvinner men kommer tillbaka, inte så jättemycket men lite vitt på tungan och lite vita partier på insida kinder.

BVC har sagt att så stora barn EJ ska ha svamp i munnen utan endast spädbarn. Friska människor får er svamp i munnen om man inte ätit en antibiotika kur, hävdar dom. Nu vill man ta prover på dottern för att undersöka. Hon dricker välling och använder napp dock.

Jag är livrädd att hon nu har någon form av immunbrist eller annan allvarlig sjukdom. Någon vars barn äldre än 1 år haft munsvamp som inte är sjuk i någon allvarlig sjukdom?

• Svar på tråden Munsvamp, BVC hävdar farligt.
  • Anonym (Na)

Jag har inga råd direkt men tänker direkt på nappen och nappflaskan? Kan det vara dom som gör att hon får svamp hela tiden? Har du testat att koka dom efter varje användning? Eller faktiskt sluta helt, hon är ju ändå 3 år så det är ju snart dags att sluta i vilket fall.

• Elin pelin

Både jag och min mamma har svamp (och haft länge), båda två trycker fram tungan mot tänderna hela tiden vilket sjukvården säger är förklaringen. Jag har provat många kurer, uteslutit mjölk, socker mm men inget hjälper... Så det kan finnas en naturlig orsak. Min ena dotter har också lite svamp och jag ser samma tendens med tungan hos henne tyvärr.

• Anonym (Hanne)

Ni anar inte hur mycket lugnare jag blir av era svar. Tack!!

Har haft en stor oro som legat och gnagt ända sen i fredags då vi var på BVC. Jag googlade också och många immunbristsjukdomar ger ju svamp men jag hoppas till exempel nappen som någon nämnde kan vara boven. Jag har inte kokat nappar och nappflaska efter varje gång men 3-4 ggr i veckan, men det kanske är verkningslöst??

Intressant det med att trycka tungan mot tänderna!

• nnnnnnnn

BÖr dock sluta med napp så fort som möjligt och byta nappflaskan till mugg eller äta med sked. En 3-åring är rätt stor och det är dags att sluta för tändernas skull.

• Anonym (Hanne)
    nnnnnnnn skrev 2021-10-20 19:56:34 följande:

BÖr dock sluta med napp så fort som möjligt och byta nappflaskan till mugg eller äta med sked. En 3-åring är rätt stor och det är dags att sluta för tändernas skull.

Jodå vi ska det när hon fyller 3, om några veckor. Nu var det dock en annan oro jag nämnde.
  • Anonym (I)

Om föräldrarna blir bättre på munhygienen. Borstar tänderna ordentligt, slutar med napp och flaska eller åtminstone rengör det ordentligt och kokar det, så ska det nog gå bra.

Ett så pass stort barn ska inte ha napp flaska eller svamp. Så äckligt.

• Anonym (Hanne)
    Anonym (I) skrev 2021-10-20 23:22:22 följande:

Om föräldrarna blir bättre på munhygienen. Borstar tänderna ordentligt, slutar med napp och flaska eller åtminstone rengör det ordentligt och kokar det, så ska det nog gå bra.

Usch vilken kommentar.

Har du kunskap om att napp och/eller nappflaska kan ge svamp? Enligt bvc så ger INTE dessa saker svamp hos en frisk individ. Men jag blir ju bara glad om så är fallet, då kanske de sakerna är orsaken.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Hanne) skrev 2021-10-20 18:58:39 följande:

Min dotter är 3 år. Hon har haft problem med återkommande svamp i munnen sen i våras. Det försvinner men kommer tillbaka, inte så jättemycket men lite vitt på tungan och lite vita partier på insida kinder.

BVC har sagt att så stora barn EJ ska ha svamp i munnen utan endast spädbarn. Friska människor får er svamp i munnen om man inte ätit en antibiotika kur, hävdar dom. Nu vill man ta prover på dottern för att undersöka. Hon dricker välling och använder napp dock.

Jag är livrädd att hon nu har någon form av immunbrist eller annan allvarlig sjukdom. Någon vars barn äldre än 1 år haft munsvamp som inte är sjuk i någon allvarlig sjukdom?

Människor kan få svamp i munnen AV en antibiotika-kur. Inte av att inte ta en antibiotikan kur. Det är inte farlig, men kan vara obehagligt. Det är heller inget som är ovanligt för någon. Stora barn kan absolut få svamp, i likhet med andra. Kan vara vitaminbrist, att man har någon infektion, eller äter antibiotika eller att det bara uppstår. Och nej, om BVC säger att stora barn inte ska svamp så har de fel
  • Zorrorro

Gluten och laktos är tyvärr upphov till många hälsoproblem. Jag har haft värk i kroppen sedan jag var sju år gammal och det försvann när jag tog bort gluten och laktos. För något år sedan fick jag ett återfall och åt gluten, vilket resulterade i svamp på div delar av kroppen. Självklart i munnen med. Att äta ?ren? mat som grönskaker kött o frukt och klarifierat smör eller ghee och utesluta spannmål o mjölkprodukter, tillsattser är jobbigt men funkar för så väldigt många.

• Pope Joan II
    Anonym (Hanne) skrev 2021-10-21 09:26:58 följande:
    Usch vilken kommentar.

Har du kunskap om att napp och/eller nappflaska kan ge svamp? Enligt bvc så ger INTE dessa saker svamp hos en frisk individ. Men jag blir ju bara glad om så är fallet, då kanske de sakerna är orsaken.
    Kokar du nappar och nappflaska varje dag? 
  • sextiotalist
    Zorrorro skrev 2021-10-21 10:45:23 följande:

Gluten och laktos är tyvärr upphov till många hälsoproblem. Jag har haft värk i kroppen sedan jag var sju år gammal och det försvann när jag tog bort gluten och laktos. För något år sedan fick jag ett återfall och åt gluten, vilket resulterade i svamp på div delar av kroppen. Självklart i munnen med. Att äta ?ren? mat som grönskaker kött o frukt och klarifierat smör eller ghee och utesluta spannmål o mjölkprodukter, tillsattser är jobbigt men funkar för så väldigt många.

Bara för att DU mår dåligt av detta, så är det ingen universallösning för alla. Skulle nog säga att det sista man ska göra är att utesluta saker i kosten, som de flesta hantera, speciellt för barn, utifrån sina egna personliga erfarenheter, är på gränsen till farligt. 
    Jag kanske ska avråda alla att äta grova fibrer, för det mår jag urkasst av
  • Anonym (Hanne)
    Anonym (Ssk) skrev 2021-10-21 09:38:40 följande:

Människor kan få svamp i munnen AV en antibiotika-kur. Inte av att inte ta en antibiotikan kur. Det är inte farlig, men kan vara obehagligt. Det är heller inget som är ovanligt för någon. Stora barn kan absolut få svamp, i likhet med andra. Kan vara vitaminbrist, att man har någon infektion, eller äter antibiotika eller att det bara uppstår. Och nej, om BVC säger att stora barn inte ska svamp så har de fel

Tack snälla! Hon har aldrig ätit antibiotika och är heller inte infekterad (vad jag vet).
  • Anonym (Hanne)
    Pope Joan II skrev 2021-10-21 11:08:07 följande:

Kokar du nappar och nappflaska varje dag? 

Jag försöker, har dock hänt att hon tagit någon napp som inte var kokad och då kanske hon smittades igen ?
  • nernu
    Anonym (I) skrev 2021-10-20 23:22:22 följande:

Vuxna människor ska inte sitta och vräka ur sig oförskämdheter om barn på nätet. Så äckligt!
  • Anonym (bra)
    Anonym (Hanne) skrev 2021-10-20 18:58:39 följande:

Att BVC uppmärksammar detta och vill utreda det är väl något bra, något du ska vara glad för? Ditt barn blir ju varken sjukare eller friskare av att utredas, och är det något fel är det väl utmärkt att det upptäcks så att man får en chans att behandla det? Skulle det kännas bättre för dig om BVC missade eller struntade i signaler om att något var fel så att barnet eventuell blev riktigt sjuk innan det uppmärksammades? 

Däremot låter det rimligt att nappen och flaskan kan vara boven i dramat, så att koka/byta oftare kan du ju prova först och se om problemet försvinner. 
  • Anonym (Hanne)
    Anonym (bra) skrev 2021-10-21 16:04:47 följande:

Att BVC uppmärksammar detta och vill utreda det är väl något bra, något du ska vara glad för? Ditt barn blir ju varken sjukare eller friskare av att utredas, och är det något fel är det väl utmärkt att det upptäcks så att man får en chans att behandla det? Skulle det kännas bättre för dig om BVC missade eller struntade i signaler om att något var fel så att barnet eventuell blev riktigt sjuk innan det uppmärksammades? 

Däremot låter det rimligt att nappen och flaskan kan vara boven i dramat, så att koka/byta oftare kan du ju prova först och se om problemet försvinner. 

Jo absolut det är ju bra. Men blev samtidigt så otroligt orolig
Svar på tråden Munsvamp, BVC hävdar farligt.