• Aldbaa

    Otrevlig kurator

    Lade upp en tråd angående mitt otrevliga möte med kuratorn men fyllde i att inte tillåta anonyma svar. Misstänker dock att fler vill vara anonyma så jag lägger upp texten på nytt

    Jag var hos en kurator idag angående min oro inför förlossningen (gravid nu) då jag under min förra förlossning knappt hade någon personal samt inga apparater fungerade som de skulle. Vi pratade en stund och sedan kom vi in på vad jag har för känslor kring det här. Jag berättade att jag absolut lider med barnmorskorna som går på knäna och inte hyser något agg mot dom. Jag är arg på Sverige som land för att de inte tar hand om personal och privatpersoner under t.ex en förlossning. Jag fortsatte förklara att jag är besviken på att ett land där jag betalar så mycket i skatt varenda månad och alltid försöker bidra till ett bättre samhälle, ska bli straffad. Jag skulle behöva utstå en hemsk förlossning som jag vet att flera andra kvinnor tyvärr behöver genomgå. Jag fortsatte med att säga att jag verkligen känner mig besviken på ett så bra land som Sverige som är rikt, inga krig, fredligt osv inte kan erbjuda sitt folk bra vård.

    Det jag ska komma fram till och varför jag ens skriver detta inlägg är att när jag då berättat hur jag känner så får jag till svar "du pratar så mycket om "det här landet", får jag fråga kommer du från Sverige? vi är ju inte här för att prata politik men jag blir fundersam i och med att du upprepat nämner Sverige"

    För det första har jag ingen aning om vad det har med saken att göra i att jag är besviken på att vi har en dålig förlossningsvård. För det andra har jag gått till henne för att hon ska hjälpa mig med min förlossningsoro som är helt befogad. istället svarar hon mig med det konstigaste och mest irriterande svar som gjorde mig förbannad och jag ville bara att samtalet skulle ta slut. När tiden var slut frågade hon mig om vi skulle boka en ny tid. Nej tack!

    Jag har alltid sagt att det inte är något för mig att gå och prata med någon om jag besväras av något. Detta bekräftade mina tankar kring det. För mig är det bästa att prata med familj och vänner. Kuratorn hade inget vettigt att säga ALLS under hela mötet på 1 timma.

    Tillägg: förutom detta var hon allmänt nedlåtande och tyckte jag var så ung som skaffat barn så tidigt (är 28 år) och att hennes andra patienter i min sits oftast är äldre. Hon upprepade detta ett par gånger och så undrade hon även varför jag flyttat till staden min man bor i och inte tvärtom

  • Svar på tråden Otrevlig kurator
  • Anonym (Ida)

    Du var där för att prata om din oro, men drog upp en massa saker hon som kurator inte kan påverka alls. Vad hade du velat att hon svarade när du pratade om att ett rikt land som Sverige inte kan ge bra vård? Om hon hållt med dig hade det ju spätt på din oro och hade hon sagt emot dig hade det ju blivit fel eftersom din upplevelse är att det inte finns bra vård.

    Sedan såklart onödigt av henne att säga, men hon ville nog mer veta lite om din bakgrund för att kunna få en bild av dig så att hon kan hjälpa dig på bästa sätt.

    Övriga saker hon sa om din ålder och om flytt var ju inte ok. Eller ja flytten kan ju vara för att höra lite om vilket nätverk du har runt dig, om du är trygg i din relation osv.

  • Anonym (Fundersam)

    Kuratorn måste ha uppfattat det som att du är missnöjd om du klagar så mycket på "det här landet" och det påverkar så klart ditt mående och din oro för att föda barn här. Är det verkligen så illa tror du att föda barn i Sverige...? Själv tycker jag att vi har väldigt bra sjukvård för gravida och födande. Vad är det du är missnöjd med? Har du fött barn förut och haft negativa upplevelser? Vilka länder jämför du med när du säger att vi har "dålig förlossningsvård", hur vet du det?

  • Anonym (Hmm)

    Endast baserat på informationen i texten kan jag se "misstag" från båda sidorna. Det var lite udda av kuratorn att uttrycka sig så, och kanske felaktigt av henne. Dock fanns det ingen möjlighet för kuratorn att själv inse detta om du inte påpekat att förlåt, men du blev jag lite sårad. Det är okej att säga det till vårdpersonal, det krävs för att relationen ska kunna vårdas.

    Samtidigt verkar du ha missuppfattat kuratorns fråga angående känslor. Tänk istället, vad händer inom dig när du tänker på förlossningen? Upplever du oro, ångest, blir du ledsen eller arg?

    Beklagar att du upplevde att du inte blev tagen på allvar, det är alltid en tragedi när det händer i vården. Rekommenderar att prata med en annan kurator, kanske klickar du bättre med denna, hjälp förtjänar du ju att få!

  • Anonym (oooo)

    Jag tänker att det var du som styrde in samtalet på de här större samhällsfrågorna. Hon försökte bemöta dem, fråga för att förstå vad son var viktigt för dig.
    Blev du irriterad borde du sagt till henne att du tyckte samtalet tog en felaktig vändning. 

  • Anonym (anonym222)

    Om du är lika aggressiv i tonen IRL som du är här på FL så antar jag att kuratorn inte orkade mesa med dig utan blev irriterad hon med. Är du alltid missnöjd?

Svar på tråden Otrevlig kurator