• Anonvm

    VAB fusk?

    Jag har 2 barn i förskoleålder som bor "varannan vecka".
    Under hela -20 hade jag totalt 9 dagar vab från mitt heltids 7-16 jobb, hittills under -21 har det varit 5 dagar vab. Samtliga dessa dagar har varit i samband med att barnen kommit till mig och enligt uppgift från deras andra förälder varit snoriga/hostiga dagen innan...

    Under samma period har barnens andra förälder som är arbetslös/sjukskriven lyckats komma upp i en bra bit över 100 dagar vab....

    Vi har även under denna period varit i kontakt med Socialtjänsten av helt orelaterade anledningar, i den utredning de då gjorde så var förskolan givetvis med som referenspersoner. Där framkom det att även de uppmärksammat detta och sa rakt ut att barnen var nästan aldrig där varannan vecka pga sjukdom, men alltid där och helt friska den andra veckan..

    Godkännande av vab och sjukskrivning har ju varit helt automatiserad under corona-tiden, allt godkänns rakt av.

    Men kommer någon uppmärksamma detta sen i efterhand och börja ifrågasätta?

  • Svar på tråden VAB fusk?
  • Anonym (Aldrig VAB)

    Troligtvis inte helt ärligt, nej.
    Men svårt att bevisa i efterhand.

    Glöm det och gå vidare.

  • Anonym (Mamma)

    Tveksamt om det kollas i efterhand. Med pandemin är det ju lätt att bara hävda att barnet visst var lite snorigt. Sen är det ju den andra förälderns problem, inte ditt.

    Jag skulle nog vara mer oroad över att barnen inte går i förskolan, särskilt om det snart är dags för skolstart.

  • Anonym (klöovia)
    Anonvm skrev 2021-10-20 22:36:58 följande:

    Jag har 2 barn i förskoleålder som bor "varannan vecka".
    Under hela -20 hade jag totalt 9 dagar vab från mitt heltids 7-16 jobb, hittills under -21 har det varit 5 dagar vab. Samtliga dessa dagar har varit i samband med att barnen kommit till mig och enligt uppgift från deras andra förälder varit snoriga/hostiga dagen innan...

    Under samma period har barnens andra förälder som är arbetslös/sjukskriven lyckats komma upp i en bra bit över 100 dagar vab....

    Vi har även under denna period varit i kontakt med Socialtjänsten av helt orelaterade anledningar, i den utredning de då gjorde så var förskolan givetvis med som referenspersoner. Där framkom det att även de uppmärksammat detta och sa rakt ut att barnen var nästan aldrig där varannan vecka pga sjukdom, men alltid där och helt friska den andra veckan..

    Godkännande av vab och sjukskrivning har ju varit helt automatiserad under corona-tiden, allt godkänns rakt av.

    Men kommer någon uppmärksamma detta sen i efterhand och börja ifrågasätta?


    Nej, det är inte troligt att det ifrågasätts i efterhand.
    Av vilken anledning undrar du?
  • Anonym (lll)

    Så den andra föräldern som är arbetslös/hemma har inte orkat ta barnen till förskolan utan fyllt i vab? Man kan väl inte ens ha vab om man inte arbetar och har en inkomst - eller, jag fattar nog inte riktigt vad du menar TS. 

    Jag är som andra varit inne på, mer fundersam på hur barnen har det hos den andre föräldern, om denne inte får iväg dem till förskolan på sina veckor. Hur mycket tid har barnen på förskolan, om denne är arbetslös? Är det 15 timmars? 

  • Anonvm
    Anonym (lll) skrev 2021-10-21 07:50:12 följande:

    Jag är som andra varit inne på, mer fundersam på hur barnen har det hos den andre föräldern, om denne inte får iväg dem till förskolan på sina veckor. Hur mycket tid har barnen på förskolan, om denne är arbetslös? Är det 15 timmars? 


    Det är ju just det...

    De har 15tim på dessa veckor. 5tim om dagen i 3 dagar, jag kan se schemat i e-tjänsten på kommun där det enbart är anmält 2 dagar.
    Anonym (lll) skrev 2021-10-21 07:50:12 följande:

     Man kan väl inte ens ha vab om man inte arbetar och har en inkomst - eller, jag fattar nog inte riktigt vad du menar TS.



    Anmäler du vab när du stämplar a-kassa så får du pengar från FK och "sparar" en dag a-kassa...

    Det som är i görningen är att denne försöker lägga upp en tillvaro för sig själv där det funkar att försörja sig själv på att sitta hemma och ta hand om sina egna barn.
    Stora barnet är nu 5 och det är nu över 10år sen denna förälder jobbade, har doktorerat i att hanka sig fram på en kombination av sjukskrivning / arbetslöshet / föräldraledighet i en salig blandning efter vår separation, innan dess stod jag för hela familjens försörjning.
    Anonym (Mamma) skrev 2021-10-21 07:30:01 följande:

    Jag skulle nog vara mer oroad över att barnen inte går i förskolan, särskilt om det snart är dags för skolstart.


    Det är ju just detta som egentligen är min stora oro, barnen har problem att komma in i grupperna på förskolan.

    Om detta beteende följer med upp i skolan sen så lär ju även barnen halka efter i undervisningen om de är hemma "sjuka"  varannan vecka.
    Ena barnet börjar förskoleklass nästa år.

    Nu när jag tänker efter så gav denna TS fel vibbar, det är inte just det oetiska i att fuska med vab som jag är ute efter.
    Det jag egentligen tänker är om jag i förlängningen på något sätt ha nytta av detta vid en framtida vårdnadstvist om jag skulle yrka enskild vårdnad och ha barnen boende mer hos mig.

  • Anonym (Aldrig VAB)
    Anonvm skrev 2021-10-21 15:48:24 följande:
    Det jag egentligen tänker är om jag i förlängningen på något sätt ha nytta av detta vid en framtida vårdnadstvist om jag skulle yrka enskild vårdnad och ha barnen boende mer hos mig.

    Jaha, du vill ha hjälp att sparka på en som redan ligger?
  • Fröken W

    Det är ju omöjligt att veta vad som stämmer eller inte men vill ge lite perspektiv.

    Jag har också två barn i förskoleålder och sedan de började förskolan i augusti så har vi vabbat varannan vecka. Det är alltså inte orimligt att dina barn varit sjuka så ofta.

    Men misstänker du något annat så är det väl familjerätten/socialtjänsten du får vända dig till.

Svar på tråden VAB fusk?