• Thu 21 Oct 2021 10:51
    2751 visningar
    3 svar
    3
    2751

    Jobba heltid o ensamstående- hur gör ni?

    Jag är helt ensam utan hjälp. Jobbar enligt mitt schema 50% men vill helst jobba mer. Problemet med mitt jobb är att mitt schema ändras varje vecka. Jag får hoppa in på andras scheman när dessa vill vara lediga eller är sjuka. Det är då helt andra tider än mitt ordinarie.

    Det ställer till det för mig en hel del då jag måste planera allt i minsta detalj för att det ska funka. Fritidsintressen för barnen, för mig, bokade tider, skjuts till skola, hämtning från skola osv osv osv

    Min arbetsgivare har noll förståelse för detta och när jag säger nej (sällan men de händer) så blir jag straffad genom att inte fråga mig fler gånger om extra tid på ett tag.

    Men ibland kan jag ju bara inte. Så måste de väl få vara eller?

  • Svar på tråden Jobba heltid o ensamstående- hur gör ni?
  • Thu 21 Oct 2021 12:14
    #1

    Det uppenbara är väl att byta bransch till något yrke med typ kontorstid? Men vet att det inte alltid är så enkelt!
    Finns det någon i din bekantskapskrets som kan hjälpa dig att vara barnvakt med kort varsel? Kanske annonsera efter någon annars?

  • Thu 21 Oct 2021 13:15
    #2
    CitronTulo skrev 2021-10-21 12:14:38 följande:

    Det uppenbara är väl att byta bransch till något yrke med typ kontorstid? Men vet att det inte alltid är så enkelt!

    Finns det någon i din bekantskapskrets som kan hjälpa dig att vara barnvakt med kort varsel? Kanske annonsera efter någon annars?


    Nja jag har inte råd att betala någon. Får nog byta jobb helt enkelt så jag har ett fast schema o kan planera därefter
  • Sat 30 Oct 2021 20:50
    #3

    Hänvisar dig till diskrimineringslagen och föräldrabalken.

    Arbetsgivare ska aktivt arbeta för att arbetstagare ska kunna förena arbete med familjeliv.

    Du har också rätt att få ditt schema 1 månad i förväg.

    Kontakta facket om du har frågor!

Svar på tråden Jobba heltid o ensamstående- hur gör ni?