• Ericky

    Sent missfall/ tidig vattenavgång

    Hej,

    I lördags gick mitt vatten i v 17, helt utan förvarning. Hinnan hängde ut och sprängdes i min hand ovanför toalettstolen. Det konstaterades på sjukhuset att vatten helt saknades runt fostret och vi förstod på en gång att våra och bebis utsikter var oerhört små. Vi levde på hoppet de närmsta dygnen. Att vattnet skulle fyllas på och vår oerhört efterlängtade bebis skulle klara sig. Efter många uppföljande undersökningar stod det klart att det här inte skulle gå att klara då det inte tillkommit något vatten och hinnan troligen gått sönder alldeles för mycket. Bebis hade hela tiden hjärtslag, så det hela slutade med att vi i måndags fattade det oerhört svåra beslutet att avbryta graviditeten. I måndags eftermiddag födde jag fram vår lilla, lilla men perfekta bebis.

    Jag söker andra som varit med om helst samma händelse, dvs att vattnet gått alldeles för tidigt. Eller bara er som haft sena missfall. Innan detta hade vi fått försöka I 1 år för första plusset, som slutade I ett tidigt missfall. 2 månader senare plussade vi igen och trodde naivt nog att det var vår tur nu. Men livet funkar ju tyvärr inte så. Det finns ingen generell rättvisa.

    Jag är sjukskriven veckan ut och hoppas på att få vara det även mån-ons kommande vecka så jag får får mjukstarta på jobbet tors, fre nästa vecka. Känner att jag fortfarande försöker landa I vår nya verklighet och komma till "ro" med vad som hänt oss. Nu när chocken lagt sig så kommer skuldkänslorna hos mig. Varför sökte jag inte hjälp när jag veckorna innan ibland kände ett tryck nedåt efter toalettbesök? Varför kollade jag inte upp mina vattniga flytningar? Osv. Även fast jag vet att det inte hjälper oss nu.

    Hur har ni gått vidare efter detta? Dvs att bebis är frisk och lever, men förutsättningarna gör att det inte gick att fortsätta?

    Stor kram till alla er som gått igenom 1 eller flera missfall, oavsett när I graviditeten <3

  • Svar på tråden Sent missfall/ tidig vattenavgång
  • Anonym (Sofia)

    Hej, Jag har aldrig varit i din situation men måste bara säga det att du ska absolut inte känna att något av detta är på något sätt ditt fel <3

    När man är gravid har man 1 miljon olika symptom och även om du hade sagt till BM hade denne sannolikt sagt att det var normal växtvärk osv.

    Ni är otroligt starka och Ni är inte ensamma <3

    All kärlek till er

  • kvackan88

    Samma sak hände mig i januari i år. Jag var 16+1 när vattnet gick och 16+4 när jag födde. Jag är hemskt ledsen att du gått igenom samma sak. Jag vet hur svårt det är och hur ofattbart tomt och mörkt allt känns. Vi tackade ja till undersökning av barnet, men inget var fel. Det fick allt att kännas ännu värre, som att vårt perfekta och friska lilla barn dog utan anledning.

    Så här i efterhand misstänker jag att jag hade urinvägsinfektion eller något. I sällsynta fall kan det ställa till med problem. Jag är nu gravid igen, i 17+1, och testar mig för uvi varje vecka med stickor jag köper. Rädslan för att det ska hända igen är extrem, men jag hoppas att det blir bättre när man kommer in i de veckor då barnet kan överleva utanför livmodern, om vi bara får komma så långt.

    Har du någon att prata med där hemma? Sjukhuset erbjöd mig stöd kurator. Jag tackade nej då men borde nog ha sagt ja egentligen. Jag har också en stödgrupp på internet som jag nog inte klarat mig utan. Det är en överjävlig situation. Ingen borde behöva gå igenom den. Jag är så ledsen att det hände dig med.

  • MrsXy

    Hej !
    Har tyvärr varit med om liknande, helt fruktansvärt... Skriv gärna privat om du vill ! Mvh 

  • Majsan1989

    Jag vill börja med att beklaga sorgen.


    Har ni fått göra någon form av provtagning så ni vet vad felet var?


    Jag har precis varit med om liknande. Jag var i v.18+3 och vattnet gick för mig också plötsligt. Jag hann inte till sjukhuset utan jag födde ut en liten pojke hemma.
    Jag fick hjälp att få ut moderkakan på förlossningen och de skulle göra genetiska undersökningar på barnet och moderkakan. Jag har nog aldrig känt mig så tom.
    Det skulle vara vårat första barn.


    Om du vill skriva om det med någon som varit med om liknande så gör jag det mer än gärna.


    Hoppas ni snart får chansen igen och att det kommer går bättre. Hjärta


     

Svar på tråden Sent missfall/ tidig vattenavgång