Anonym (Johanna) skrev 2021-10-21 14:39:39 följande:
Det finaste och bästa med en förlossning är att när det väl drar igång på riktigt så är allt annat totalt oväsentligt. Du kommer vara fullt upptagen med att andas och ta dig igenom värkarna och kommer bokstavligen skuta i om du så föder mitt i korridoren på akuten eller pa dass med öppen dörr. Man orkar inte bry sig för allt man kan tänka på är hur kroppen arbetar. Och i vilostunder är man fullt upptagen med att dricka, äta och sova och hitta bekväm ställning.
Jag var så inställd på att föda varsomhelst bara inte sjukhus då jag till och med mår illa av att passera området kring sjukhuset. Bara att gå till mödravården var ångest fast hon satt på vårdcentralen... Jag vägrade förlossningsplan och var ganska tyken mot min stackars barnmorska. Men när jag fick akut preeklampsi vände mitt fokus.. Plötsligt låg jag inlagd och skakade av rädsla för att förlora mitt barn och jag brydde mig inte ett dugg om dom sprättade upp magen i mitt rum bara mitt barn skulle få leva. 5 timmar senare föddes han svårt medtagen men vid liv... Jag har aldrig nånsin älskat sjukhus så mycket som då och var tacksam för att han föddes på ett av våra stora universitetssjukhus med bästa neonatalvården nånsin..
Tro mig, du fixar det här.
Fixar det gör jag, det är jag övertygad om. Men man kan ju ta sig igenom saker mer eller mindre påverkad av dem.

Jag är väl mest inte övertygad om detta att det inte kommer påverka mig var jag föder (om det inte är så att barnet mår akut dåligt - då köper jag att allt annat blir helt och totalt oväsentligt och det enda man bryr sig om är att det ska ut och må bra).
Trygghet för mig är otroligt viktigt, och jag känner att just den här trygghetsförändringen jag känner nu är otroligt obehaglig. Att köra på kemisk start och bli övervakad är verkligen det absolut sista jag har önskat och det får mig att känna att allt jag själv förberett mig på och läst in mig på och önskat på något minsta lilla vis ryker några dagar innan förlossning. Det ÄR jobbigt. Jag har lite svårt att lita på andra människor i allmänhet och att önskemål blir lyssnade till, och just känslan av att det fanns en enda sak jag kunde få önska och ha under en förlossning har varit det som fick det att vara okej.
Har som sagt bra värden i övrigt, ingen äggvita, ingen svullnad eller värk, känner mig bra och bebis har lugn och trygg puls. Hade annat sett illa ut där hade jag inte varit lika tveksam.
Ska ta det lugnt nu iaf och hoppas det hjälper blodtrycket; som sagt triggades det precis samtidigt som en akut händelse i familjen som inte är helt löst än och som verkligen gav ett stresspåslag utan dess like (av typen att man darrar i hela kroppen av stress). Blodtrycket var normalt precis innan och steg exakt efter det påslaget. Så jag hoppas att kroppen varvar ned och kommer igång med det den borde istället.