• Anonym (Ts)

Min man tycker att jag är snål med mat.

Hej! Min man nämnde häromdagen att jag är så snål när jag lagar mat(han lagar också mat så inget tjat om jämställdhet)

Han tog upp som exempel när jag gör köttbullar så gör jag ca 12 stycken(normalstora, typ scan) som ska räcka till två vuxna. Till det blir det ca 3 stora potatisar och massor av grönsaker och sås. Är det verkligen för lite? Jag blir oftast mätt på 4-5 köttbullar och en potatis räcker för mig.

Vi ska ha middag med vänner och jag planerar att köpa färdig potatisgratäng, såndär från Peka. Vi blir 7 stycken och jag planerade att köpa en påse på 800 gram. Det tyckte han var på tok för lite och sa att två stycken påsar är mer rimligt. Vad tycker ni, är jag snål? Kanske bara är så att jag äter väldigt små portioner.

• Svar på tråden Min man tycker att jag är snål med mat.
  • Anonym (A)

Hur ni äter till vardags är väl ingen stor sak men att bjuda hem gäster och ha för lite är värre. Ja, en Peka är snålt tilltaget för 7 vuxna människor.

• Anonym (V)

Jag tycker det är viktigt att gästerna är nöjda och mätta , så jag hellre lagar lite extra och sparar resterna till nästa måltid , än att folk går hem hungriga.

Människor äter olika mängder, då du kan inte utgå ifrån att alla äter lika mycket som just du.

• Anonym (!)

Det är väldigt små portioner ja. Skulle dubbla. Är ändå en tjej på 50 kg så ingen bjässe.

• KCL

En sådan påse räcker till en form va? Jag är benägen att hålla med din man, jag hade köpt två. Jag skulle hellre stå med mat över och göra matlåda än att maten inte räcker och gästerna inte kan äta sig mätta. Jag äter själv små portioner men räknar inte med att alla andra gör det.

• Anonym (Ts)
    Anonym (V) skrev 2021-10-21 12:59:02 följande:

Jag tycker det är viktigt att gästerna är nöjda och mätta , så jag hellre lagar lite extra och sparar resterna till nästa måltid , än att folk går hem hungriga.

Människor äter olika mängder, då du kan inte utgå ifrån att alla äter lika mycket som just du.

Tack för input! Jag vill ju självklart att gästerna ska bli mätta
  • Anonym (Ja)

Ja? Varför gör du så lite mat? För en vuxen beräknar jag 7-8 normalstora köttbullar och ca 2,5-3 potatisar.

Du kan inte anta att han behöver lika lite som dig, du äter verkligen onormalt små portioner.

En påse gratäng för sju personer?? Jag vet inte var du fått dina portionsstorlekar ifrån men det kommer inte räcka, två påsar kommer du isf behöva och då kan det antagligen bli mat över så du vet men hellre lite för mycket än för lite.

Som exempel, potatis, och tänk nu på att det i gratängen inte ens är ren potatis utan grädde mm: Viktväktarna säger att en normal portion potatis är 150-175 gram. Då behöver du två påsar gratäng.

• Anonym (Fr)

Mätt på 1 potatis och 4 köttbullar? Kanske om man tryckt i sig en familjepizza precis innan.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Ja) skrev 2021-10-21 13:01:35 följande:

Ja? Varför gör du så lite mat? För en vuxen beräknar jag 7-8 normalstora köttbullar och ca 2,5-3 potatisar.

Du kan inte anta att han behöver lika lite som dig, du äter verkligen onormalt små portioner.

En påse gratäng för sju personer?? Jag vet inte var du fått dina portionsstorlekar ifrån men det kommer inte räcka, två påsar kommer du isf behöva och då kan det antagligen bli mat över så du vet men hellre lite för mycket än för lite.

Som exempel, potatis, och tänk nu på att det i gratängen inte ens är ren potatis utan grädde mm: Viktväktarna säger att en normal portion potatis är 150-175 gram. Då behöver du två påsar gratäng.

Tack för svar! Jag har nog alltid ätit väldigt lite och vant mig med det, men jag ska absolut ta till mig och börja laga mer mat.
  • Anonym (oooo)

Peka gratängen: Vi köper den stora på 2 kilo och vi är en familj på 7 personer. Då blir det lite grann kvar. Det blir perfekt till matlåda dagen efter. 

800 g- påsen räcker till ca 3 personer 
    (vi är vuxna och tonåringar i familjen) 

• LFF
    Anonym (Ts) skrev 2021-10-21 12:54:40 följande:

Hej! Min man nämnde häromdagen att jag är så snål när jag lagar mat(han lagar också mat så inget tjat om jämställdhet)

Han tog upp som exempel när jag gör köttbullar så gör jag ca 12 stycken(normalstora, typ scan) som ska räcka till två vuxna. Till det blir det ca 3 stora potatisar och massor av grönsaker och sås. Är det verkligen för lite? Jag blir oftast mätt på 4-5 köttbullar och en potatis räcker för mig.

Vi ska ha middag med vänner och jag planerar att köpa färdig potatisgratäng, såndär från Peka. Vi blir 7 stycken och jag planerade att köpa en påse på 800 gram. Det tyckte han var på tok för lite och sa att två stycken påsar är mer rimligt. Vad tycker ni, är jag snål? Kanske bara är så att jag äter väldigt små portioner.

Ja, du gör väldigt lite mat. En liten Peka (den på 800g) är beräknad till 3-4 personer. Jag hade tagit två små eller en stor (2kg). Gör det något om det blir rester kvar att äta som matlåda?
Svar på tråden Min man tycker att jag är snål med mat.