• Anonym (TS)

Corona igen?

Jag fick Corona för fyra veckor sedan och blev ganska dålig. Har många symptom som fortfarande sitter kvar såsom lukt och smakbortfall, men andra som förkylningssymptom försvann för ett par veckor sedan. Nu är jag sjuk igen. Jättesnorig, hostig, hängig. Min dotter har dragit på sig något virus på förskolan och har smittat ner mig. Finns det någon risk att jag kan ha blivit smittad med Corona igen eller är det ganska safe att tänka att det bara är en vanlig förkylning?

• Svar på tråden Corona igen?
  • Anonym (S)

Naturligtvis. Det finns ingenting som heter "safe" medan vi har en pandemi. Testa dig och isolera dig tills du fått svaret!

• sextiotalist
    Anonym (TS) skrev 2021-10-21 15:08:32 följande:

Jag fick Corona för fyra veckor sedan och blev ganska dålig. Har många symptom som fortfarande sitter kvar såsom lukt och smakbortfall, men andra som förkylningssymptom försvann för ett par veckor sedan. Nu är jag sjuk igen. Jättesnorig, hostig, hängig. Min dotter har dragit på sig något virus på förskolan och har smittat ner mig. Finns det någon risk att jag kan ha blivit smittad med Corona igen eller är det ganska safe att tänka att det bara är en vanlig förkylning?

Risken är väldigt liten, troligen minimal. Nu florerar det massor av förkylningsvirus. Ser man på testerna som redovisas på Region Skåne, så är inte ens 20% av svaren positiva för covid.
  • Anonym (Jo)

Möjligt men risken är liten.

• Anonym (Hmm)

Du lär ju få testa dig i så fall - vad är problemet?

• Dr Nail

Efter en genomgången infektion så ska du ju ha immunitet längre än 4 veckor iaf. Förmodligen en vanlig gammaldags förkylning, men varför inte testa dig.

• Anonym (Ja)

Testar du dig finns risken att det visar positivt (utan att det är en ny covid infektion). Kan finnas spår kvar ett bra tag. Jag har själv nyligen haft covid och behöver ej ta prov vid symtom de kommande 6 månaderna. Personligen kommer jag testa mig ändå om jag skulle bli sjuk om tex 3 månader. Men "bara" 4 veckor efter tror jag snarare på en vanlig förkylning

De sa på smittspårning att det kan finnas spår en lång tid efter.

• Anonym (TS)
    Anonym (Ja) skrev 2021-10-21 23:25:51 följande:

Testar du dig finns risken att det visar positivt (utan att det är en ny covid infektion). Kan finnas spår kvar ett bra tag. Jag har själv nyligen haft covid och behöver ej ta prov vid symtom de kommande 6 månaderna. Personligen kommer jag testa mig ändå om jag skulle bli sjuk om tex 3 månader. Men "bara" 4 veckor efter tror jag snarare på en vanlig förkylning

De sa på smittspårning att det kan finnas spår en lång tid efter.

Det var det jag också fick till mig vid smittspårningen, att man kan få positivt svar länge utan att man egentligen har Corona och att man inte behöver testa sig vid nytt insjuknande de närmsta månaderna. Därför ville jag kolla här om någon vet om att de blivit sjuka i just Corona med så pass kort intervall då symptomen påminner mycket om för några veckor sedan och jag fortfarande inte har fått tillbaka smak och lukt sedan dess, så allt känns så osäkert. Men tror med på att dottern dragit på sig RS-virus som går mycket nu än att det är en ny omgång Corona.
  • Anonym (Fgh)

Svårt att veta, det kan ju även vara rester av din covid som spökar. Återfall är vanligt och vissa dras med återkommande symtom länge.

• Anonym (qwerty)
    Anonym (TS) skrev 2021-10-21 15:08:32 följande:

"Corona"? Covid-19 är väl det officiella namnet. Och nej, om det läkt ut är det en minimal chans att du har det igen så nära inpå. säkerligen RS virus som florerar.
Svar på tråden Corona igen?