• Thu 21 Oct 2021 20:33
    6925 visningar
    2 svar
    2
    6925

    Vändningsförsök + Kejsarsnitt

    Hej!

    Jag är i vecka 35+1 med första barnet och igår gjorde jag ett vändningsförsök då bebis ligger med rumpan neråt.

    Vändningsförsöket misslyckades, så det beslutades om att jag ska genomgå ett planerat kejsarsnitt. Vilket jag faktiskt är nöjd med då jag gärna inte hade velat föda i säte.

    Men jag undrar om någon här har varit med om ett misslyckat vändningsförsök men att sedan har bebis lagt sig med huvud neråt tills dagen då ni ska snittas? Läkaren sa till mig att det är ovanligt att barnet lägger sig rätt om vändningsförsöket misslyckats men de kan hända.

    Hur var det för er?

  • Svar på tråden Vändningsförsök + Kejsarsnitt
  • Thu 21 Oct 2021 21:30
    #1
    +1
    Lys12 skrev 2021-10-21 20:33:25 följande:

    Hej!

    Jag är i vecka 35+1 med första barnet och igår gjorde jag ett vändningsförsök då bebis ligger med rumpan neråt.

    Vändningsförsöket misslyckades, så det beslutades om att jag ska genomgå ett planerat kejsarsnitt. Vilket jag faktiskt är nöjd med då jag gärna inte hade velat föda i säte.

    Men jag undrar om någon här har varit med om ett misslyckat vändningsförsök men att sedan har bebis lagt sig med huvud neråt tills dagen då ni ska snittas? Läkaren sa till mig att det är ovanligt att barnet lägger sig rätt om vändningsförsöket misslyckats men de kan hända.

    Hur var det för er?


    Jag har ingen egen erfarenhet av det men min syster gjorde vändningsförsök som misslyckades men sen vände hennes dotter på sig själv två veckor innan det planerade snittet, så hon fick föda vaginalt.

    Min syster blev lite besviken då hon var så inställd på snitt men hennes förlossning gick jättebra.
  • Fri 22 Oct 2021 16:31
    #2
    -1

    Mitt tredje barn låg i säte, det var inte aktuellt att vända henne eftersom jag skulle ha planerat snitt oavsett. Men hon vände sig aldrig. Trist att du inte får möjlighet att föda vaginalt den här gången men ett planerat snitt är rätt trevligt det också. Jag har fött 3 barn, första vaginalt, andra nästan vaginalt men blev ett urakut snitt. Den absolut bästa förlossningen var med tredje barnet som då var ett planerat snitt. Jag mådde så bra efteråt, mycket bättre än efter dom andra förlossningarna. Och även bebisen mådde perfekt, hon fick full pott på apgar-skalan direkt vilket är rätt ovanligt. Lycka till!

Svar på tråden Vändningsförsök + Kejsarsnitt