• Hyllemor

    Hur är era barns fritids?

    Det är väl egentligen ingen hemlighet att fritids på de flesta ställen påverkas av för få personal och på tok för många barn. Jag skulle vilja veta hur ni och era barn uppfattar fritids, efter som min son avskydde fritids under hela F-klassen, men tycker att det är kul nu i ettan. Jag märker att de gör massor med saker på fritids och att personalen har bättre koll nu än för ett år sedan, men det beror också på ett massivt klagomål från föräldrar.


    Själv börjar jag bli nöjd, bortsett från att ytterkläder mystiskt försvinner på löpande band. Fritids verkar dock fungera olika på olika skolor, trots att de numer har en läroplan och liknande mål.


    1. Trivs ditt barn på fritids?


    3. Känner ni föräldrar er trygga med att lämna era barn på fritids?


    3. Har de bra aktiviteter som är till för ALLA barn?

    4. Har fritids bra interaktion med skolan? Exempelvis: Är fritidspersonalen i klassrummet under dagarna? Är det samma kapprum för skolan som på fritids? Finns det något annat samarbete skola/fritids emellan? Är lärarna rastvakter eller är det bara fritidspersonal som är det.


    5. Har du någonting mer som du vill tillägga?

  • Svar på tråden Hur är era barns fritids?
  • Hyllemor

    Jag kan ju faktiskt själv svara på frågorna som jag själv har ställt:


    1. Trivs ditt barn på fritids?


    Ja, nu gör han det. 

    3. Känner ni föräldrar er trygga med att lämna era barn på fritids?


    Under nästan hela F-klasstiden hade jag en klump i magen när jag behövde lämna honom där. Han blev slagen, puttad och kläder blev sönderklippta. 


    3. Har de bra aktiviteter som är till för ALLA barn?
    När flera föräldrar klagade, så skapade man aktiviteter, men det var bara bollsporter, så de barn som inte gillade bollsporter levde rövare eller blev utsatta, utan att någon vuxen hade koll, eftersom samtlig personal var upptagna med fotboll/landhockey/gagaboll/basket. Nu är det blandade aktiviteter som kan passa alla barn, men det tog lång tid innan det blev så.


    4. Har fritids bra interaktion med skolan? Exempelvis: Är fritidspersonalen i klassrummet under dagarna? Är det samma kapprum för skolan som på fritids? Finns det något annat samarbete skola/fritids emellan? Är lärarna rastvakter eller är det bara fritidspersonal som är det.

    Fritidspersonalen hjälper till i klassrummet på dagarna. Dock är ingen lärare rastvakt, utan endast fritidspersonal. Det är samma kapprum skola/fritids och där märker man skillnad om man lämnar på fritids eller inte. Mer koll på kläder och mindre bråk när klassläraren har hand om det, mindre koll och mer bråk elever emellan under fritidstiden.


     

  • asdfgh

    1. Trivs ditt barn på fritids?


    Ja

    3. Känner ni föräldrar er trygga med att lämna era barn på fritids?


    Ja

    3. Har de bra aktiviteter som är till för ALLA barn?
    De har aktiviteter och sen får barnen delta eller leka fritt. Det händer även att de äldre barnen håller i egna aktiviteter.

    4. Har fritids bra interaktion med skolan?


    Lärarna har han även om fritids. De kompletteras av kockarna en resursperson som hjälper till i klasserna på dagarna och specialpedagogen. Det är samma lokaler.

    5. Har du någonting mer som du vill tillägga?
    Liten friskola med under 50 barn. En klass per årskurs.

  • LFF

    1. Trivs ditt barn på fritids?

    Ja, båda (tvillingar, andra klass) älskar fritids. Den ena skulle ha fritids hela tiden och strunta i skolan om han fick.



    2. Känner ni föräldrar er trygga med att lämna era barn på fritids?


    Japp. 

    3. Har de bra aktiviteter som är till för ALLA barn?

    Ja, de jobbar mycket utifrån att alla ska ha saker att göra som de gillar men även att alla ska få prova på nya saker för att se om de hittar annat de gillar att göra. Idag har tex mina två "Ateljé" där de ska vika origami så vi har fått stränga order om att inte hämta tidigare.

    4. Har fritids bra interaktion med skolan? Exempelvis: Är fritidspersonalen i klassrummet under dagarna? Är det samma kapprum för skolan som på fritids? Finns det något annat samarbete skola/fritids emellan? Är lärarna rastvakter eller är det bara fritidspersonal som är det.

    Ja, fritids och lärare är med barnen hela dagen. Fritids är i samma lokaler som skolundervisningen. Ingen aning om lärarna är rastvakter under skoldagen men de är inte det efter skoldagens slut, då är det bara fritidspersonal. 



    5. Har du någonting mer som du vill tillägga?

    Vad gäller extrakläder etc så har vi, sen corona började (de gick i förskoleklass när det brakade loss) haft ombyteskläder i ryggsäcken istället för att ha det på hyllan (då har vi koll på att allt de behöver finns). Det enda de har extra på skolan är gummistövlar, annars ser vi till att packa det som behövs i form av regnkläder eller dylikt i ryggsäcken. Det har gjort att mängden saker som försvinner har minskat drastiskt. Nu är det bara tunna vantar som är förbrukningsvara. 

Svar på tråden Hur är era barns fritids?