• Anonym (Nojj)

    Trandate och gravid?

    Nån som fått Trandate mot högt blodtryck under graviditeten? Blev ordinerad det av läkare som borde ha koll men glömde fråga om just hur vanlig den är att få.

    Nån annan som fått den och vet mer? Anses den säker?

    (Har googlat på den med blandat resultat så jag tänler mer om någon sagt nåt när de ordinerat den...)

  • Svar på tråden Trandate och gravid?
  • Anonym (..)

    Läkaren skulle inte skriva ut den om den inte var säker. Jag har inte ätit just den men jag har ätit annan blodtrycksmedicin under graviditeten.

  • OupaOupa

    Det är en standardmedicin att få. Jag fick högsta dosen i tablettform + 2 st andra i maxdos. Sista dygnet ordinerades jag trandate intravenöst och inget som skadade fostret.

    Det forskas för lite gällde biverkningar vid graviditet men Trandate har funnits länge på marknaden och beprövad erfarenhet ligger till grund för användningen hos gravida.

  • Anonym (..)
    OupaOupa skrev 2021-10-22 18:04:27 följande:

    Det är en standardmedicin att få. Jag fick högsta dosen i tablettform + 2 st andra i maxdos. Sista dygnet ordinerades jag trandate intravenöst och inget som skadade fostret.

    Det forskas för lite gällde biverkningar vid graviditet men Trandate har funnits länge på marknaden och beprövad erfarenhet ligger till grund för användningen hos gravida.


    Vilka två andra åt du? Hur länge?
  • Anonym (Läsa)

    Ska man googla medicin under graviditet är den enda sidan man ska kolla janusinfo.

  • OupaOupa

    Ha ha, fick gå in i mina larminställningar och kolla då jag tog medicinerna under dygnets alla timmar. Adalat och Apresolin var de andra två jag tog.

    Jag fick ta dessa fram till förlossningen i vecka 26, sedan fick jag andra mer effektiva mediciner som jag fortfarande tar. Tog ca 1,5 år in de fick ställt in rätt mediciner och dos. Så blir det givetvis inte för alla.

  • Anonym (..)
    OupaOupa skrev 2021-10-22 18:33:00 följande:

    Ha ha, fick gå in i mina larminställningar och kolla då jag tog medicinerna under dygnets alla timmar. Adalat och Apresolin var de andra två jag tog.

    Jag fick ta dessa fram till förlossningen i vecka 26, sedan fick jag andra mer effektiva mediciner som jag fortfarande tar. Tog ca 1,5 år in de fick ställt in rätt mediciner och dos. Så blir det givetvis inte för alla.


    Vilken vecka började du ta adalat? Jag åt också den.
  • OupaOupa
    Anonym (..) skrev 2021-10-22 18:35:13 följande:

    Vilken vecka började du ta adalat? Jag åt också den.


    Jag fick den insatt i vecka 21 då maxdos av Trandate inte längre tog. Man ska nog inte ta mig som referenscase då jag var extremt svårmedicinerad.
  • Anonym (..)
    OupaOupa skrev 2021-10-22 18:44:17 följande:

    Jag fick den insatt i vecka 21 då maxdos av Trandate inte längre tog. Man ska nog inte ta mig som referenscase då jag var extremt svårmedicinerad.


    Vilken dos? Hur gammal är ditt barn nu?
  • OupaOupa
    Anonym (..) skrev 2021-10-22 18:46:45 följande:

    Vilken dos? Hur gammal är ditt barn nu?


    Oj kommer inte riktigt ihåg, var iaf maxdos typ 2-3 tabletter 3-4 ggr om dagen. Idag är barnet 2 år och mår fint :)

    Har läst att man har slutat tillverka Adalat, vet inte om de har hunnit ta fram någon ersättare

    Hur länge sedan var det du tog medicinen?
  • Anonym (Ja)

    Ja trandate är vad som ges till gravida med förhöjt blodtryck

    Läs på janusinfo om du vill läsa på mer

  • Anonym (..)
    OupaOupa skrev 2021-10-22 18:58:26 följande:

    Oj kommer inte riktigt ihåg, var iaf maxdos typ 2-3 tabletter 3-4 ggr om dagen. Idag är barnet 2 år och mår fint :)

    Har läst att man har slutat tillverka Adalat, vet inte om de har hunnit ta fram någon ersättare

    Hur länge sedan var det du tog medicinen?


    Under min graviditet för ca 4 år sedan. Mediciner utgår ur sortimenten till och från.
  • Anonym (Japp)

    Ja det är förstahandsval vid högt blodtryck i graviditet. Jag har ätit det med mitt tredje barn pga havandeskapsförgiftning, barnet var tillväxthämmat men det var pga sjukdomen, inte pga trandate.

Svar på tråden Trandate och gravid?