• melicia

    Hur kommenterar man insättning?

    Såg i förrgår jag fått en summa pengar insatt på sparkontot av morsan. Jag har ej kommenterat det . Vet ej hur jag ska säga. Ska jag säga. Har du råkat föra över pengar av misstag till mitt konto? Eller de kanske ska va där?

  • Svar på tråden Hur kommenterar man insättning?
  • Drottningen1970

    Låter otroligt jobbigt att inte kunna fråga sin mamma om en så enkel sak.

    Man slår numret och säger: hej mamma är allt bra? Jo du jag såg att det förts över xxxx kr från dig till mitt sparkonto, hade du tänkt göra det eller har du tagit fel på konto??

    Beroende på svar säger man sedan antingen:

    Ja, ok, jag tyckte det var märkligt, jag skickar tillbaks pengarna på en gång.

    Eller:

    Tack snälla mamma, men det hade du verkligen inte behövt göra, jag klarar mig själv. Är du säker på detta? Hur gör vi i jul föresten? Firar vi hos dog eller hos syrran.

    Som exempel

  • CitronTulo

    Vet inte hur din och mammas relation ser ut? Men är ju bara hon som kan svara på varför hon har fört över pengar på ditt konto. 
    Vad är det som gör att det känns svårt att fråga henne?

  • melicia
    Mortiscia80 skrev 2021-10-22 22:38:50 följande:

    Normalt sett brukar man tacka när man får pengar....


    Ja men kan ha fört över fel det kanske var från ett av deras till ett annat. Ja men 100 000. 
  • MsFry

    Du måste fråga henne. Om du behåller (och använder) pengar som du anar är överförda av misstag begår du ett brott.

    Hur svårt kan det vara att dra iväg ett sms med frågan?

  • Mortiscia80
    melicia skrev 2021-10-23 09:03:21 följande:
    Ja men kan ha fört över fel det kanske var från ett av deras till ett annat. Ja men 100 000. 
    Ja och då när du tackar så kan du fråga om det verkligen var meningen att det skulle bli så mycket. Om det var så att det är en gåva är det bra om din mamma skriver ett intyg om det, så att det inte ska dras från ditt arv senare. Särskilt viktigt om man har syskon.
  • melicia

    Kanske födelsedags present. Fyller år imorrn. Jag var där det datumet de var insatte min moster var där då med och hon hjälpte morsan sätta in.

  • melicia

    Jag säger Jo har du sattit in 100 000 kr på mitt sparkonto? Och varför? 

Svar på tråden Hur kommenterar man insättning?