• Anonym (Bipolär typ 2)

    Erfarenhet av Litium?

    Jag är bipolär typ 2, jag har väldigt milda hypomanier men desto djupare depressioner. Just nu tar jag Lamictal problemet är att jag får svåra sömnstörningar och ständigt är trött av dem så min läkare föreslog Litium. 


    Vad är era erfarenhet av den medicinen? Hur lång tid tog det för den att verka? Vilka biverkningar fick ni? Jag har tagit tre tabletter hittills och får ont i magen av dem. 


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-10-22 21:23
    Medicinen heter Lithionit.
  • Svar på tråden Erfarenhet av Litium?
  • Tessarion

    Min mamma är bipolär och tog litium i många år (osäker exakt hur många men säkert 30+ år). Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga, men jag skriver för min mamma var tvungen att avsluta sin behandling för ca 2 år sedan pga hennes njurar bara har 25% kvar pga litium. Det är en kris i familjen för medicinen har hjälpt henne otroligt bra i så många år. Mennär hon slutade hon gick först in i hypomani och sedan mani i några månader i början av pandemin. Hon blev tvångsinlagd på sjukhus i flera veckor. Sen vände det till en depression, en otroligt djup depression som har hållt i sig i över ett år. Hon har förlorat otroligt mycket vikt, skakar så mycket att hon knappt kan äta och inget verkar hjälpa. Just nu är mina föräldrar i USA och hälsar på familj och min syster skrev att hon tror hon kommer dö snart och vägrar släppa hem dem utan ska försöka få medicinsk hjälp där i USA.

    Jag vet att detta inte har med dig att göra och jag är ledsen om jag skriver av mig på fel ställe. Jag vet att medicinen hjälpte henne i så många år (hon är 64 år nu) och vi är tacksamma för den. Men som du hör finns risker. Prata med din läkare om det du är osäker på, bara de kan ge dig bra svar med kunskap bakom. Jag hoppas det löser sig för dig. Lycka till!

  • Anonym (Nope)

    Det fungerade inte för mig. Magen var total kaos jämt, jag samlade på mig vätska och blev helt utmattad. Jag kunde sova hur länge som helst. Sen var det jobbigt med alla blodprover man måste ta med jämna mellanrum. Inget blev bättre av litium. 

    Nu tar jag voxra på morgonen och seroquel på kvällen samt zolpidem vb. Det fungerar väldigt bra. Jag har precis som du väldigt korta hypomana perioder och längre depressiva perioder. 

  • Anonym (Bipolär typ 2)
    Anonym (Nope) skrev 2021-10-25 18:46:15 följande:

    Det fungerade inte för mig. Magen var total kaos jämt, jag samlade på mig vätska och blev helt utmattad. Jag kunde sova hur länge som helst. Sen var det jobbigt med alla blodprover man måste ta med jämna mellanrum. Inget blev bättre av litium. 

    Nu tar jag voxra på morgonen och seroquel på kvällen samt zolpidem vb. Det fungerar väldigt bra. Jag har precis som du väldigt korta hypomana perioder och längre depressiva perioder. 


    Skönt att du har hittat något som fungerar Det är just tröttheten jag vill slippa Jag är helt slut jämt av Lamictalen så tappar jag mängder av hår, ser att håravfall är en biverkan av Litium också. Voxra och Serioquel funkar inte alls för mig. Zolpidem skriver inte min läkare ut tyvärr. 
  • ejw

    Jag tar Litium. Är inte bipolär utan har svår depression och ångest där man har testat det mesta medicinskt utan effekt så därför beslutade man att jag även skulle ta Litium.

    Har inga biverkningar, effekten är svår att bedöma då jag tar en hel drös med andra mediciner också så det är svårt att veta vilken medicin som gör vad. Men jag tror ändå att den gör sitt till för att jag ska må lite bättre.

    Försök stå ut med biverkningarna nu i början, ofta går de över efter ett tag och jag vet många som har blivit hjälpta av Litium.

Svar på tråden Erfarenhet av Litium?