• Anonym (Längtar)

    Påbörja utredning

    Jag och min man har försökt bli med barn i över ett år nu, och ska snart till en privat klinik och påbörja utredning. 
    Är det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter, till exempel vad de gjorde för er, eller hur lång tid det tog och om det gick "naturligt" till slut eller om det slutade med ivf. Såna frågor, tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Påbörja utredning
  • MamiA39

    Hej

    Jag och min sambo har försökt få barn i några år nu. Jag har 2 barn sedan tidigare, men min sambo har inga. Efter många om och men med tjat så fick jag min sambo att gå med på att söka hjälp.

    Jag är 40år och har tyvärr åldern emot mig..

    Vi sökte privat. Jag fick hemskickat information och en telefon tid med en dr. (Vi har 50mil till närmaste klinik) vi fick remiss att lämna prover på vårdcentralen. Vi båda fick lämna klamydia prov och blodprover. När vi väl fick komma till dr så gyn undersöktes jag och min sambo fick lämna spermie prov.

    Jag har även fått spola mina äggledare för att se om jag har passage i äggledare.

    Mina prover visade mycket bra trots min ålder.

    För ca 1,5mån sedan fick jag börja med Gonal F sprutor. Dag 6 och 8 gjordes ultraljud för att se om äggblåsor bildats och jag svarade bra på behandlingen. Ca 1,5 dygn innan äggplock så fick jag ta en ovitrell spruta.

    Äggplocket gick bra och vi fick ut 10st ägg (fullpott) 8st ägg befruktades och vi gjorde en återföring med en 3dagars. Resten av äggen odlades vidare och vi fick ett till frysen.

    Tyvärr så fick jag ett tidigt missfall nyligt och väntar nu på att mensen ska komma igång så jag får påbörja försök 2.

    Önskar dig all lycka till med utredningen och hoppas ni lyckas

Svar på tråden Påbörja utredning