• Walker90

Outhärdlig smärta

Jag har nackspärr sedan i onsdags morse. Natten till idag (lördag) sov jag sittande i soffan för att det gör för ont att ligga ner.

Sedan sent igår kväll har nacken börjar krampa (tänk dig kramp i vaden men det är i nacken). I natt har jag sovit i sängen men jag har fått gå upp 4 gånger pga att krampen i nacken har orsakat så kraftig smärta så jag har gråtit och varit tvungen att använda riskudde och sitta upp.

Jag har tagit morfintabletter i torsdags (fått utskrivet för några år sedan), igår och i natt har jag tagit Alvedon och Ipren men ingenting hjälper mot smärtan.

Det börjar bli outhärdligt för precis allt gör ont. Jag har konstant smärta och när det krampar sitter det i länge (vi snackar 30min-1h) och då önskar jag att jag vore död.

Jag vill bara åka in till akuten och be om att få smärtstillande direkt in i kroppen eller be om att få bli nedsövd för jag håller på att bli galen av smärtan.

Kan jag verkligen åka till akuten eller ska jag bara härda ut?

Sjukgymnasten i torsdags sa bara att jag ska göra mina övningar och försöka hitta ställningar jag kan slappna av i men det finns inga. Jag somnar av ren utmattning men vaknar ca 1-2h senare pga kramp i nacken.

• Svar på tråden Outhärdlig smärta
  • Anonym (Åk)

Ja du kan åka till akuten när smärtan är så svår. Men själv hade jag åkt till kiropraktorn, betydligt bättre.

• Anonym (Anonym)

När jag hade dubbla diskbråck fick jag sova framåtlutad, vilande på mina knän som en groda och med en jättehög kudde framför mig (en sån där rund). Man kanske måste hitta lite konstiga ställningar menar jag, sitta och sova är nog inte så avslappnande kan jag tänka mig. Varför har du inte tagit morfin inatt också? Alvedon är ju rena barnmaten i såna här sammanhang. Så testa de starkare medicinerna först, det kanske gör lite skillnad iaf. Och fortsätt göra övningarna så klart, vet inte om man bara kan vänta på att det går över av sig självt. Hoppas det blir bättre snart.

• Dexter dot com

Klart du ska åka in om du har så ont! Du behöver förmodligen både antiinflammatoriska och muskelavslappnande tabletter.

• Anonym (Lotta)
    Dexter dot com skrev 2021-10-23 06:52:32 följande:

Klart du ska åka in om du har så ont! Du behöver förmodligen både antiinflammatoriska och muskelavslappnande tabletter.

Instämmer!

Ett annat alternativ kan kanske vara en appläkare, varken antiinflammatoriska värktabletter eller muskelavslappnande är narkotikaklassat så det borde vara rätt lätt att få förskrivet. 

Själv har jag ofta bättre hjälp av Pronaxen än morfinpreparerat för min egen smärta.  
    Oavsett vilken smärtlindring du får ska du försöka hålla smärtan nere genom jämn tillförsel , inte vänta till det blir outhärdligt , då är det mycket svårare att få effekt. 

Hoppas du fått hjälp på nåt sätt nu! 

Svar på tråden Outhärdlig smärta