• Sat 23 Oct 2021 16:37
    3608 visningar
    4 svar
    4
    3608

    Hygienartiklar

    hejsan ! Detta är säkert en jättedum fråga , men ändå något jag faktiskt inte hittar någon info om. Jag undrar om gravida kan använda vilken tandkräm som helst ? är ju faktiskt något som man har i munnen. Själv använder jag sensodyne original tandkräm. läste på att det är 12 års gräns. Så blir lite orolig med tanke på att jag är gravid och om det kan påverka barnet på nått vis. Man sväljer ju såklart inte tandkrämen , men lite kommer ju i kroppen ändå. Borde jag byta tandkräm ? Tacksam för svar. Mvh

  • Svar på tråden Hygienartiklar
  • Sat 23 Oct 2021 16:48
    #1

    Ja, det kan dom. Om tandkräm på minsta lilla vis hade kunnat påverka ett foster hade det påtalats av tandkrämstillverkare, Mvc och alla andra inblandade instanser.

  • Sat 23 Oct 2021 16:56
    #2
    -2 +1

    Jisses

  • Sat 23 Oct 2021 17:44
    #3

    Anledningen till åldersgränsen är att barn inte ska ha lika mycket fluor i tandkrämen, då de kan få vita fläckar på sina permanenta tänder vid för höga doser (fluoros). Därför använder man barntandkräm till barn, men det är alltså ingenting som är farligt på något sätt. Fortsätt använda din vanliga tandkräm!

  • Sat 23 Oct 2021 17:58
    #4

    Okej , jo jag förstod att det är har nog med fluor att göra för barn. Men funderade på om det är något extra i just sensodyne tandkrämen för att den hjälper mot ilningar . Att man kanske skulle hålla sig till en vanlig colgate istället, men det kanske inte spelar någon roll då. Då fortsätter jag med min sensodyne tandkräm. Tack ska ni ha :)

Svar på tråden Hygienartiklar