• TheSwedishKiwi

    Blödning tidig graviditet - erfarenheter

    Jag är i skrivande stund gravid efter mitt tredje IVF försök. Men då jag blöder dagligen kan jag verkligen inte slappna av. Jag vet att det är vanligt med blödningar i tidig graviditet, men jag skulle gärna vilja höra andras erfarenheter av det för att lugna mig lite. Jag är inte ute efter berättelser om missfall, utan de gånger graviditeten varit lyckad trots blödningar.

    Lite om min erfarenhet än så länge - Mitt embryo sattes in 7 oktober, och jag började blöda 10 dagar senare (ungefär i samband med att min mens skulle börjat). Det började med rosa, men sen lite rött. Mestadels har det varit brunt, men speciellt på morgonen brukar det komma en del färskt blod. Det har aldrig varit så mycket att jag behöver använda binda eller tampong, utan det räcker med trosskydd. Det mesta droppar i toaletten när jag kissar eller hamnar på pappret när jag torkar mig. Imorse kom en klump ut (ca 2-3 cm stor skulle jag gissa på) och det droppade en hel del rödbrunt blod i toaletten och jag fick lite panik.

    Mina graviditetstest har de senaste 4-5 dagarna haft väldigt starka plus, och det jag tog idag hade två lika starka linjer. Jag har pratat med kliniken och de kan inte direkt säga vad det är såklart, men har sagt att jag inte ska ge upp hoppet då mina tester är så starka och jag inte blött lika mycket som en vanlig mens.

    Så det jag skulle vilja veta från er som blött under första månaderna är:


    Hur mycket blödde ni?
    Kom det någonsin klumpar av koagulerat blod?
    När slutade det blöda?
    Blödde ni också mer efter natten (på morgonen)?

    Supertack för alla svar jag kan få!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-10-23 20:46
    Insåg att jag kanske skrev detta i fel del av forumet, så har även gjort ett inlägg under kategorin "Gravid", men svara gärna här också om det är någon som har erfarenhet.
  • Svar på tråden Blödning tidig graviditet - erfarenheter
  • Isolines

    Det måste vara oerhört stressande med dessa blödningar, ovissheten man lever i.. Jag har blött med 2 av 4 barn, den ena gången var det i ca 3 dagars tid, brunrött och inte mer än att jag behövde använda trosskydd. Runt vecka 7 ungefär.

    Den andra gången forsade det blod, mer än en mens. Åkte in och gjorde ul och allt såg ok ut, det var ett sprucket blodkärl i livmodern. Blödde i fem veckor till och från efter det. Detta var dock något senare, vecka 12-13.

    Smärta och/eller klumpar är mindre bra tecken, men det behöver inte betyda missfall. Håller tummarna för att det går vägen för dig <3

  • TheSwedishKiwi
    Isolines skrev 2021-10-23 20:47:55 följande:

    Det måste vara oerhört stressande med dessa blödningar, ovissheten man lever i.. Jag har blött med 2 av 4 barn, den ena gången var det i ca 3 dagars tid, brunrött och inte mer än att jag behövde använda trosskydd. Runt vecka 7 ungefär.

    Den andra gången forsade det blod, mer än en mens. Åkte in och gjorde ul och allt såg ok ut, det var ett sprucket blodkärl i livmodern. Blödde i fem veckor till och från efter det. Detta var dock något senare, vecka 12-13.

    Smärta och/eller klumpar är mindre bra tecken, men det behöver inte betyda missfall. Håller tummarna för att det går vägen för dig <3


    Tack för ditt svar, mycket uppskattat. Jag har inte haft någon smärta alls, förutom lite molande värk som varit mindre än mensvärk. Det har jag haft i en vecka nu av och till och testerna har bara blivit starkare och starkare.
  • Jag är bara jag

    Jag blödde rejält i v.7 med första barnet. Krävdes binda. Blödde en hel vecka. Lite grann v.18 också. Gick alltså bra ändå. Glad
    Tar du Lutinus eller andra vagitorier? De är ökända för att ge småblödningar. 

  • TheSwedishKiwi
    Jag är bara jag skrev 2021-10-23 21:14:22 följande:

    Jag blödde rejält i v.7 med första barnet. Krävdes binda. Blödde en hel vecka. Lite grann v.18 också. Gick alltså bra ändå. Glad
    Tar du Lutinus eller andra vagitorier? De är ökända för att ge småblödningar. 


    Tack för ditt svar, det får mig att känna mig lite lugnare! Nej, inga Lutinus denna gången eftersom det är ett fryst embryo. Så endast 3 Ovitrelle sprutor inför återföringen.
  • Jag är bara jag
    TheSwedishKiwi skrev 2021-10-23 22:06:21 följande:
    Tack för ditt svar, det får mig att känna mig lite lugnare! Nej, inga Lutinus denna gången eftersom det är ett fryst embryo. Så endast 3 Ovitrelle sprutor inför återföringen.
    Skönt slippa "pinnen". Mina barn är frysisar också. Solig  
Svar på tråden Blödning tidig graviditet - erfarenheter