• Isaaa93

    Panik! Ska föda snart!!

    Hej alla!!

    Går om en dag in i vecka 39, så ska föda om typ 2 veckor? Har sen många veckor tillbaka haft panik och känt mig klaustrofobisk. Förut innan jag blev gravid hade jag bara klaustrofobi får hissar, tåg, tunnelbana om jag satt fast och inte kunde ta mig ut. Medans nu har jag klaustrofobiska känslor dygnet runt vart jag än är. Känner mig kvävd och instängd hela tiden. Även fast jag är ute. Inbillar mig att luften ute är för kall o inte tillräckligt syrerik, känns som jag andas in kall och torr luft :( men får även panik av tanken av sommar. Kvava varma luften. Och att man inte kan rymma ut då värmen är överallt gör att jag känner mig väldigt klaustrofobisk.

    Är livrädd att dom här känslorna inte kommer försvinna när bebisen är ute. Går redan hos kuratorn och psykologer men känner inte att det hjälper så mycket :(

  • Svar på tråden Panik! Ska föda snart!!
  • Anonym (Nja)

    Nja, du kan föda vilken sekund som helst. Du kan lika gärna ligga på förlossningen när jag skriver det här. Det kan också ta längre tid än två veckor, men prata med din bm om att du vill bli igångsatt så fort du gått över tiden, och då menar jag inte en vecka senare utan typ dag ett av att ha gått över. Det är både för din och barnets skull.

    Och nej, din klaustrofobi kommer så klart inte gå över bara för att du föder barn, det funkar inte så. Den delen som triggas av att vara instängd i sin egen kropp försvinner ju, men inte resten. Det behöver du terapi för att ordna upp, och om du känner att de samtal du har nu inte hjälper behöver du annan hjälp. Prata med vården om att du behöver nåt mer.

  • Isaaa93
    Anonym (Nja) skrev 2021-10-24 08:40:08 följande:

    Nja, du kan föda vilken sekund som helst. Du kan lika gärna ligga på förlossningen när jag skriver det här. Det kan också ta längre tid än två veckor, men prata med din bm om att du vill bli igångsatt så fort du gått över tiden, och då menar jag inte en vecka senare utan typ dag ett av att ha gått över. Det är både för din och barnets skull.

    Och nej, din klaustrofobi kommer så klart inte gå över bara för att du föder barn, det funkar inte så. Den delen som triggas av att vara instängd i sin egen kropp försvinner ju, men inte resten. Det behöver du terapi för att ordna upp, och om du känner att de samtal du har nu inte hjälper behöver du annan hjälp. Prata med vården om att du behöver nåt mer.


    Hej tack för svar! Menar du att min klaustrofobi för trånga utrymmen inte kommer försvinna, men känslan att vara klaustrofobisk i sin egna kropp kommer försvinna?
  • Anonym (Nja)
    Isaaa93 skrev 2021-10-24 10:51:27 följande:
    Hej tack för svar! Menar du att min klaustrofobi för trånga utrymmen inte kommer försvinna, men känslan att vara klaustrofobisk i sin egna kropp kommer försvinna?
    Precis. Men vill lägga till att som med allt annat är det 99,9 % säkert. Som klaustrofob själv har jag just den känslan ibland, kanske bara nån gång per år men det är som du vet väldigt störande ändå. Men det borde så gott som försvinna iaf.
Svar på tråden Panik! Ska föda snart!!