• Anonym (Mamman)

    Ersättning rättegång

    Mitt barn på 16 är kallad som vittne i en rättegång, som förälder vill jag följa med och finnas där som stöd om det behövs.

    Jag jobbar natt och jobbar natt både mot och från rättegångsdagen

    Kommer jobba natten mot och vila lite på jobbet innan det är dags att var där.

    Rättegången är på samma ort som jag jobbar men jag bor 7 mil bort så kommer ha svårt hinna hem efter den är avklarad och hinna sova för att sen åka och jobba igen så kommer ta ledigt utan ersättning den natten(slut på semesterdagar)

    Kan jag vara berättigad ersättning för förlorad inkomst från tingsrätten?

    Har såklart mailat och frågat men ännu inget svar, men någon här kanske jobbar inom rättsväsendet eller har kunskap ändå.

  • Svar på tråden Ersättning rättegång
  • Anonym (Ja)

    När jag deltog i rättegång, då som offer. Var jag också 16 år. Då följde båda mina föräldrar med, och då fick (sökte) en av dem ersättning för att de följde med.

  • Anonym (Korvspad)

    Ditt "barn" (gammal nog att själv bli förälder förresten) är kallad som vittne, men du tror på nåt sätt att DU ska få ersättning....? Lol. Nej. Inte ens om du själv hade varit kallad, för du har ingen förlorad inkomst eftersom det är utanför arbetstid gott och väl. DU väljer att ta ledigt från jobbet, fast du inte ens har någon skyldighet att vara där. Då får du stå för det bortfallet själv.

  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Korvspad) skrev 2021-10-24 08:53:03 följande:

    Ditt "barn" (gammal nog att själv bli förälder förresten) är kallad som vittne, men du tror på nåt sätt att DU ska få ersättning....? Lol. Nej. Inte ens om du själv hade varit kallad, för du har ingen förlorad inkomst eftersom det är utanför arbetstid gott och väl. DU väljer att ta ledigt från jobbet, fast du inte ens har någon skyldighet att vara där. Då får du stå för det bortfallet själv.


    Mitt barn är omyndigt och kan behöva stöttning, hade barnet varit myndigt hade jag funnits där om det behövdes.

    Ja, jag väljer att ta ledigt från mitt jobb, och den tid som rättegång är sammanfaller inte så att jag hinner sova alls mellan 2 nattpass med pendling inräknad.

    Men är kanske vårdsäkert att arbeta utan sömn, vill du bli vårdad av någon som ej sovit?

    Får se vad tingsrätten svarar, just nu så tror ni som svarat olika.
  • Anonym (Korvspad)
    Anonym (Mamman) skrev 2021-10-24 09:35:13 följande:
    Mitt barn är omyndigt och kan behöva stöttning, hade barnet varit myndigt hade jag funnits där om det behövdes.

    Ja, jag väljer att ta ledigt från mitt jobb, och den tid som rättegång är sammanfaller inte så att jag hinner sova alls mellan 2 nattpass med pendling inräknad.

    Men är kanske vårdsäkert att arbeta utan sömn, vill du bli vårdad av någon som ej sovit?

    Får se vad tingsrätten svarar, just nu så tror ni som svarat olika.
    Så är det säkert. Det betyder inte att du har rätt till ersättning när du frivilligt frånsäger dig arbetspass som ligger så långt utanför tingsrättstiden. Det är inte deras problem om du bor långt bort och inte hinner hem för att sova.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Korvspad) skrev 2021-10-24 09:41:13 följande:

    Så är det säkert. Det betyder inte att du har rätt till ersättning när du frivilligt frånsäger dig arbetspass som ligger så långt utanför tingsrättstiden. Det är inte deras problem om du bor långt bort och inte hinner hem för att sova.


    Tycker du det vore annat om barnet var offret? Om barnet var 12? Om jag var offer/vittne? Om rättegången var 20 mil bort?

    För även i ett sådant scenario hade jag ju varit tvungen att ta ledigt pga arbete, eller snarare konsekvenser för mitt arbete på grund av brist på sömn.

    Det märks om ersättning kommer betalas ut eller ej, har googlat fram både ja och nej på den frågan.
  • Anonym (Korvspad)
    Anonym (Mamman) skrev 2021-10-24 09:56:09 följande:
    Tycker du det vore annat om barnet var offret? Om barnet var 12? Om jag var offer/vittne? Om rättegången var 20 mil bort?

    För även i ett sådant scenario hade jag ju varit tvungen att ta ledigt pga arbete, eller snarare konsekvenser för mitt arbete på grund av brist på sömn.

    Det märks om ersättning kommer betalas ut eller ej, har googlat fram både ja och nej på den frågan.
    Skillnaden skulle jag säga går vid 15 års ålder. Är man straffmyndig är man gammal nog att inte behöva vh på rättegång oavsett varför man är där. Att man sen kan behöva mentalt stöd även om man är vuxen är en annan sak, men det finns säkert någon riktlinje som visar var gränsen går.

    Om du skulle ha 20 mil till rättegången eller 20 meter spelar ingen roll. Om du enligt lag inte anses behövas får du ingen ersättning ändå.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Korvspad) skrev 2021-10-24 10:01:34 följande:

    Skillnaden skulle jag säga går vid 15 års ålder. Är man straffmyndig är man gammal nog att inte behöva vh på rättegång oavsett varför man är där. Att man sen kan behöva mentalt stöd även om man är vuxen är en annan sak, men det finns säkert någon riktlinje som visar var gränsen går.

    Om du skulle ha 20 mil till rättegången eller 20 meter spelar ingen roll. Om du enligt lag inte anses behövas får du ingen ersättning ändå.


    I pappren från tingsrätten så står det att jag som vårdnadshavare får följa med så tingsrätten kanske bedömer att ej myndiga personer kan behöva ha med en vuxen oavsett om de är vittne/brottsoffer/förövare.

    Som jag skrev i tidigare svar så ger Google både ja och ner svar på frågan, så det är inte klart som korvspad att jag ej får ersättning.
  • Anonym (Korvspad)
    Anonym (Mamman) skrev 2021-10-24 10:07:46 följande:
    I pappren från tingsrätten så står det att jag som vårdnadshavare får följa med så tingsrätten kanske bedömer att ej myndiga personer kan behöva ha med en vuxen oavsett om de är vittne/brottsoffer/förövare.

    Som jag skrev i tidigare svar så ger Google både ja och ner svar på frågan, så det är inte klart som korvspad att jag ej får ersättning.
    Klart du får följa med. Det betyder inte att du har rätt till ersättning, särskilt som rättegången faller in väl utanför dina arbetstider.
  • Anonym (§)
    8 § förordningen om ersättning av allmänna medel till vittnen m.m. säger så här:    "Om den som har kallats i sådana fall som avses i 6 § (bl.a. vittnen) behöver anlita vårdare eller annan för att kunna inställa sig, bestäms ersättning för dennes inställelse enligt samma grunder som gäller för den som har kallats."

    Så om ts får ersättning eller inte avgörs utifrån om sonen har behov av henne för att kunna inställa sig. Behovsbedömningen ska ske objektivt, alltså inte utifrån att mamma vill följa med. Däremot blir det nog i vilket fall som helst svårt att få ersättning för förlorad arbetsinkomst eftersom ts ju faktiskt inte jobbar, och därmed inte förlorar arbetsinkomst, när rättegången är.
  • Anonym (E)
    Anonym (§) skrev 2021-10-24 10:15:44 följande:

    8 § förordningen om ersättning av allmänna medel till vittnen m.m. säger så här:    "Om den som har kallats i sådana fall som avses i 6 § (bl.a. vittnen) behöver anlita vårdare eller annan för att kunna inställa sig, bestäms ersättning för dennes inställelse enligt samma grunder som gäller för den som har kallats."

    Så om ts får ersättning eller inte avgörs utifrån om sonen har behov av henne för att kunna inställa sig. Behovsbedömningen ska ske objektivt, alltså inte utifrån att mamma vill följa med. Däremot blir det nog i vilket fall som helst svårt att få ersättning för förlorad arbetsinkomst eftersom ts ju faktiskt inte jobbar, och därmed inte förlorar arbetsinkomst, när rättegången är.


    Det beror på hur det faller inom bestämmelser för dygnsvila, eftersom det är nattarbete, till skillnad från om det gällt kontorstider där sådana bestämmelser av naturliga skäl inte behöver finnas.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Mamman) skrev 2021-10-24 10:07:46 följande:
    I pappren från tingsrätten så står det att jag som vårdnadshavare får följa med så tingsrätten kanske bedömer att ej myndiga personer kan behöva ha med en vuxen oavsett om de är vittne/brottsoffer/förövare.

    Som jag skrev i tidigare svar så ger Google både ja och ner svar på frågan, så det är inte klart som korvspad att jag ej får ersättning.
    Klart att du får följa med
  • elmadumle

    När våran ena dotter som brottsoffer skulle vittna i rättegång fick vi båda vårdnadshavare följa med, vi fick ersättning för hel dags lönebortfall, parkering samt milersättning för bilen. Hon var minderårig då, och förhöret hölls via länk där den misstänkte inte fick se vittnena, sedan fick jag som mamma gå in och prata med advokaten om vilka utgifter vi hade. 

  • Anonym (Casanova)

    Jobbade lite mer utsatt förut. Va en hel del på rättegångar.

    Jag sa bara att jag skulle ha jobbat och att jag haft utgifter för resa till rättegången. Dom frågar hur mycket jag beräknar att det kostat mig. Så drog jag till med en summa nära den där gränsen. Då besluta dom bara om saken.

    Jag har förstått det som att är det ovan gränsen så kan man behöva inkomma med underlag eller annat skoj!

Svar på tråden Ersättning rättegång