• stor grön drake

    Ett barn har magsjuka, kan jag jobba?

    Jag är arbetslös/arbetssökande/vaddetnuheter (det är nytt för mig, är fortfarande på karenstid) och ett (av tre) barn började kräkas imorse. På så vis ingen panik, jag kan ju lätt vara hemma med både detta barn och syskon. Min sambo studerar och har obligatorisk närvaro på en del kurser. (Han studerar ny yrkesinriktning då vi båda blev arbetslösa och jag går komvux parallellt med jobbsök)

    Men! På onsdag ska jag få hoppa in en dag, i en arbetssituation men mycket människor och svårt att hålla avstånd. Delar av arbetet kan troligtvis inte utföras med munskydd på. Kan jag det, även om inte barnet varit symptomfri i 2 dagar?

    Sambon kan ev få ta onsdagen på distans om barnen är sjuka, samtidigt blir det ju inte mycket uppmärksamhet på läraren då...

    Det är första gången vi behövt vabba i denna livssituation, och såklart händer det när jag ska få jobba

    Sen är mina barn extremt sällan magsjuka, själv har jag inte varit magsjuk sedan 2009 (undantaget gravidillamående) så just magsjuka har jag så dålig koll på förutom 2 symptomfria dagar för den som är sjuk och syskon hemms. Äldsta är hos farmor så han får stanna där.

  • Svar på tråden Ett barn har magsjuka, kan jag jobba?
  • stor grön drake
    Långbenopluto skrev 2021-10-24 17:23:00 följande:

    Det är bara söndag, avvakta och se hur läget är på tisdag,


    Det känns inte så juste mot arbetsgivaren.
    Miramara skrev 2021-10-24 17:23:42 följande:

    Ja, om du inte själv har symtom.


    Tack!

    Barnet har inte visat minsta symptom sedan kräkningarna vid lunchtid, är full av energi och gnäller om mat (dramatiskt döende av hunger, vilket är normalt...) och ingen av oss övriga har känt av något.
Svar på tråden Ett barn har magsjuka, kan jag jobba?