• Anonym (Nilla)

Medicinsk sekreterare, vad gör dom? Skriver inte läkaren själv?

Min vän ska plugga till något som heter medicinsk sekreterare. Detta yrke har helt förbigått mig. Jag trodde i min enfald att doktorerna skrev själva om varje besök? Sen att de i receptionen/kassan var undersköterskor eller annan vårdpersonal vilket jag förstått inte stämmer?

Är detta ett yrke att satsa på?

• Svar på tråden Medicinsk sekreterare, vad gör dom? Skriver inte läkaren själv?
  • Anonym (M)
    Anonym (Nilla) skrev 2021-10-24 13:39:07 följande:

Min vän ska plugga till något som heter medicinsk sekreterare. Detta yrke har helt förbigått mig. Jag trodde i min enfald att doktorerna skrev själva om varje besök? Sen att de i receptionen/kassan var undersköterskor eller annan vårdpersonal vilket jag förstått inte stämmer?

Är detta ett yrke att satsa på?

Basen i en medicinsk sekreterares arbetsuppgifter är att skriva journalanteckningar och utföra annan vårddokumentation. ... Medicinska sekreterare kan också sköta personaladministration, fakturering, avvikelsehantering, budget. De hanterar de olika datasystem som finns inom hälso- och sjukvård.

Medicinska sekreterare och framtiden

Rollen som medicinsk sekreterare är under ordentlig förändring. Mer- och mer administrativa uppgifter och rutiner flyttas över för att hanteras av sekreterare. Därtill gör teknikens framsteg sitt till också.
  • Yllop

Medicinsk sekreterare är det som förr kallades läkarsekreterare.

• Anonym (.)

Låter som ett stentråkigt jobb med låg lön och kass utveckling - mer och mer av den sortens arbetsuppgifter försvinner väl? Men jag kanske har fel.

• Anonym (möjligt)
    Anonym (.) skrev 2021-10-25 08:18:45 följande:

Låter som ett stentråkigt jobb med låg lön och kass utveckling - mer och mer av den sortens arbetsuppgifter försvinner väl? Men jag kanske har fel.

Det är mycket möjligt/troligt ett stentråkigt jobb. Men inte desto mindre viktigt. Att använda dyr läkarkompetens för att skriva anteckningar, skicka kallelser och annan ren administration är slöseri med resurser. Tyvärr tänker vården som du och gör sig av med personer som utför dessa viktiga kringuppgifter och lägger dem på annan personal som antingen får mindre tid för sina kärnuppgifter (patienter) eller får slita ihjäl sig för att både hinna kärnuppgifterna och administrationen.
  • Anonym (.)
    Anonym (möjligt) skrev 2021-10-25 09:01:51 följande:

Det är mycket möjligt/troligt ett stentråkigt jobb. Men inte desto mindre viktigt. Att använda dyr läkarkompetens för att skriva anteckningar, skicka kallelser och annan ren administration är slöseri med resurser. Tyvärr tänker vården som du och gör sig av med personer som utför dessa viktiga kringuppgifter och lägger dem på annan personal som antingen får mindre tid för sina kärnuppgifter (patienter) eller får slita ihjäl sig för att både hinna kärnuppgifterna och administrationen.

Ja, det är ju inte så lyckat. Men det är ju en helt annan diskussion och inget jag har kommenterat. Frågan här var om det är ett yrke att satsa på och det låter ju högst tveksamt.
  • Anonym (möjligt)
    Anonym (.) skrev 2021-10-25 09:34:37 följande:
    Ja, det är ju inte så lyckat. Men det är ju en helt annan diskussion och inget jag har kommenterat. Frågan här var om det är ett yrke att satsa på och det låter ju högst tveksamt.
    Det är väl upp till var och en att avgöra om det är nåt att satsa på eller inte. Mitt svar till dig var ju på kommentaren att den typen av arbeten försvinner, och det gör de kanske, men finns som tur är fortfarande kvar i viss utsträckning. 
  • FtS70

På vårt amerikanska sjukhus har vi i princip fasat ut dem. Jag dikterar och sedan skriver en AI-funktion ut, jag korrläser och skriver under.

• mammabitch

De flesta MVA gör så mycket mer än bara skriver ut vad andra dikterar (och alla som läser journaler ska vara glada att alla inte skriver själva!), de sköter olika receptioner, tidsbokningar, beställning av material, schemaläggningar ekonomi mm.

Ofta är det MVA som är spindeln i nätet och håller koll vad alla yrkesgrupper gör och när de är nåbara.

Som ssk är jag tacksam för de uppgifter som jag kan få hjälp med av MVA t.ex att faxa(jodå det görs fortfarande),boka rum och tjänstebil lägga in koder mm.

Svar på tråden Medicinsk sekreterare, vad gör dom? Skriver inte läkaren själv?