• Anonym (Kaffedraken)

    Flyttade tillbaka till hemlandet

    Hej,

    Jag är född på flytingläger och kom till Sv som kvotflykting. Är alltså uppväxt i Sv i en småort med svenskar som majoritet.

    Jag upplevde mycket utanförskap, utfrysning och mobbing under uppväxten. Men på så vis lärde jag mig även att fila på mig själv för att kunna svenskan felfritt och vara "normal". Utvecklade svår GAD då minsta uttalsfel eller social misstolkning gav mig svår skam och ångest.

    Hursomhelst, spolar framåt 25 år gifte mig med en landsman, skaffade magisterexamen, barn och planerade att flytta tillbaka till hemlandet för att inte låta ungarna vara med om det jag upplevde.

    Bor numera i hemlandet. Något som jag kan ha som slutsats är att mina landsmän här anser mig vara utomjordning och blir utsatt för avundsjuka och förakt. Ungarna blir också utsatta då detta är räknat ett U-land och vi har försett barnen med fint stort hus och allt de önskat materiellt. Ju längre tiden går har jag isolerat mig mer. Folk tar varje tillfälle i akt att slänga ur sig något elakt. Även närmsta svärfamilj gör detta. Karriärmässigt är jag påväg in i den statliga arbetsmarknaden där jag också möts av avundsjuka och förakt. "Kollegor" anser att jag borde stannat i Sv istället för att komma tillbaka och ta deras chans/resurser/jobb.

    I Sv är jag också ogillad av landsmän. De vill att sagan om att vårat hemland är otryggt och hemskt frodas för att gynna alla nyanländas chans att få asyl. Att vi åkte tillbaka gynnar synen att invandrare bör åka tillbaka till sina hemländer när freden breder ut sig.

    Jag ansåg att jag aldrig passade in socialt i Sv. Jag älskade att jobba, samarbeta och fira svenska högtider trots allt. Men väl i hemlandet visar det sig att jag var mer svensk än någonsin.

    Någon varit med om något liknande? Är intresserad av att läsa alla kommentarer oavsett :)


    :)
  • Svar på tråden Flyttade tillbaka till hemlandet
  • Anonym (Kaffedraken)

    Är vanligt att man kan känna sig både svensk och osvensk. Det viktigaste är nog att du kan vara den du är. Om jag minns rätt så är det många kändisar med annan bakgrund som känner precis så. Lyssna på Sommar i P1 så hittar du säkert några.

    Om du inte känner dig hemma där så flytta till baka till Sverige om det går. Eller varför inte bo växelvis? Du kanske inte måste välja.

    Skriv till mig om du vill diskutera det mer ????

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det finns ett begrepp för detta: "human mimicry". Läs om det så tror jag att du kommer känna igen dig. (åtminstone på engelska, söker du på svenska får du mest upp text om djur och natur) 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har läst någonstans att detta var vanligt hos adopterade. Det kanske finns facebookgrupper där de som upplevt samma känsla kanske kan dela med sig av sina erfarenheter. Att inte känna sig hemma och välkommen är ingen rolig känsla, jag hoppas att det löser sig!

  • Anonym (Kaffedraken)
    eMund skrev 2021-11-16 20:25:15 följande:

    Är vanligt att man kan känna sig både svensk och osvensk. Det viktigaste är nog att du kan vara den du är. Om jag minns rätt så är det många kändisar med annan bakgrund som känner precis så. Lyssna på Sommar i P1 så hittar du säkert några.

    Om du inte känner dig hemma där så flytta till baka till Sverige om det går. Eller varför inte bo växelvis? Du kanske inte måste välja.

    Skriv till mig om du vill diskutera det mer ????


    Ja det kan stämma det du berättar. Jag hade önskat att bo växelvis och sommarjobba i Sverige åtminstone, dock är inte maken så sugen på det. Jag hade planer på att återvända sommaren 2022. Men maken satte ett ultimatum att om jag återvänder får jag räkna med att vara ensamstående med barnen. Just nu sparar jag för att åtminstone kunna komma och jobba sommaren 2022.
    :)
  • Anonym (Kaffedraken)
    Elin pelin skrev 2021-11-16 20:47:05 följande:

    Jag har läst någonstans att detta var vanligt hos adopterade. Det kanske finns facebookgrupper där de som upplevt samma känsla kanske kan dela med sig av sina erfarenheter. Att inte känna sig hemma och välkommen är ingen rolig känsla, jag hoppas att det löser sig!


    Tack fina för ditt svar. Jag ska kolla upp detta men det löser inte mitt problem. Jag har åtminstone börjat spara för att kunna komma till sommaren. Sedna måste jag höra vad barnen vill då jag bör ta hänsyn till dem också. Önska mig lycka till :/
    :)
Svar på tråden Flyttade tillbaka till hemlandet