• Sandrasixten

    Hur blir ”bäst när det gäller”?

    Hej,

    Jag hoppas att några av er kan ge mig lite hjälp/tips.

    Jag håller på med en utbildning där vi har flertalet obligatoriska fysiska tester. Under tiden jag har pluggat har jag några gånger fått omprov då jag blivit underkänd.

    Jag är i väldigt god form. Tränar väldigt ofta och är spänstig/smidig så mitt problem är inte att jag fysiskt sätt klarar av proven. Mitt problem är att jag har svårt att vara ?bäst när det gäller?. Jag blir väldigt nervös, stressad och oroad så fort jag ska göra ett prov. Övertänker och blir nervös över folk som kollar på m.m.

    Tränar jag inför proven har det alltid gått bra, utan det är just vid provtillfället som jag tenderar att underprestera..

    Hur tränar jag upp denna förmåga? Att prestera bättre när det gäller? Skulle bli så glad av lite handfasta tips!

  • Svar på tråden Hur blir ”bäst när det gäller”?
  • Anonym (.)
    Sandrasixten skrev 2021-10-25 14:48:52 följande:

    Hej,

    Jag hoppas att några av er kan ge mig lite hjälp/tips.

    Jag håller på med en utbildning där vi har flertalet obligatoriska fysiska tester. Under tiden jag har pluggat har jag några gånger fått omprov då jag blivit underkänd.

    Jag är i väldigt god form. Tränar väldigt ofta och är spänstig/smidig så mitt problem är inte att jag fysiskt sätt klarar av proven. Mitt problem är att jag har svårt att vara ?bäst när det gäller?. Jag blir väldigt nervös, stressad och oroad så fort jag ska göra ett prov. Övertänker och blir nervös över folk som kollar på m.m.

    Tränar jag inför proven har det alltid gått bra, utan det är just vid provtillfället som jag tenderar att underprestera..

    Hur tränar jag upp denna förmåga? Att prestera bättre när det gäller? Skulle bli så glad av lite handfasta tips!


    Ta hjälp av en mental coach, det sitter i huvudet och inte i kroppen.
  • Anonym (Matte)

    Nu var mitt problem teoretiska examinationer. Jag kunde egentligen allt. Jag hjälpte mina kursare förstå när vi läste till tentorna. De fick ofta 5:or medan jag kuggade eller fick 3:or.

    För min del fick jag black-out. När jag efter en tentamen pratade med en kursare om hur det gått så sa han till mig angående en uppgift jag inte förstått alls att ?herre gud människa du lärde mig ju detta i går kväll! Utan din hjälp hade jag aldrig klarat den uppgiften. Hur kan du inte ha förstått den??.

    Så jag började träna mig själv i att försöka se tentan som övning eller plugg inför tentan. Lura hjärnan att inte se allvaret i situationen utan ha känslan av att detta är precis som att sitta med övningstentorna.

    Det fungerade för mig. Finns olika sätt och metoder att uppnå det med. Mitt var hemmasnickreri.

Svar på tråden Hur blir ”bäst när det gäller”?