Äta rå nötfärs?
Man har ju hört många gånger att nötfärs är ok att äta rå. Kan man verkligen inte bli sjuk av det?
Man har ju hört många gånger att nötfärs är ok att äta rå. Kan man verkligen inte bli sjuk av det?
Jag äter av smeten varje gång när jag gör köttbullar. Sååå gott och dessutom viktigt att provsmaka så att det blir bra när man steker sen. Har aldrig blivit sjuk. Undvek detta när jag var gravid bara.
Självklart kan man bli sjuk av det, men om du äter svenskt kött är risken otroligt liten. Om inte köttfärsen blivit dålig förstås.
Om du ska äta råbiff så använd en finare del av djuret, t ex högrev. Mal den i en separat köttkvarn. Högreven sitter längre in på djuret. Färs består oftast av det som sitter ytligt på djuret och kan lättare bli smittat av bakterier vid slakt.
Jag äter av smeten varje gång när jag gör köttbullar. Sååå gott och dessutom viktigt att provsmaka så att det blir bra när man steker sen. Har aldrig blivit sjuk. Undvek detta när jag var gravid bara.
Självklart kan man bli sjuk av det, men om du äter svenskt kött är risken otroligt liten. Om inte köttfärsen blivit dålig förstås.
Äter du vanlig färs eller högrevsfärs?
Jag har för mig att läste om det inte för länge sedan, att man gärna ska steka igenom köttfärsen ordentligt vare sig det är svenskt eller ej. Maler du köttet och serverar rå på direkten så är det safe. Vill jag minnas! Kommer faktiskt inte ihåg källan.