• Denokäände4

    Skyddat boende - känner mig lurad av soc

    Kortfattat:

    Jag är en ung kvinna som har haft ganska mkt problem med familjen då min levnadssätt inte stämmer överrens med mina föräldrars syn utifrån kultur på olika saker och ting. I min tidigare tråd kan man läsa lite av tidigare problem/konflikt. Jag sökte hjälpt och soc erbjöd mig en lägenhet. De sa att den är skyddad men att det inte innebär någonting ?läskigt? utan att jag kan fortsätta med mitt egna rum. Igår visar de mig runt lägenheten och sen BAM! Börjar de visa massa regler, restriktioner som att jag ska lämna kn min mobil inte ha kontakt med yttre världen osv. Jag säger direkt ifrån och säger att jag inte går med på detta samt att detta inte var de förväntningarna jag hade då mitt första möte på socialkontoret handlade om att det var som att leva som vanligt och att jag skulle få mer frihet. Men nej det känns som ett fängelse. Måste ha med mig larm och inte höra av mig till någon jag känner. Idag ska jag ha möte i eftermiddag och vet inte vad jag ska göra/säga. Jag är inte rädd för någon ska skada mig och jag vet att min familj aldrig skulle skada mig eller leta upp mig. Jag vill bara vara fri och nu har de förstört hela mitt liv. Jag får knappt gå ut till jobbet. Jag förklarar att de måste skett ett missförstånd och jag mått dåligt av min hemmasituation till och från, men inte att jag vill leva som en jävla tidigare kriminell.

    Någon som vet vad jag kan göra!? Jag måste ut häfrirån

  • Svar på tråden Skyddat boende - känner mig lurad av soc
  • Daisy28

    Finns det något som hindrar att du skaffar dig ett helt eget boende och lever ditt liv som du vill, utan soc och familj?

  • Denokäände4

    Jag jobbar deltid och har inte haft ekonomin för fixa egen lägenhet. Jag behövde mer hjälp i form av stödboende men nu sitter jag som i ett fängelse. Jag förklarar att de övedrivit situationen och att min familj aldrig skulle söka upp mig eller skada/hota mig men ändå måste jag ha så grova restriktioner. de har verkligen lurat mig de sa inte allt det här på mötet där de informera mig. De sa du kan leva som vanligt, set kan jag inte alls!!! Jag sökte hjälp för att få frihet men de tar bort mer frihet än min familj. Klarar inte av det här mer

  • Daisy28
    Denokäände4 skrev 2021-10-26 08:55:42 följande:

    Jag jobbar deltid och har inte haft ekonomin för fixa egen lägenhet. Jag behövde mer hjälp i form av stödboende men nu sitter jag som i ett fängelse. Jag förklarar att de övedrivit situationen och att min familj aldrig skulle söka upp mig eller skada/hota mig men ändå måste jag ha så grova restriktioner. de har verkligen lurat mig de sa inte allt det här på mötet där de informera mig. De sa du kan leva som vanligt, set kan jag inte alls!!! Jag sökte hjälp för att få frihet men de tar bort mer frihet än min familj. Klarar inte av det här mer


    Är din situation inte mer allvarlig än så kanske de få skyddade boendena som finns gå till de som verkligen behöver ett skyddat boende.
  • Denokäände4

    Ok? Har inte sagt något annat. Alla behöver inte skydd, vissa behöver HJÄLP att komma fri alla lever inte under hot och våld men under psykisk misshandel

  • Daisy28
    Denokäände4 skrev 2021-10-26 09:01:32 följande:

    Ok? Har inte sagt något annat. Alla behöver inte skydd, vissa behöver HJÄLP att komma fri alla lever inte under hot och våld men under psykisk misshandel


    Du har nu tre val.
    1) Bo i ditt skyddade boende med de regler som finns där
    2) Flytta hem
    3) Ordna eget boende

    Vad tänker du göra?
     
  • Mortiscia80

    Måste du verkligen ha just "skyddat" boende? Varför inte bara en vanlig lägenhet och att du får ekonomiskt stöd från soc? Om du ska bo skyddat måste du följa deras regler, även om jag inte förstår varför du inte skulle få ha din telefon som du vill. Och självklart får du inte ha kontakt med personer du känner, det är just vitsen med skyddat boende, man försvinner, lämnar hela sitt liv bakom sig. Det känns inte som att du varken har behovet eller önskan om det här. Förklarade de verkligen inget av det här för dig...?

  • svartakatten98

    Tänker att om man får aktiv hjälp med lägenhet från soc så är det just skyddat boende som gäller. Vi är många som hellre hade flyttat hemifrån helst idag, inte för att ens familj är farlig för en, utan för att man vill ha nåt eget, men vi får ju vänta i bostadskö alternativt försöka köpa om man nu har råd. Hade man kunnat gå till soc och få en "vanlig" lägenhet så hade jag gjort detta för länge sedan, men det funkar ju inte så dessvärre.

Svar på tråden Skyddat boende - känner mig lurad av soc