• InAnotherLife02

Hur rengör man pumpfiltret på tvättmaskinen?

Jag har en cylinda tvättmaskin som när den tömmer ut vattnet översvämmar handfatet. Antar att det är pumpfiltret (den lilla luckan nertill på framsidan av maskinen?) som måste tömmas. Men hur gör man det? Äger ingen instruktionsbok till men efter att ha försökt googlat så verkar det som att strömmen måste dras ur? Hur då? Den är ju kopplad till ett speciellt uttag för våtrum (plattan som sitter högt upp på väggen är väl det?), eller finns det ett annat uttag också? Förstår ingenting och är rädd för att göra fel så att jag pajjar nånting. Kan någon här snälla förklara hur ni gör? ????

• Svar på tråden Hur rengör man pumpfiltret på tvättmaskinen?
  • Minimalen

Men om det svämmar över i handfatet borde det väl snarare vara stopp i avloppet? Det verkar ju som om det kommer ut ur maskinen men att ett stopp i avloppet trycker upp det i handfatet.

• myskmalva

Jag håller med Minimalen om att felet nog sitter utanför maskinen. Men om du ändå vill stänga av elen till tvättmaskinen kan du göra det genom att slå ifrån säkringen (eller skruva ur proppen om du har en elcentral modell äldre).

• viktorjohan

Maskinens avloppsslang är ansluten till samma avlopp som handfatet. Du har ett stopp eller dåligt flöde i det röret. Prova med propplösare.

Svar på tråden Hur rengör man pumpfiltret på tvättmaskinen?