• kookoo

Orolig över flickvännens killkompis

Hej! Jag kanske kommer framstå som svartsjuk nu. Det är därför jag skriver här, istället för att ta upp detta direkt med min flickvän. Jag vill verkligen inte göra något dumt, och som gör att hon antingen känner att jag inte litar på henne, eller att hon gör slut, eller tvingas klippa band med vad som kanske "bara" är en god vän...

Både jag och min flickvän är studenter på 25-30 år. Vi pluggar olika saker, på olika universitet.

Grejen är att hon har tillbringat väldigt mycket tid med en viss killkompis. De var kollegor på sommarjobb den gångna sommaren och de ska nu även permanent bli kollegor efter examen. Nu har de tentor på gång, och de brukar plugga tillsammans med en tredje person, en av hennes goda tjejkompisar. Hon berättar allt de gör när de pluggar, vilket ofta innebär att de går ut på promenader, leker av sig på lekplatser, och "kittlar varandra". För mig känns bilden av att hon leker och kittlas med en annan man väldigt jobbig, och jag får en hel del ångest av detta. Detta i kombination med att vi haft lite friktion senaste veckorna, då hon sagt att jag måste ge henne lite mer andrum (jag försöker planera att hitta på saker med henne, men ofta går det inte på grund av hennes schema. Det stressar henne lite), på grund av hur mycket hon har i plugget, och att hon måste få kunna göra annat för att återhämta än att bara vara med mig. Vi har inte kunnat prata ut helt om detta, då vi ska göra det efter tentorna när vi har mer tid. 

Men sammantaget har jag otroligt mycket ångest, både över tanken att hon vill ha mer andrum från mig överlag, samt att hon verkar plugga på ett så intimt sätt med den här andra killen... 

Är det bara jag, eller är det här varningsflaggor som jag borde reagera på? Jag vill att hon ska känna sig helt fri med vilka hon har som vän egentligen, men jag råkar bli så osäker just i det här fallet, med att de verkar vara så otroligt nära... 

• Svar på tråden Orolig över flickvännens killkompis
  • Anonym (??)

Kittlar varann? Går de på dagis? 

• kookoo

Ja du. Vad ska jag säga. Det är just det. Att kittlas känns ju som något man bara gör om man har en fysisk närhet till någon (eller går på dagis som du säger)

• Anonym (Kana)

Gick de på dagis sa du?

• Anonym (K)

Kittlas....? 25 år....? Eller 2,5 år...? LOL.

Låt barnen leka, och så skaffar du dig en vuxen flicka istället :) Och ja, att vara så barnslig är en varningsflagga. Ni borde vara i en ålder där man funderar på att bilda familj, inte fundera på om man ens är vuxen än.

• Tecum

Att hon talar i termer av att vilja ha "andrum från dig" är en varningsflagga, liksom att samvaro med dig inte är återhämtning för henne. Det borde det vara.
    Den tajta samvaron med killen är också ett riskmoment, i synnerhet om han är singel och i kombination med att hon distanserar sig från dig. Tyvärr är det inte mycket du kan göra. Hur du än reagerar kan det vändas emot dig och heta att du är svartsjuk, kontrollerande och och inte unnar henne att umgås med vänner.

• Anonym (Rut)

Spelar det någon roll om du framstår som svartsjuk? Ibland kanske man har all rätt att vara det.

Jag skulle också bli orolig av kombinationen att min partner vill ha andrum från mig och är så nära en vän.

Kittlar varandra? What. Brukar ni två också göra det?

• Anonym (Rut)

Leker på lekplatser? Lekplatser för barn? Sådan med gungor och rutschkanor och sandlådor? LOL. Sitter de i sandlådan med varsin hink och spade?

• Anonym

Jag tycker man ska vara ärlig mot sig själv, vad vill jag och vad behöver jag i en relation?
    Jag skulle inte trivas i en relation om min kille hade en tjejkompis som han umgicks så mycket med på tu man hand, kittlades mm. 
    Om någon tycker det är svartsjukt får väl den tycka det. Jag vill inte ha en sådan relation.
    Jag skulle tolka det du beskriver som mer än vänner
    Detta kommer göra ont hur det än blir men jag tror du klarar det bäst om du tar initiativ till att göra slut. Du kommer må bättre än om du blir dumpad.
    Detta känns som din flickvän utsätter dig för ett långsamt och plågsamt farväl
    Du låter som en fin och hygglig kille som förtjänar bättre!

• Vladdis

Känner igen mig. Jag var för ung & dum för att sätta gränser. När en tjej har en nära killkompis som "du inte ska oroa dig för". Då är det definitivt något på G. Bespara dig själv en en hjärtekross & gå vidare. Hon har säkert sugit hans kuk fler än 1 gång. Ja, det är grovt uttryckt men du måste förstå att jag har personlig erfarenhet av just detta. Hur mycket jag än poängterade mitt obehag inför deras relation stoppade inte det henne. I slutändan gick mitt förhållande i kras. Den där kompisen var tydligen jättekär i henne. När vi senare träffades på ett fik. Sa hon det till mig. Jag garvade & gick därifrån. Du bör göra detsamma. Tjejer med den kalibern är ingenting att ha. Du är värd bättre.

• Anonym
    kookoo skrev 2021-10-26 19:47:58 följande:

Hej! Jag kanske kommer framstå som svartsjuk nu. Det är därför jag skriver här, istället för att ta upp detta direkt med min flickvän. Jag vill verkligen inte göra något dumt, och som gör att hon antingen känner att jag inte litar på henne, eller att hon gör slut, eller tvingas klippa band med vad som kanske "bara" är en god vän...

Både jag och min flickvän är studenter på 25-30 år. Vi pluggar olika saker, på olika universitet.

Grejen är att hon har tillbringat väldigt mycket tid med en viss killkompis. De var kollegor på sommarjobb den gångna sommaren och de ska nu även permanent bli kollegor efter examen. Nu har de tentor på gång, och de brukar plugga tillsammans med en tredje person, en av hennes goda tjejkompisar. Hon berättar allt de gör när de pluggar, vilket ofta innebär att de går ut på promenader, leker av sig på lekplatser, och "kittlar varandra". För mig känns bilden av att hon leker och kittlas med en annan man väldigt jobbig, och jag får en hel del ångest av detta. Detta i kombination med att vi haft lite friktion senaste veckorna, då hon sagt att jag måste ge henne lite mer andrum (jag försöker planera att hitta på saker med henne, men ofta går det inte på grund av hennes schema. Det stressar henne lite), på grund av hur mycket hon har i plugget, och att hon måste få kunna göra annat för att återhämta än att bara vara med mig. Vi har inte kunnat prata ut helt om detta, då vi ska göra det efter tentorna när vi har mer tid. 

Men sammantaget har jag otroligt mycket ångest, både över tanken att hon vill ha mer andrum från mig överlag, samt att hon verkar plugga på ett så intimt sätt med den här andra killen... 

Är det bara jag, eller är det här varningsflaggor som jag borde reagera på? Jag vill att hon ska känna sig helt fri med vilka hon har som vän egentligen, men jag råkar bli så osäker just i det här fallet, med att de verkar vara så otroligt nära... 

Hur går det ts?
  • Anonym (Värre än man tror)

Det är nog tyvärr mycket stor risk att det är värre än bara varningsflagg. Jag vill inte vara någon domedagsprofet men i de flesta fall där det finns sådana signaler som du räknar upp så har det ofta gått längre och är värre än vad man kan och vill tro.
    Hoppas för din skull att det inte stämmer i ditt fall.

Om du vill få reda på hur det egentligen ligger till så brukar flera här ge rådet att inte konfrontera innan du har skaffat dig själv så mycket info som du vill ha. Om du konfronterar så möts du sannolikt bara av förnekelse och du kan aldrig få reda på sanningen. Ligg lågt, undersök saken i hemlighet, ta den tid du behöver. Man kan aldrig hindra sin partner från att vara otrogen så det är ingen mening du får panik och får bråttom, om du vill få reda på hur saker och ting verkligen förhåller sig.

• Anonym (kvinna)

Tycker inte det låter som något att vara orolig över. Hade det varit samma om det var en tjejkompis hon busade så med?

Svar på tråden Orolig över flickvännens killkompis