• Anonym (Nyfiken i en strut)

    Kan vårdgivare se vad man hämtat ut?

    Ja, alltså:

    - kan läkare se om, när och hur mycket en patient hämtat ut av ett recept?

    - kan dietister se om, när och hur mycket en patient hämtat ut av kosttillskott och allt vad det nu kan vara som dietister skriver ut?

    - kan fysioterapeuter se om, när och vad en patient har hämtat ut av olika hjälpmedel som fysioterapeuten "skrivit ut"?

  • Svar på tråden Kan vårdgivare se vad man hämtat ut?
  • Anonym (Hej)

    Hej!

    Om dietister och fysioterapeut kan se vet jag inte men jag vet att läkaren kan se om du hämtat ut recept så jag antar att de andra kan det också.

  • Anonym (Killgissar)

    De som skrivit ut en viss medicin borde också kunna se om du hämtat ut just den.

  • Anonym (Nyfiken i en strut)
    Anonym (Hej) skrev 2021-10-27 00:56:58 följande:

    Hej!

    Om dietister och fysioterapeut kan se vet jag inte men jag vet att läkaren kan se om du hämtat ut recept så jag antar att de andra kan det också.


    Anonym (Killgissar) skrev 2021-10-27 08:40:00 följande:

    De som skrivit ut en viss medicin borde också kunna se om du hämtat ut just den.


    Tack för era svar! Ja, det borde ju vara så, men jag vet inte, det var därför jag frågade :)

    Nån annan som vet?

  • Anonym (A)

    Dietisten som jag träffade kunde inte se att näringsdryckerna inte hade blivit levererade utan enbart att det skickats en beställning från deras sida.

  • Anonym (Nyfiken i en strut)
    Anonym (A) skrev 2021-10-27 12:38:23 följande:

    Dietisten som jag träffade kunde inte se att näringsdryckerna inte hade blivit levererade utan enbart att det skickats en beställning från deras sida.


    Nu blir jag ännu mer nyfiken: vad är skillnaden? Om det skickats en beställning så har man väl "hämtat ut"? Sen kan ju så klart ingen - inte läkare, inte dietist, inte fysioterapeut... - veta om det som hämtats ut faktiskt används, men det är ju en annan sak.
  • Anonym (A)
    Anonym (Nyfiken i en strut) skrev 2021-10-27 12:46:59 följande:
    Nu blir jag ännu mer nyfiken: vad är skillnaden? Om det skickats en beställning så har man väl "hämtat ut"? Sen kan ju så klart ingen - inte läkare, inte dietist, inte fysioterapeut... - veta om det som hämtats ut faktiskt används, men det är ju en annan sak.
    Det skulle köras ut så var till "hjälpmedelscentralen". Då sånt är en beställningsvara så om det hade hämtats på apotek kanske de hade fått meddelande om att beställningen gått tillbaka men antagligen inte. Så kanske inte det bästa exemplet men dietist iaf :D Näringsdrycker lär vara det vanligaste som de skriver ut, de får väl inte ens skriva ut mycket annat?
  • Anonym (.)
    Anonym (Nyfiken i en strut) skrev 2021-10-27 12:46:59 följande:
    Nu blir jag ännu mer nyfiken: vad är skillnaden? Om det skickats en beställning så har man väl "hämtat ut"? Sen kan ju så klart ingen - inte läkare, inte dietist, inte fysioterapeut... - veta om det som hämtats ut faktiskt används, men det är ju en annan sak.
    Fast det är olika saker ni pratar om.

    En patient som behöver stora mängder näringsdryck kan få det hemskickat. Det beställer dietister via hemsidan. Den beställningen är det Anonym (A) beskriver. Beställningen skickas sedan via bud till patienten men dietisten kan troligen inte följa detta och konstatera att det levererats (vanligast att det lämnas utanför dörren).

    Det är en helt annan sak om en dietist skriver ut små mängder som hämtas ut på apoteket. Jag har ingen aning om dietisten kan se det men min poäng är att du pratar om en annan sak än Anonym (A).

    Sen tillkommer ytterligare en osäkerhetsfaktor, har de kartonger som lämnats utanför dörren lämnats kavr orörda? Någon i omgivningen skulle kunna stjäla det.

  • Anonym (aa)
    Anonym (Nyfiken i en strut) skrev 2021-10-27 12:46:59 följande:
    Nu blir jag ännu mer nyfiken: vad är skillnaden? Om det skickats en beställning så har man väl "hämtat ut"? Sen kan ju så klart ingen - inte läkare, inte dietist, inte fysioterapeut... - veta om det som hämtats ut faktiskt används, men det är ju en annan sak.
    Nej, en beställning måste inte hämtas ut. Att göra en beställning är just att beställa något. Så att det finns på apoteket så att patienten kan hämta ut det. Men patienten behöver inte hämta ut det.
  • Anonym (Nyfiken i en strut)
    Anonym (B) skrev 2021-10-27 12:54:06 följande:

    Läkare kan se om man hämtat ut 


    Just det - jo, det har ju flera svarat nu, så det verkar ju vara så :)
    Anonym (A) skrev 2021-10-27 12:59:57 följande:
    Det skulle köras ut så var till "hjälpmedelscentralen". Då sånt är en beställningsvara så om det hade hämtats på apotek kanske de hade fått meddelande om att beställningen gått tillbaka men antagligen inte. Så kanske inte det bästa exemplet men dietist iaf :D Näringsdrycker lär vara det vanligaste som de skriver ut, de får väl inte ens skriva ut mycket annat?
    Jag vet inte faktiskt? Jag har inte själv haft kontakt med dietist sen jag en gång i tiden jobbade som nanny åt en pojke som hade en massa allergier, och då var där en dietist som skrev ut speciell välling och liknande till honom. Men alltså, såna näringsdrycker, du beställer dem alltså från hjälpmedelscentralen och så körs de till dig? Eller till apotek? F'låt för många frågor, jag är som mitt nick :)
    Anonym (.) skrev 2021-10-27 13:02:23 följande:
    Fast det är olika saker ni pratar om.

    En patient som behöver stora mängder näringsdryck kan få det hemskickat. Det beställer dietister via hemsidan. Den beställningen är det Anonym (A) beskriver. Beställningen skickas sedan via bud till patienten men dietisten kan troligen inte följa detta och konstatera att det levererats (vanligast att det lämnas utanför dörren).

    Det är en helt annan sak om en dietist skriver ut små mängder som hämtas ut på apoteket. Jag har ingen aning om dietisten kan se det men min poäng är att du pratar om en annan sak än Anonym (A).

    Sen tillkommer ytterligare en osäkerhetsfaktor, har de kartonger som lämnats utanför dörren lämnats kavr orörda? Någon i omgivningen skulle kunna stjäla det.
    Haha jag hade ingen aning om att det var så här komplicerat! Spännande :) Men "A" skrev ju att dietisten kunde se att en beställning hade gjorts via hemsidan, så det låter ju inte som att det är dietisten som gjort beställningen då (för ja, det är klart att hon kan se sin egen beställning liksom)..?

Svar på tråden Kan vårdgivare se vad man hämtat ut?